Hej!

Jag tänkte vara ute i god tid med att inhandla fågelmaten till kommande säsong och fick då se att granngården har 40- respektive 50% "kundklubbsrabatt" på jordnötter (10kg 299:) och vildfågelmix (10kg 149,50kr).

https://www.granngarden.se/fagelmat-granngarden-vildfagelmix-10-kg
https://www.granngarden.se/fagelmat-granngarden-jordnotter-10-kg

Jag jämförde priser lite snabbt med Jula och Bauhaus och detta var rätt bra pris!

Förövrigt kan jag tillägga att gärdsmyg (äntligen!) får hamna på hemmaskådningslistan :D
 
  • Gilla
BiFuel och 2 till
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Hej!

Jag tänkte vara ute i god tid med att inhandla fågelmaten till kommande säsong och fick då se att granngården har 40- respektive 50% "kundklubbsrabatt" på jordnötter (10kg 299:) och vildfågelmix (10kg 149,50kr).

[länk]
[länk]

Jag jämförde priser lite snabbt med Jula och Bauhaus och detta var rätt bra pris!

Förövrigt kan jag tillägga att gärdsmyg (äntligen!) får hamna på hemmaskådningslistan :D
Yep, handlar bara fågelmat på granngården. Men notera att vildfågelmix sällan är lämplig fågelmat. Mest billigt havre som få fåglar äter. Men det beror ju på vilka fåglar man har.
 
  • Gilla
Klabbarparn och 1 till
  • Laddar…
B Bombus pratorum skrev:
Men notera att vildfågelmix sällan är lämplig fågelmat. Mest billigt havre som få fåglar äter.
Instämmer, det blir den dyraste fågelmaten eftersom så mycket av innehållet ratas av fåglarna.
 
B Bombus pratorum skrev:
Yep, handlar bara fågelmat på granngården. Men notera att vildfågelmix sällan är lämplig fågelmat. Mest billigt havre som få fåglar äter. Men det beror ju på vilka fåglar man har.
Jo, det stämmer! Vi har dock relativt mycket gulsparv här hemma som är hejare på att äta havre. Jag blandar upp mixen med jordnötter och extra solrosfrön, har funkat fint tidigare år och fåglarna verkar nöjda :)
 
  • Gilla
Bombus pratorum
  • Laddar…
Bara solrosfrön och det går åt ca 60 kg över en vinter och mataren sväljer 12-13 kg. Sedan tar resten av året ungefär lika mycket.
Är i skogen så annat är inte populärt.
Har stenknäck, talloxe, blåmes, tall/entita grönfink, nötväcka och hackspett, kanske någon enstaka bofink just nu.
 
Yep, jag har provat lite allt möjligt men det är nästan bara solrosfrö och jordnötter som fungerar hos mig. Och egentillverkade fettbomber.
 
Hemma vid bostaden matas bara med nötter.
Glömde bort att vi har tre normala matare för talgbollar som enbart används vintertid där vi matar med solrosfrön.
 
Äntligen en anledning till att damma av den här gamla tråden! :D

Det blåste förbi en flock "svartvita" fåglar utanför kontorsfönstret som fångade mitt intresse, och japp! Ny art i listan för min del! Passande med snö i bakgrunden :geek:

Flock fåglar flyger upp nära väg i vinterlandskap med snö och träd i bakgrunden.
 
  • Gilla
lindath och 2 till
  • Laddar…
K Klabbarparn skrev:
Äntligen en anledning till att damma av den här gamla tråden! :D

Det blåste förbi en flock "svartvita" fåglar utanför kontorsfönstret som fångade mitt intresse, och japp! Ny art i listan för min del! Passande med snö i bakgrunden :geek:

[bild]
Och vilken är denna nya art? För oss som inte är tillräckligt ornitologiga
 
BiFuel BiFuel skrev:
Och vilken är denna nya art? För oss som inte är tillräckligt ornitologiga
Jag som tyckte jag lämnade en ledtråd, men den kanske var lite snöplig ;)
 
En fågel som är sällsynt att få se i närheten av bebyggelse, men däremot är den allmän i sin naturliga miljö i fjällvärlden.

Att du fått syn på snösparven från ditt kontorsfönster betyder att den är på väg till sin häckningsplats i fjällvärlden - gissar jag.

Bra observerat (y)
 
  • Älska
Klabbarparn
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
En fågel som är sällsynt att få se i närheten av bebyggelse, men däremot är den allmän i sin naturliga miljö i fjällvärlden.

Att du fått syn på snösparven från ditt kontorsfönster betyder att den är på väg till sin häckningsplats i fjällvärlden - gissar jag.

Bra observerat (y)
Nog för att kontorsfönstret är hemma, "ute på landet" men ändå, riktigt kul att få se! Såg att snösparv blev registrerad 4 gånger igår på artportalen, bl a från Asköviken :)
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
BiFuel BiFuel skrev:
Och, då fattar jag
[länk]
:crysmile:
Äntligen!
 
Kul med en ovanligare hemma-obs! Vårt senaste nya fågelbordskryss är stare. Ingen ovanlig fågel, men jag har aldrig tidigare sett dem sitta vid fågelbordet och vi har nog inte sett några från den här tomten tidigare. Vi flyttade under 2020 och har börjat om med tomt-listan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.