Status
Inte öppen för fler kommentarer.
L lat skrev:
De som röstade på Hitler före maktövertagandet ansåg sig inte heller vara nazister. Inte heller de som stödde bolsjevikerna ansåg sig vara bolsjeviker.

De var bara "nyttiga idioter" som inte tänkte längre än näsan räcker.

Nu har vi facit för vad som kan hända, och då vore det ju önskvärt att vi tagit nån lärdom.
Ja vad är lärdomen? Sossarna höll på ordentligt kring krigstiden sysslade med rasforskning . Idag är dessa Sveriges största parti.
 
  • Gilla
Millejan och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Gå gärna in på SR play och sök på "Jävla vitskallar"!

Apropå "Somalitown" så finns det ju ett antal "Svenne towns" bla på spanska kusten, Kanarieöarna, Thailand osv. Men jag antar att det är en heeelt annan sak?
Glöm inte att somalitown var vår statsminister som sa.
 
D djac skrev:
Haha, -får man inte rösta på sossarna utan att bli kallad sosse så är det ingen demokrati, ser inte problemet?
Äntligen erkänner du att sossar är rasister
 
L lat skrev:
Gå gärna in på SR play och sök på "Jävla vitskallar"!

Apropå "Somalitown" så finns det ju ett antal "Svenne towns" bla på spanska kusten, Kanarieöarna, Thailand osv. Men jag antar att det är en heeelt annan sak?
Nej, dem ser jag knappast som en del av den Spanska nationen, snarare den Svenska. Så, nej det är motsvarande sak. Folk som flyttar till ett annat land för att få det bättre, helt utan någon intention att bli en den av den nationen.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ja vad är lärdomen? Sossarna höll på ordentligt kring krigstiden sysslade med rasforskning . Idag är dessa Sveriges största parti.
Men, vad är ditt problem?

De har ju lärt av historien och slutat med detta!

Däremot finns det ju företrädare för SD som inte gjort det utan fortfarande hävdar att det är skillnad på "raser".
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L lat skrev:
De som röstade på Hitler före maktövertagandet ansåg sig inte heller vara nazister. Inte heller de som stödde bolsjevikerna ansåg sig vara bolsjeviker.

De var bara "nyttiga idioter" som inte tänkte längre än näsan räcker.

Nu har vi facit för vad som kan hända, och då vore det ju önskvärt att vi tagit nån lärdom.
En genuin fråga: Förstår jag dig rätt att du på fullaste allvar förväntar dig ett SD-maktövertagande i nazistisk stil och avskaffande av demokratin de närmsta veckorna eller månaderna?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja nu gör det klassiska tankefel ett. Indien är mycket större än Sverige men alla bor koncentrerat i vissa städer. Miljön bryr sig inte om capita.
Och du gör det klassiska felet att skilja på stor & liten.

Om vi delar upp världen i grupper om 10miljoner så är ju problemet löst, de är alla så små så det spelar ingen roll om nån gör nåt.
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Knappast, det gjorde å andra sidan inte nazisterna heller när de hade stöd av 20%. De var populärare än så. Samtidigt är inte Sverige så nerkört som Tyskland var på 30talet. Så jag tror inte att risken är överhängande.

Men tweetar om ”enkelbiljett” visar väl att de inte är främmande för att göra sig av med dem de inte gillar.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Att inte ta in det som man ser mitt framför en tycker jag bara är konstigt, alla tecknen är där och man kan såklart välja att titta åt ett annat håll men det gör ju inte att faktum försvinner.

När vi ska summera de fyra åren så är det inte så enkelt, för mig, där ingår många andra indikatorer på hur friskt samhället är, fortsätter tex angreppen på media så ser jag det som dåligt, redan nu har detta skruvats upp. Ett demokratiskt samhälle mäts i första hand efter hur minoriteter och svagas rättigheter ser ut, den gamla klyschan "när två vargar och ett lamm röstar om vad det ska vara till middag är det inte demokrati" gäller fortfarande för mig.
Vad betyder det som du skriver här?

Att du kanske inte är nöjd med alla beslut som våra politiker fattar de närmsta fyra åren är helt okontroversiellt. Nästan ingen ställer upp på alla beslut. Strax över halva befolkningen var t ex så pass missnöjd att nuvarande regering nu åker ut.

Frågan är mer om du på allvar förväntar dig ett nazistiskt maktövertagande i regi av SD. Det är ju denna tankevärld som du ger uttryck för. Är det sin verkliga bedömning eller inte?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag är ganska övertygad att det kommer att kamma noll. Och kommer det hända så kommer det kosta oss mycket mer än att minska utsläppen här. Av två enkla skäl, Sverige har högre utsläpp än Indien per capita, och bara lite lägre än Kina, och Sverige som del av I-länderna, har en betydligt större del av de historiska utsläppen.
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag är ganska övertygad att det kommer att kamma noll. Och kommer det hända så kommer det kosta oss mycket mer än att minska utsläppen här. Av två enkla skäl, Sverige har högre utsläpp än Indien per capita, och bara lite lägre än Kina, och Sverige som del av I-länderna, har en betydligt större del av de historiska utsläppen.
Menar du Kina? De som inför OS stängde ner fabriker och införde regler om när man fick köra sin bil?
 
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En genuin fråga: Förstår jag dig rätt att du på fullaste allvar förväntar dig ett SD-maktövertagande i nazistisk stil och avskaffande av demokratin de närmsta veckorna eller månaderna?
Demokrati är ju inte så binärt men att demokratin kommer att naggas i kanten under de kommande fyra åren är jag rätt övertygad om, hur mycket får vi väl se, det är ju inte helt klart hur laget ska formeras och var gränserna går för M och L.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Och du gör det klassiska felet att skilja på stor & liten.

Om vi delar upp världen i grupper om 10miljoner så är ju problemet löst, de är alla så små så det spelar ingen roll om nån gör nåt.
Okej, så jag ska tro att vi o Sverige släpper ut mer co2 än Kina? Att indien är ett bättre land när der gäller miljön än Sverige?
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En genuin fråga: Förstår jag dig rätt att du på fullaste allvar förväntar dig ett SD-maktövertagande i nazistisk stil och avskaffande av demokratin de närmsta veckorna eller månaderna?
Nej, inte ett maktövertagande, men utan tvekan en kraftig inskränkning av de demokratiska friheterna (och kanske mänskliga rättigheterna för vissa grupper) under denna mandatperiod.

-Religionsfriheten
-Yttrandefriheten
-Klassificering i etniska grupper
-Olikhet inför lagen
Osv
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Claes Sörmland
D djac skrev:
Demokrati är ju inte så binärt men att demokratin kommer att naggas i kanten under de kommande fyra åren är jag rätt övertygad om, hur mycket får vi väl se, det är ju inte helt klart hur laget ska formeras och var gränserna går för M och L.
Haha, om du inte redan är partiaktiv så fundera på en sådan karriär. Jag får liksom inga svar från dig. Du antyder stora farliga samhällsomstörtande händelser akut står för dörren men sen när jag frågar så vill du inte stå för dem.

Jag läser det som att du inte alls förväntar dig annat än justeringar av politiken i en riktning som du ogillar och att du förväntar dig ett vanligt val där du har en ny chans att välja en ny riksdagsmajoritet 2026.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varför vill ingen berätta hur mycket de verkligen sparar på timdebitering?

Eller att det inte alls är så lätt att spara pengar.
Jag hamnade på snittpris på 1,79:- inkl allt i augusti, jämfört med 2 kompisar som hamnade på 2,77:- samt drygt 3:- inkl allt, dom har antagligen olika höga avgifter på sina elbolag eftersom det skiljer sig.
Det är inte lätt att jämföra egentligen då man lever i väldigt olika familjer och hus osv, men visst har det "lönat" sig för mig att styra om vissa saker till natten. Tidigare månader var diffen endast ca 10 öre men då hade jag igång min pool så den gick ju även dagtid (cirkulation) medans värmepumpen var programmerad att endast gå när priset var under 60 öre.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.