Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
esn och 22 till
  • Laddar…
K
M Marsman80 skrev:
Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Man kan ju duscha i badkaret för att sedan låta vattnet svalna där..

Det blir ju fuktigt i luften om man låter badvatten stå. Jag brukar läsa av fuktmätaren i badrummet innan jag bestämmer mig för att låta vattnet stå..
 
  • Gilla
TSkoogh och 12 till
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Man kan ju duscha i badkaret för att sedan låta vattnet svalna där..

Det blir ju fuktigt i luften om man låter badvatten stå. Jag brukar läsa av fuktmätaren i badrummet innan jag bestämmer mig för att låta vattnet stå..
Smart att duscha i badkaret, tyvärr inget jag kan göra då det är snedtak över badkaret.

Mitt stora badrum är så stort så att det inte blir speciellt fuktigt där så borde inte vara ett stort problem för mig iaf.
 
  • Gilla
bukkrukk och 2 till
  • Laddar…
harry73
Frånluft ska ju tas från badrum och kök, så det kommer inte värma huset nämnvärt, men har du FLVP eller FTX kan värmen i alla fall återvinnas.

Mitt tips är att börja duscha kallt. Man behöver lite tid att vänja sig, och man behöver inte helt stänga av varmvattnet men när man är van, är det ett bra och hälsosamt sätt att starta dagen.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Bästerortarn och 27 till
  • Laddar…
K
M Marsman80 skrev:
Smart att duscha i badkaret, tyvärr inget jag kan göra då det är snedtak över badkaret.
Vi har också snedtak, man kan sitta ner. Vi kan iofs stå men har inte fått upp någon duschvägg så sitter för att inte blöta ner golvet
 
M Marsman80 skrev:
Nu när det börjar bli dyrt med el så börjar man fundera på sätt att spara på den. Därför funderade jag på det här med att bada mot att duscha. Rekommendationen brukar ju vara att en snabb dusch är bättre än ett bad, men hur mycket skillnad gör det om man lämnar vattnet i badkaret efter bad för att det ska värma rummet? Gör det stor skillnad eller är det bara en myt? Vid dusch så rinner ju garanterat varmvattnet rakt ned i avloppet iaf.

Jag har iaf börjat spara badvattnet i badkaret när barnen har badat till det kallnat. Någon sorts skillnad borde det ju göra iaf.
Det beror enbart på vilket sätt du använder minst antal liter varmvatten, att värma luften med vatten ger dig inte många öre på år i minskad elräkning…
 
  • Gilla
  • Wow
Ruben Janzon och 10 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Ett badkar brukar rymma runt 200 liter. Får vattnet stå tills det är rumstempererat så är det kanske 15º varmare än inkommande vatten. Duschvattnet är i stället runt 30º varmare än inkommande vatten. Med de siffrorna kan du göra av med hälften så mycket vatten i en dusch innan det går jämnt upp med badet som får svalna innan du tappar ur det. 100 liter är till exempel 10 minuter under ett duschmunstycke som ger 10 liter per minut. Därmed kan man slå fast att en snabb dusch är bättre än ett bad även om badvattnet får stå kvar och svalna. För noggrannare siffror kan du mäta temperaturen på de olika alternativen samt volymen av badkaret och flödet ur duschen. Sedan tror inte jag att man skall underskatta hur fuktigt det kommer att bli och hur ofta man får rengöra badkaret.
 
  • Gilla
galento och 37 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Mitt tips är att börja duscha kallt. Man behöver lite tid att vänja sig, och man behöver inte helt stänga av varmvattnet men när man är van, är det ett bra och hälsosamt sätt att starta dagen.
Inget jag följer direkt. Såg ett program där vi kunde höja vårt immunförsvar på olika sätt. Ett av dem var att bada kallt. Men även att en kall dusch kunde hjälpa till att höja vårt immunförsvar.
 
  • Gilla
OFP och 4 till
  • Laddar…
K
  • Gilla
  • Ledsen
qrajrhd99 och 7 till
  • Laddar…
Smartast av allt måste vara att göra som man gjorde förr, badade till jul. Pappa började och därefter kom mamman och sedan barnen i kronologisk ordning. Ett riktigt familjeband med andra ord där varenda droppe och all värme tas tillvara. :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
ACSBH och 35 till
  • Laddar…
A
Duscha på jobbet :cool:
 
  • Gilla
  • Wow
Bästerortarn och 14 till
  • Laddar…
Magnus E K
För att undvika att luften i badrummet blir fuktig av det lämnade vattnet i badkaret borde man kunna täcka badkaret med plastfolie (typ gladpack) när man badat klart. Jag har inget badkar så kan inte testa, men jag lämnar oftast det varma vattnet i diskhon efter handdisk. (Fast när det är kallt borde jag hinka ner det i källaren istället då det är där det saknas effektiv uppvärmning.)

Redigering: Och när badvattnet har svalnat till rumstemperatur så är det fortfarande inte optimalt att bara släppa ut det i avloppet. Istället borde man tappa upp det i slutna behållare och kasta upp genom vindsluckan (eller hellre genom lucka till vinden utifrån).
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
leffeisala och 13 till
  • Laddar…
Detta sparar du inte en spänn på, frågeställning är bara dum… ursäkta!
Spara dina pengar på att säga upp gymkortet och spring ett par varv i vardagsrummet, samma effekt… tom. Mer utan gymkortet i rena pengar.

att vi skall hushålla med energi är väll enkel, men man behöver inte dra ner det sin spets på denna nivå?

givna svaret kommer ju vara att du har sagt upp gymkortet, skippa en chipspåse så slipper du springa och har sparat in priset i intjänande enligt frågeställning.
 
  • Gilla
  • Haha
Gubbe 65 och 10 till
  • Laddar…
K
R Robin Lindberg skrev:
skippa en chipspåse så slipper du springa och har sparat in priset i intjänande enligt frågeställning.
Nja all energi o chipsen kommer ju huset till godo om han äter dem och sedan rör sig i motsvarande mängd inomhus.
 
  • Gilla
  • Haha
CatharinaX och 3 till
  • Laddar…
Magnus E K
Med andra ord ett otroligt energislöseri att motionera utomhus (eller i annans hus) när huset har värmebehov. Dags att damma av motionscykeln, och justera möbleringen så man får en vandringsled i vardagsrummet.
 
  • Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 24 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.