K
harry73 harry73 skrev:
Frånluft ska ju tas från badrum och kök, så det kommer inte värma huset nämnvärt, men har du FLVP eller FTX kan värmen i alla fall återvinnas.

Mitt tips är att börja duscha kallt. Man behöver lite tid att vänja sig, och man behöver inte helt stänga av varmvattnet men när man är van, är det ett bra och hälsosamt sätt att starta dagen.
På vilket sätt är det hälsosamt?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
harry73
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Ninnanannan och 7 till
  • Laddar…
Duscha ljummet och spara sedan vattnet i karet. Använd till toaspolning, tomat odling osv.
 
  • Gilla
Ninnanannan och 6 till
  • Laddar…
Nissens
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Alltså, en dusch kostar några enstaka kronor i värsta fall, så mycket billigare än så kan det inte bli. Om du har det så knapert kanske du borde stänga av varmvattnet helt…
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 2 till
  • Laddar…
harry73
Nissens Nissens skrev:
Alltså, en dusch kostar några enstaka kronor i värsta fall, så mycket billigare än så kan det inte bli. Om du har det så knapert kanske du borde stänga av varmvattnet helt…
En rejäl dusch kan kosta 5kWh. Med kommande elpriser kan det kosta 25kr och även det dubbla om vi har otur. Är man då några stycken i hushållet som duschar dagligen blir det mycket pengar.
 
  • Gilla
Knorren och 13 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Alltså, en dusch kostar några enstaka kronor i värsta fall, så mycket billigare än så kan det inte bli. Om du har det så knapert kanske du borde stänga av varmvattnet helt…
har du kollat http://www.duscha.nu/

jag har timpris så jag vet hur mkt det värdet har varierat... 30kr för en 5 min dusch....
 
  • Gilla
  • Wow
Mickis741 och 1 till
  • Laddar…
Duscha 2 ggr/vecka eller torka dig med våtservetter i skrev och rumpisen
 
  • Gilla
  • Haha
Peternow och 13 till
  • Laddar…
K
harry73 harry73 skrev:
T ex aktiverar man brunnt fett när man utsätter sig för kyla. Brunt fett ökar förbränningen och gör att man sänker blodsocker. Det gör att cancerceller får mindre bränsle och växer mindre.
Därmed är kyla bra mot cancer
[länk]
En råttstudie och en studie med en människa. Kanske lite för tidigt för att kunna säga att det är hälsosamt?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M MagicFingers skrev:
har du kollat [länk]

jag har timpris så jag vet hur mkt det värdet har varierat... 30kr för en 5 min dusch....
Just nu kostar den 3 kr.
Som sagt, har du det så knapert, så är det bättre att du stänger av varmvattnet helt…

Det blir hysteriskt när vissa försöker spara femtioöringar…

Jag har också timpris. Det jag fokuserar på är att styra värmepumpen så att den bara kör på lågpristider. Då kan man duscha utan att ens reflektera över vilken tid man gör det. :)
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 4 till
  • Laddar…
R Robin Lindberg skrev:
Detta sparar du inte en spänn på, frågeställning är bara dum… ursäkta!
Spara dina pengar på att säga upp gymkortet och spring ett par varv i vardagsrummet, samma effekt… tom. Mer utan gymkortet i rena pengar.

att vi skall hushålla med energi är väll enkel, men man behöver inte dra ner det sin spets på denna nivå?

givna svaret kommer ju vara att du har sagt upp gymkortet, skippa en chipspåse så slipper du springa och har sparat in priset i intjänande enligt frågeställning.
eller så behåller du gymkortet. Och duschar där :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Flipbed och 9 till
  • Laddar…
Patrik440
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Duscha 2 ggr/vecka eller torka dig med våtservetter i skrev och rumpisen
Bidé kan vara en idé
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
T ex aktiverar man brunnt fett när man utsätter sig för kyla. Brunt fett ökar förbränningen och gör att man sänker blodsocker. Det gör att cancerceller får mindre bränsle och växer mindre.
Därmed är kyla bra mot cancer
[länk]
Så är det. Men det krävs tid. Vill minnas att man rekommenderade att befinna sig i 14° cirka under ett par timmar. I T-shirt.
Å andra sidan ökar även blodtrycket när man fryser. Vilket bör undvikas...
 
  • Gilla
SonnyListon och 2 till
  • Laddar…
@
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Du gör ju av med otroligt mycket mer vatten (energi) om du fyller badkaret jämfört med om du tar en snabbdusch i någon minut. Hur mycket energi sedan badvattnet kan återge till huset kan säkert någon matematik professor räkna ut. Men jag har aldrig hört någon rekommendation om att man ska värna huset med badvatten..... Du kan nog utgå från att detta är ett tämligen dåligt sätt och att den snabba och ljumma duschen är betydligt mer ekonomisk!

Vill du ändå nödvändigtvis bada får ni väl köra oldschool... Alls i familjen badar i samma badvatten... Frågan än väl vem som nuförtiden får bada först... :rofl:
 
  • Gilla
Gubbe 65 och 3 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Bidé kan vara en idé
En B-idé… :crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
masseman33 och 8 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Nja all energi o chipsen kommer ju huset till godo om han äter dem och sedan rör sig i motsvarande mängd inomhus.
Är nog inte ett kanonsätt att värma upp huset, men ni får testa…!
Kanske inte blir en så jobbig vinter energimässigt trots allt.
Skenande chipspriser kan vi nog hantera nästa år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.