M Morgonskiftet skrev:
eller så behåller du gymkortet. Och duschar där :cool:
har inget sånt trams, spriten räddade mig från sporten ;)
 
  • Gilla
  • Haha
Gubbe 65 och 2 till
  • Laddar…
H
K Kallebo skrev:
Nja all energi o chipsen kommer ju huset till godo om han äter dem och sedan rör sig i motsvarande mängd inomhus.
Tänk då på att en påse chips, 300gram, innehåller cirka 1500 kcal. Vilket omräknat blir 1.74 kWh. Alltså cirka 14.5 kr/kWh ifall en påse kostar 25kr. Ingen superbillig uppvärmning direkt och du måste dessutom se till att vara hemma för att inte ge bort värmen till någon annan.

Detta förutsätter ju också att allt förbränns och inte blir ett energilager som det verkar bli för många envetna chipsätare :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
Chrydoppler och 12 till
  • Laddar…
Nu har vi två olika förslag på hur man sparar energi: lagra varmvatten i badkaret eller lagra chipsens fett i kroppen. Till skillnad från att spara pengar.
 
  • Gilla
  • Haha
CatharinaX och 2 till
  • Laddar…
Finns även värmeväxlare för avlopp för den som inte vill spola ut varmvatten, dock mest lönsamt när man duschar och fungerar dåligt med badkar, när vi byggde vårt hus visade det sig inte vara lönt med dåvarande elpriser och med bergvärme när jag räknade på det men i dessa dagar kanske det kan löna sig? (men enklare besparing att duscha snabbare)

Kopparrör med spiralformat värmeslinga till en värmeväxlare för avloppsvatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har för mig att 80% av producerad energi hos värmepumpen gick till Uppvärmning av huset och 20% till uppvärmning av varmvatten när jag försökte hålla koll på vår förbrukning när vi var nyinflyttade men då går troligen en ganska stor andel av de 20% till att hålla vattnet varmt (och därmed indirekt värmer upp huset), så varmvattnet står för en ganska liten del av kostnaden. Vill man spara energi enklare är det bättre att sänka temperaturen nån grad i huset.
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 2 till
  • Laddar…
rickardg rickardg skrev:
Finns även värmeväxlare för avlopp för den som inte vill spola ut varmvatten, dock mest lönsamt när man duschar och fungerar dåligt med badkar, när vi byggde vårt hus visade det sig inte vara lönt med dåvarande elpriser och med bergvärme när jag räknade på det men i dessa dagar kanske det kan löna sig? (men enklare besparing att duscha snabbare)

[bild]

Har för mig att 80% av producerad energi hos värmepumpen gick till Uppvärmning av huset och 20% till uppvärmning av varmvatten när jag försökte hålla koll på vår förbrukning när vi var nyinflyttade men då går troligen en ganska stor andel av de 20% till att hålla vattnet varmt (och därmed indirekt värmer upp huset), så varmvattnet står för en ganska liten del av kostnaden. Vill man spara energi enklare är det bättre att sänka temperaturen nån grad i huset.
Vad värmeväxlar man emot? Vatten som ska bli nytt varmvatten eller slingor för värme av huset?
 
Vatten som ska bli varmvatten främst, men för högst verkningsgrad även kallvattnet som går till duschblandarna eftersom man blandar varmvatten och kallvatten i blandaren så om båda är förvärmda lite så blir större andel av vattnet förvärmt, dock bör man i det senare fallet se till att inte värma upp kallvatten som går till köket eller andra ställen där man vill ha riktigt kallt vatten för att dricka elller annat.
 
Gör som vikingarna duscha i regenet och rulla i snön.. använd det där gymkortet som finns i köklådan duscha där elr på jobbet
 
H halj skrev:
Detta förutsätter ju också att allt förbränns och inte blir ett energilager som det verkar bli för många envetna chipsätare :rofl:
Fast då verkar det som extra isolering!
Mycket snack om att tilläggsisolera huset här på forumet, den bästa lösningen är givetvis att tilläggsisolera sig själv! :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
gaia och 15 till
  • Laddar…
Bekräftar vad jag skrivit i annan tråd att vi efter denna vinter kommer att ha mängder med trådar pga tokigheter/problem som vi husägare orsakat sönderfruset, fuktskador, bränder, etc. Behöver inte räkna på idén med badkar, utan enklast är kort dusch och går bra med varmvatten.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Om lägger bubbelplast på vattenytan blir det nästan ingen avdunstning/fukt och en lite långsammare värmeavgivning (bra).
 
Friskvårdsbidrag från jobbet som betalar gymkortet. Något gymmande blir det inte, men de har ett fint omklädningsrum med duschbås och nybyggd bastu.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Ja duscha på gymmet är nice. 150kr/mån som jag betalar lär man lätt komma över med besparingar i vinter, plus då att det är nice att kunna duscha varmt länge.
 
Vi har dragit ner på duschandet rejält under parollen "brun utan tvål".
 
  • Gilla
  • Haha
Belle Bi och 12 till
  • Laddar…
Låter väll bra om man har FTX eller mekanisk ventilation och om man har problem med mycket torr inomhusluft.

Har man självdrag tror jag vinsten är marginel och kan istället leda till fuktproblem.
 
  • Gilla
Storpontus och 1 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Låter väll bra om man har FTX eller mekanisk ventilation och om man har problem med mycket torr inomhusluft.

Har man självdrag tror jag vinsten är marginel och kan istället leda till fuktproblem.
Lägg bubbelplast på ytan så blir det ingen fukt!
 
  • Gilla
OskarJ
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.