Denna fredag ska vi djupdyka i arkitekturstilen funktionalism och vad kan väl vara en bättre representant för den än en välbevarad vit pärla i Södra Ängby. Johanna Vinberg som bor i huset berättar hur det är att bo i ett äkta funkishus.

Du kan läsa artikeln här: Tidstypiskt: Djupdykning i funkis i Södra Ängby
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
PeterFalun
Stilfullt och tack vare K-märkning slipper man se 288 kvm tryckimpregnerat däck
 
  • Gilla
  • Älska
whak och 18 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt.
Om jag någon gång hamnar i en situation där jag inte längre behöver tänka ekonomiskt så ska jag banne mig köpa ett hus enbart baserat på design.
 
  • Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Jag är uppvuxen i Södra Ängby på 50- och 60-talet och kan säga att inredningen i huset inte är funkis och antagligen inte original. Förutom vårt eget hus var jag så klart inne i andra villor där mina skolkamrater m fl bodde. Där var vita tak, vita dörrar eller fanerade i ljust träslag. Blyinfattade fönster är definitivt udda i ett funkishus.
 
JanneJanne123
Blyinfattat fönster nedanför trappan på entréplan har väl i stort sett samtliga hus i Södra Ängby?
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
N NOP skrev:
Jag är uppvuxen i Södra Ängby på 50- och 60-talet och kan säga att inredningen i huset inte är funkis och antagligen inte original. Förutom vårt eget hus var jag så klart inne i andra villor där mina skolkamrater m fl bodde. Där var vita tak, vita dörrar eller fanerade i ljust träslag. Blyinfattade fönster är definitivt udda i ett funkishus.
Det finns ganska många som anser motsatsen, men du är ju fri till att ha den egna definition av funkis.
 
  • Gilla
sysmali
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det finns ganska många som anser motsatsen, men du är ju fri till att ha den egna definition av funkis.
Kassettak?
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Blyinfattat fönster nedanför trappan på entréplan har väl i stort sett samtliga hus i Södra Ängby?
Inte på Börjessonsvägen. Jag har ju inte sett så många av husen på Ängbyhöjden så kanske där? :)
 
Jag är uppvuxen i Ålsten i ett exakt lika dant hus (inkl de blyinfattade fönstren i hall och kapprum). Invändigt ett otroligt vackert och hemtrevligt hus. Byggt -39 och sålt nästan 60 år senare.
 
  • Gilla
  • Älska
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
"Kassettaket" är ju mera 20-tal än 30-tal men det var och är ovanligt att ett hus byggs i en helt enhetlig stil så det kan säkert vara original. Blyinfattade fönster var ett vanligt inslag under en lång period från slutet av 1800-talet och in på 1950-talet.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Är själv boende i Södra Ängby och det förekommer mycket blyinfattat glas samt också kassettak. Som jag förstått så byggdes husen av enskilda byggherrar som själva kunde bestämma inredningen. Husen var tänkte för övre medelklassen och relativt dyra. En killgissning kan nog vara att byggherrarna inredde nationalromantisk för att passa en sådan förmodligen lite äldre köpare med lite mer konservativ smak. Även vårt hus har sex blyinfattade fönster även om det uppfördes så sent som 1943 och är inte en av de pampigare villorna.
Ett av husen i närheten av mitt uppfördes av ägaren för ett fortfarande existerande finare konditori i Stockholm, och det huset har förutom ett rejält kassettak i hallen också stora träpelare in till matsalen och där ytterligare ett kassettak, allt rejält brunmurrigt.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Bara som en jämförelse ;) kostade mitt barndomshem i Ålsten 45.000 - precis före krigsutbrottet 1939. Grannhusen (samma typ) som byggdes de följande åren fick fler problem pga av materialbrist under krigsåren.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det finns ganska många som anser motsatsen, men du är ju fri till att ha den egna definition av funkis.
D Daniel Gr skrev:
Är själv boende i Södra Ängby och det förekommer mycket blyinfattat glas samt också kassettak. Som jag förstått så byggdes husen av enskilda byggherrar som själva kunde bestämma inredningen. Husen var tänkte för övre medelklassen och relativt dyra. En killgissning kan nog vara att byggherrarna inredde nationalromantisk för att passa en sådan förmodligen lite äldre köpare med lite mer konservativ smak. Även vårt hus har sex blyinfattade fönster även om det uppfördes så sent som 1943 och är inte en av de pampigare villorna.
Ett av husen i närheten av mitt uppfördes av ägaren för ett fortfarande existerande finare konditori i Stockholm, och det huset har förutom ett rejält kassettak i hallen också stora träpelare in till matsalen och där ytterligare ett kassettak, allt rejält brunmurrigt.
Vi bodde i en av de mindre villorna på Börjessonsvägen och fick nöja oss med den rena funkisstilen.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Den sista länken där. Wow alltså. Otroligt om det är original kök och badrum. Lite sugen att gå på visningen blir man.
 
  • Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.