Status
Tråden går ej att kommentera.
T Thomas_Blekinge skrev:
Är de verkligen så trångsynta? Då kommer de att fängsla alla finnar, samer? Skicka hem alla icke svenska vårdbiträden och IT ingenjörer?
Jag önskar att alla utlandsfödda & barn till utlandsfödda går i generalstrejk säg 2 dagar.

Då såg vi vad som fortfarande fungerar.
 
  • Älska
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det gör det inte. Det som syns på din elräkning är din konsumtion.
Ok jag ber om ursäkt att jag inte ställde frågan korrekt. Jag skulle varit lite tydligare. Nu vet jag att du behöver tydligare frågor. Det är inga problem för mig v.
Jag ställer om frågan, varför syns det inte på det jag betalar. Alltså den summan som jag betalar? Den består av dels förbrukning i kw/h samt kostnaden per kw/h den kostnaden kan vara 2kr kw/h. Eller på de skatter som brukar vara halva min faktura. För att förtydliga frågan, varför är min elräknlng så hög om vi ändå får betalt för den el vi säljer?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ok jag ber om ursäkt att jag inte ställde frågan korrekt. Jag skulle varit lite tydligare. Nu vet jag att du behöver tydligare frågor. Det är inga problem för mig v.
Jag ställer om frågan, varför syns det inte på det jag betalar. Alltså den summan som jag betalar? Den består av dels förbrukning i kw/h samt kostnaden per kw/h den kostnaden kan vara 2kr kw/h. Eller på de skatter som brukar vara halva min faktura. För att förtydliga frågan, varför är min elräknlng så hög om vi ändå får betalt för den el vi säljer?
Du får väl fråga ekonomichefen, varför ni internfakturerar elen på ditt kraftbolag? Jag skulle gissa att det finns fördelar med det, men jag kan också tänka mig att det inte är helt nödvändigt.
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ok jag ber om ursäkt att jag inte ställde frågan korrekt. Jag skulle varit lite tydligare. Nu vet jag att du behöver tydligare frågor. Det är inga problem för mig v.
Jag ställer om frågan, varför syns det inte på det jag betalar. Alltså den summan som jag betalar? Den består av dels förbrukning i kw/h samt kostnaden per kw/h den kostnaden kan vara 2kr kw/h. Eller på de skatter som brukar vara halva min faktura. För att förtydliga frågan, varför är min elräknlng så hög om vi ändå får betalt för den el vi säljer?
Din förbrukning debiteras definitivt inte per kw/h, jag gissar att du menar kWh.

Precis som med andra varor så får du knappast lägre pris för att andra är beredda att betala mycket för varan.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ok jag ber om ursäkt att jag inte ställde frågan korrekt. Jag skulle varit lite tydligare. Nu vet jag att du behöver tydligare frågor. Det är inga problem för mig v.
Jag ställer om frågan, varför syns det inte på det jag betalar. Alltså den summan som jag betalar? Den består av dels förbrukning i kw/h samt kostnaden per kw/h den kostnaden kan vara 2kr kw/h. Eller på de skatter som brukar vara halva min faktura. För att förtydliga frågan, varför är min elräknlng så hög om vi ändå får betalt för den el vi säljer?
Det är rätt enkelt. Du köper el; inte säljer el. Nu är elen dyr och därför betalar du mer för den. Svårare än så är det inte.

De med solceller, som säljer el, ser högt elpris som någonting positivt, åtminstone periodvis.
 
Kan vi alla ta och lägga ner och växa upp.
Det finns ingenting i sd partiprogram som säger att människor har olika värde. Det är något som folk hittat på. rasism är så uttjatat och övertrasserat så hälften vore nog.
När någon tycker att sd"s Logga är rasistisk så är det ett bra bevis på vart vi är på väg.
Jag vill inte tro att folk här på bh är på den nivån. Dock är det tydligt att folk har svårt för källkritik. Det är sådant som gör att folk tror att sd är det värsta som finns. Med samma logik och okunskap så kanske ni anser att de 20% av de som röstade, la sin röst på sd.
är dessa människor rasister? eller bara olyckliga själar som inte vet bättre?
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Det är rätt enkelt. Du köper el; inte säljer el. Nu är elen dyr och därför betalar du mer för den. Svårare än så är det inte.

De med solceller, som säljer el, ser högt elpris som någonting positivt, åtminstone periodvis.
Du förstår visst inte.... men det är okej. frågan var mer retorisk. Jag tycker bara att eftersom vi tvingas sälja el till tyskarna så borde det synas i min plånbok inte i säljarens plånbok.
Den el vi tvingas sälja är annan en den vi säljer frivilligt.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Kan vi alla ta och lägga ner och växa upp.
Det finns ingenting i sd partiprogram som säger att människor har olika värde. Det är något som folk hittat på. rasism är så uttjatat och övertrasserat så hälften vore nog.
När någon tycker att sd"s Logga är rasistisk så är det ett bra bevis på vart vi är på väg.

Jag vill inte tro att folk här på bh är på den nivån. Dock är det tydligt att folk har svårt för källkritik. Det är sådant som gör att folk tror att sd är det värsta som finns. Med samma logik och okunskap så kanske ni anser att de 20% av de som röstade, la sin röst på sd.
är dessa människor rasister? eller bara olyckliga själar som inte vet bättre?
Tror inte att det är många här som säger att alla som röstar på SD är rasister. Dock är det klart att SD har en grund/historia baserad på rasism.
 
  • Gilla
lat
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Din förbrukning debiteras definitivt inte per kw/h, jag gissar att du menar kWh.

Precis som med andra varor så får du knappast lägre pris för att andra är beredda att betala mycket för varan.
Det handlar om den delen som vi tvingas sälja till Tyskland. inte den elen som säljs när det finns överskott.
 
Det finns ju el att sälja. Om du väljer att kalla det överskott eller något annat är ditt val. Precis som med allt annat som säljs är det den som säljer som får inkomsten, inte du.
 
R
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du förstår visst inte.... men det är okej. frågan var mer retorisk. Jag tycker bara att eftersom vi tvingas sälja el till tyskarna så borde det synas i min plånbok inte i säljarens plånbok.
Jag förstår inte heller. Varför ska du få pengar för att ett bolag säljer en produkt. Vill du ha pengar från elförsäljning så får du väl starta (eller köpa in dig i) ett elbolag?

Bananskalare Bananskalare skrev:
Den el vi tvingas sälja är annan en den vi säljer frivilligt.
Jag har fått uppfattningen att du inte är elproducent, så vilka är "vi"?
 
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det handlar om den delen som vi tvingas sälja till Tyskland. inte den elen som säljs när det finns överskott.
Vi tvingas inte att sälja elen. Det står elproducenter fritt att sälja el till låga fastpriskontrakter till svenska förbrukare. Eftersom det inte finns billiga elkontrakter man kan teckna idag, borde slutsatsen vara att elproducenter i se3 och se4 vill sälja el till överpris
 
U uplj skrev:
Tror inte att det är många här som säger att alla som röstar på SD är rasister. Dock är det klart att SD har en grund/historia baserad på rasism.
Det är ingen som förnekat deras historia. det vore korkat. den finns där men låt det vara historia. Även Vänsterpartiet har en tråkig historia. Men ingen pratar om det
Sluta rota i historien.
om vi tar ett exempel. vi tar en typisk nazist som dessutom verkligen hatar allt som inte ser ut som han själv gör. Eller pratar som han gör. om han inser att han måste vakna upp och inse att han varit en idiot. enligt mig så ska man släppa hans historia och se vad han tycker idag. Eller ska han alltid vara nazist?
 
harry73
Bananskalare Bananskalare skrev:
Det är ingen som förnekat deras historia. det vore korkat.
SD:s problem är att deras historia är så nära nutiden. Det var ju bara 2 veckor sedan en SDare bjöd in till fika i riksdagen för att fira andra världskrigets start.
Sedan finns ju fortfarande järnrörsskandalen där, och många andra skandaler till
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Vi tvingas inte att sälja elen. Det står elproducenter fritt att sälja el till låga fastpriskontrakter till svenska förbrukare. Eftersom det inte finns billiga elkontrakter man kan teckna idag, borde slutsatsen vara att elproducenter i se3 och se4 vill sälja el till överpris
men om vi inte tvingas sälja elen utan bara säljer överskottet? då borde vi inte ha så höga kostnader. eftersom den el som säljs vid överskott prisätts lägre än den som säljs annars. precis som timraxan. lägst pris på natten när ingen förbrukar elen.
Nu vet jag inte exakt hur det ser ut. men får de sälja elen om det råder brist i Sverige,?
Elmarknaden fungerar inte som den vanliga marknaden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.