Status
Tråden går ej att kommentera.
Claes Sörmland
D djac skrev:
Jo men det är de, det finns gott om fakta som belägger detta, Björn Söder är tex frekvent förekommande i Nazistiska sammanhang internationellt. De som röstar på SD är säkert ingen homogen grupp, den spänner säkert hela vägen från nazister, via rasister och de som bara tolererar det, till de som inte känner till eller förstår. Detsamma gäller högst sannolikt personerna i de partier som nu går samman med SD.
Oj, vilken radikaliserad och polariserad syn du har gällande det partiet, deras topp och de som röstar på dem. Jag hoppas du förstår att för de flesta av oss så framstår detta som närmast konspirationsteoretiskt och orimligt.

Är du beredd att justera ned den här uppskruvade synen om vi nu får fyra år med den vanliga politiska lunken där den tillträdande regeringen likt den avgående reaktivt ska hantera problem efter problem som sköljer in över oss? D v s ännu en mandatperiod där vår lagstiftning och samhälle endast justeras lite i kanten. Någon skatt sänks, någon höjs, någon kärnkraftsutredning tillsätts, någon ungdomsrabatt justera ned, biståndet blir lägre, o s v?

Eller skulle du trots detta fortfarande beskriva det som att SD väntar i kulisserna inför sitt kommande nazistiska maktövertagande?
 
  • Gilla
mickewest och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så du mer eller mindre idiotförklarar 20% av Sveriges röstande. Intressant. Allt byggt på dina fördomar om partiet. Du har inte funderat på att de som röstar på sd inser att sd inte är ett rasistiskt parti? Utan förstår att de få som upptäcks vara "rasister" inte kan företräda hela sd. Att det faktiskt är de som som hela tiden påstår att Sd som rasister är trångsynta människor ?
Är det inte troligare att de inser att SD inser att SD är ett rasistiskt parti, men inte har något emot det?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
I Izvek skrev:
Hahaha

Man börjar alltid flina när man läser om folk som går på detta med sd och rasism, man kan då lätt göra en enkel analys. Om nu sd fått 20% av sveriges befolknings röst... skulle då alla dessa 2 miljoner människor vara rasister nasister osv?? Låter mycket mycket långsökt. Ser media fförbrillt gräver efter halmstrån när det gäller sd... gräv i Socialdemokraternas förflutna och inblandning i nazismen under 1930 - 40 talet... rasibiologi å annat skit som sossarna höll på med .. tysklands adolf hitler s nazisterna såg ju förfase sveriges rasbiologi som föredömlig och använde svensk forskning i deras politiska syfte för att bygga den ariska rasen... vad är då sd i jämförelse... ???
Man behöver bara läsa SDs program där de på ett synnerligen grumligt sätt förklarar vad de anser vara en "nation". Det är rasism.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag är ganska övertygad att det kommer att kamma noll. Och kommer det hända så kommer det kosta oss mycket mer än att minska utsläppen här. Av två enkla skäl, Sverige har högre utsläpp än Indien per capita, och bara lite lägre än Kina, och Sverige som del av I-länderna, har en betydligt större del av de historiska utsläppen.
Tja nu gör det klassiska tankefel ett. Indien är mycket större än Sverige men alla bor koncentrerat i vissa städer. Miljön bryr sig inte om capita.
 
L LaoLars skrev:
Man behöver bara läsa SDs program där de på ett synnerligen grumligt sätt förklarar vad de anser vara en "nation". Det är rasism.
kan inte du inte citera det och förklara hur det skulle vara rasism.
 
D
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Oj, vilken radikaliserad och polariserad syn du har gällande det partiet, deras topp och de som röstar på dem. Jag hoppas du förstår att för de flesta av oss så framstår detta som närmast konspirationsteoretiskt och orimligt.

Är du beredd att justera ned den här uppskruvade synen om vi nu får fyra år med den vanliga politiska lunken där den tillträdande regeringen likt den avgående reaktivt ska hantera problem efter problem som sköljer in över oss? D v s ännu en mandatperiod där vår lagstiftning och samhälle endast justeras lite i kanten. Någon skatt sänks, någon höjs, någon kärnkraftsutredning tillsätts, någon ungdomsrabatt justera ned, biståndet blir lägre, o s v?

Eller skulle du trots detta fortfarande beskriva det som att SD väntar i kulisserna inför sitt kommande nazistiska maktövertagande?
Det du beskriver är ju det som jag hoppas på, det är väl det som är det fina med att politiken då och då byter sida, det kan slaktas lite heliga kor och några andra kan skapas, som nästa gäng kan finslipa. Jag tror maktskiften, även om det blir mot ens egen önskan, i grunden är nödvändiga och bra.

Att inte ta in det som man ser mitt framför en tycker jag bara är konstigt, alla tecknen är där och man kan såklart välja att titta åt ett annat håll men det gör ju inte att faktum försvinner.

När vi ska summera de fyra åren så är det inte så enkelt, för mig, där ingår många andra indikatorer på hur friskt samhället är, fortsätter tex angreppen på media så ser jag det som dåligt, redan nu har detta skruvats upp. Ett demokratiskt samhälle mäts i första hand efter hur minoriteter och svagas rättigheter ser ut, den gamla klyschan "när två vargar och ett lamm röstar om vad det ska vara till middag är det inte demokrati" gäller fortfarande för mig.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
u har troligtvis låg utbildningsnivå och svårt att följa ett enkelt logiskt resonemang.
Där kom en kommentar ifrån nån som håller en hög nivå i debatten...
 
  • Gilla
Huzzbutt
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är det inte troligare att de inser att SD inser att SD är ett rasistiskt parti, men inte har något emot det?
Ge dig nu. Jag börjar nästan tro att du är rasist.
 
L LaoLars skrev:
Man behöver bara läsa SDs program där de på ett synnerligen grumligt sätt förklarar vad de anser vara en "nation". Det är rasism.
Faktum är att deras definition av Nation inte är felaktig. Men många läser in något annat i det.
Men vill man inte assimileras med den Svenska kulturen så står man utanför Nationen. Om man sedan ser det som ett problem är en annan sak. Det är kanske bra med ”Somali towns”?
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Ingen jätteskillnad trots att man i min mening får offra lite livskvalitet, leva efter en app som säger när man kan dra ett bad.. nä tack.
Nu är det ingen uppoffring för mig då jag normalt sätt lägger mig väldigt sent. Och det är ju procentuellt ganska stor skillnad.

A Arne_Planka skrev:
Oavsett om man högtidlighåller eller firar (eller andra ord) är det inte direkt praxis att lyfta upp årsdagen av starten av ett krig.
Fredsdagen däremot.
Men nu gör man tydligen så i Polen så det är nog inte upp till dig att bestämma över deras sedvänjor. Eller tycker du det?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag är ganska övertygad att det kommer att kamma noll. Och kommer det hända så kommer det kosta oss mycket mer än att minska utsläppen här. Av två enkla skäl, Sverige har högre utsläpp än Indien per capita, och bara lite lägre än Kina, och Sverige som del av I-länderna, har en betydligt större del av de historiska utsläppen.
Det är ju lite konstigt resonerat, då har man ju gett upp om man anser att de som släpper ut CO2 i sådan mängd att om de minskar sina utsläpp så kan det påverka inte skall behöva göra det för att vi har en "historisk skuld". Vad hjälper det i dag om vi presterar nollutsläpp medan Kina, Indien och andra storutsläppare till och med ökar sina utsläpp? För realistiskt sett så är vår påverkan så liten att den inte spelar någon praktisk roll (oavsett om man anser att CO2-utsläpp är problematiskt eller inte).

Nej, arvssynd är inte intressant i det här fallet heller.

D Daniel 109 skrev:
Är det inte troligare att de inser att SD inser att SD är ett rasistiskt parti, men inte har något emot det?
Det var väl något av det dummaste jag läst på länge. Jag antar att du anser att det är sant då du ställer frågan på det sättet. Otroligt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Så du mer eller mindre idiotförklarar 20% av Sveriges röstande. Intressant. Allt byggt på dina fördomar om partiet. Du har inte funderat på att de som röstar på sd inser att sd inte är ett rasistiskt parti? Utan förstår att de få som upptäcks vara "rasister" inte kan företräda hela sd. Att det faktiskt är de som som hela tiden påstår att Sd som rasister är trångsynta människor ?
De som röstade på Hitler före maktövertagandet ansåg sig inte heller vara nazister. Inte heller de som stödde bolsjevikerna ansåg sig vara bolsjeviker.

De var bara "nyttiga idioter" som inte tänkte längre än näsan räcker.

Nu har vi facit för vad som kan hända, och då vore det ju önskvärt att vi tagit nån lärdom.
 
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det du beskriver är ju det som jag hoppas på, det är väl det som är det fina med att politiken då och då byter sida, det kan slaktas lite heliga kor och några andra kan skapas, som nästa gäng kan finslipa. Jag tror maktskiften, även om det blir mot ens egen önskan, i grunden är nödvändiga och bra.

Att inte ta in det som man ser mitt framför en tycker jag bara är konstigt, alla tecknen är där och man kan såklart välja att titta åt ett annat håll men det gör ju inte att faktum försvinner.

När vi ska summera de fyra åren så är det inte så enkelt, för mig, där ingår många andra indikatorer på hur friskt samhället är, fortsätter tex angreppen på media så ser jag det som dåligt, redan nu har detta skruvats upp. Ett demokratiskt samhälle mäts i första hand efter hur minoriteter och svagas rättigheter ser ut, den gamla klyschan "när två vargar och ett lamm röstar om vad det ska vara till middag är det inte demokrati" gäller fortfarande för mig.
Lever vi verkligen i en demokrati? När man inte får rösta på vilket parti man vill utan att bli anklagad för att vara rasist?
 
  • Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tycker de ser ut som scouter?
Det är väl Unga örnar. Jag var själv med där under det glada 70-talet i Umeå.
 
D
Bananskalare Bananskalare skrev:
Lever vi verkligen i en demokrati? När man inte får rösta på vilket parti man vill utan att bli anklagad för att vara rasist?
Haha, -får man inte rösta på sossarna utan att bli kallad sosse så är det ingen demokrati, ser inte problemet?
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
en vill man inte assimileras med den Svenska kulturen så står man utanför Nationen. O
Gå gärna in på SR play och sök på "Jävla vitskallar"!

Apropå "Somalitown" så finns det ju ett antal "Svenne towns" bla på spanska kusten, Kanarieöarna, Thailand osv. Men jag antar att det är en heeelt annan sak?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.