Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vad betyder det som du skriver här?

Att du kanske inte är nöjd med alla beslut som våra politiker fattar de närmsta fyra åren är helt okontroversiellt. Nästan ingen ställer upp på alla beslut. Strax över halva befolkningen var t ex så pass missnöjd att nuvarande regering nu åker ut.

Frågan är mer om du på allvar förväntar dig ett nazistiskt maktövertagande i regi av SD. Det är ju denna tankevärld som du ger uttryck för. Är det sin verkliga bedömning eller inte?
Du rör dig hela tiden i svart/vita termer, framstår som lite i stil med -tror du vi ska få koncentrationsläger, demokrati av/på, så enkelt är det inte.

Nej, jag tror inte vi på några veckor blir Tyskland -38 men att de tankar som finns i SD får inflytande tror jag är ganska sannolikt och det är förfärande att det sker, det kommer skada vårt land väldigt mycket och kommer ta lång tid att reparera. I de länder där detta sker krävs det mycket långsiktigt arbete av hela samhället.
 
  • Gilla
Quartto och 7 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Okej, så jag ska tro att vi o Sverige släpper ut mer co2 än Kina? Att indien är ett bättre land när der gäller miljön än Sverige?
Svårt det här.
JAAAA, 10 miljoner svenskar släpper ut mer co2 än 10 miljoner kineser!
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Haha, om du inte redan är partiaktiv så fundera på en sådan karriär. Jag får liksom inga svar från dig. Du antyder stora farliga samhällsomstörtande händelser akut står för dörren men sen när jag frågar så vill du inte stå för dem.

Jag läser det som att du inte alls förväntar dig annat än justeringar av politiken i en riktning som du ogillar och att du förväntar dig ett vanligt val där du har en ny chans att välja en ny riksdagsmajoritet 2026.
Tack, men jag är nog lite för pragmatisk för det, svårt att vara så partitrogen som jag antar skulle behövas :)
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Du rör dig hela tiden i svart/vita termer, framstår som lite i stil med -tror du vi ska få koncentrationsläger, demokrati av/på, så enkelt är det inte.

Nej, jag tror inte vi på några veckor blir Tyskland -38 men att de tankar som finns i SD får inflytande tror jag är ganska sannolikt och det är förfärande att det sker, det kommer skada vårt land väldigt mycket och kommer ta lång tid att reparera. I de länder där detta sker krävs det mycket långsiktigt arbete av hela samhället.
Host, host, det är inte jag som associerar den nya riksdagsmajoriteten och alla deras väljare med en extrem del av Europas historia. I det här fallet är det nog jag som står för gråskalorna och det jordbundna medan du vevar på i en väldigt upphaussad ton.

Min prediktion är business as ususal med skillnaden att vår institutionella vänster naturligtvis inte har sina representanter i regeringen . Visst smärtar det att inte få sitta på hela makten.
 
  • Gilla
Mats-S och 3 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Oavsett om man högtidlighåller eller firar (eller andra ord) är det inte direkt praxis att lyfta upp årsdagen av starten av ett krig.
Fredsdagen däremot.
Jo, man kan högtidlighålla MINNET av nåt, tex attacken mot World Trade Center.
Det man gör då är ju definitivt inget firande.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja nu gör det klassiska tankefel ett. Indien är mycket större än Sverige men alla bor koncentrerat i vissa städer. Miljön bryr sig inte om capita.
Jag gör inget tankefel, det är bara så de länderna argumenterar...

Om det är rätt eller fel är inte upp till mig att avgöra, men man kan ju enkelt konstatera att vad Jimmie Åkesson tycker om miljöarbete lägger nog både Indien och Kina i samma låda som det katten släpar in.
 
Pratar ni verkligen om elpriser här nu?
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Hullefar och 15 till
  • Laddar…
Skönt att det inte är något prat om politik i tråden! :sleep:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Lullejulle och 7 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
då tycker alltså Miljöpartiet att det är okej använda giftig bottenfärg?
Nu var det väl 1 miljöpartist som blivit påkommen med detta, och då vill du likställa det med att det är partiets politik.

När kanske 100 tals SD företrädare blir påkomna med rasistiska/icke demokratiska uttalanden så hävdar du att det är "misstag" som inte återspeglar partiets åsikter.

Kan du förklara konsekvensanalysen?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lat skrev:
Nej, inte ett maktövertagande, men utan tvekan en kraftig inskränkning av de demokratiska friheterna (och kanske mänskliga rättigheterna för vissa grupper) under denna mandatperiod.

-Religionsfriheten
-Yttrandefriheten
-Klassificering i etniska grupper
-Olikhet inför lagen
Osv

Tack för förtydligandet, jag tror inte på detta. Just denna riksdagsmajoritet är extremt känsliga för inskränkningar av dessa friheter och klassificering i etniska grupper samt olikhet inför lagen.

Sen är det ju så att som utlänning i Sverige så har man heller inte alla rättigheter som någon med permanent uppehållstillstånd. Så är det sedan länge och där gissar jag att det kan uppstå försämringar för gruppen utan permanent uppehållstillstånd. Där finns ju redan idag en olikhet inför lagen av nödvändigheten att svensk lag inte kan omfatta hela världens befolkning och någonstans måste ju gränsen dras. Och migrationslagstiftningen är ett smutsigt hantverk, den är lite som den liberala demokratins korvtillverkningssida man vill inte veta hur korven görs.
 
  • Gilla
polaris78 och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Pratar ni verkligen om elpriser här nu?
Tagen med handen i syltburken.
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
Jag ser att det är flera sidor off topic här nu, så jag får stänga tråden.
/Moderator
 
  • Gilla
Quartto och 15 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.