Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vänstern är inte alltid så genomtänkta.
Trams att tro att de inte klarar av att förstå vad som händer om SD-valsedlar saknas.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Trams att tro att de inte klarar av att förstå vad som händer om SD-valsedlar saknas.
Vänsterväljare är inte raketforskare precis. Inte så svårt förstå att de inte kan dra den slutsatsen. Och det får vi tacka dem för. Mycket bättre röster går till M och KD. Frågan är bara hur många SD-völjare som inte orkar skriva SD på en blank sedel. Men det är en annan fråga
 
Fairlane Fairlane skrev:
4 gröna bås här och ett ställe att plocka valsedlar. Vad jag såg var det max två gröna bås upptagna, oftast bara ett. Att plocka på sig rätt valsedlar tar lite tid, även om man vet vad man ska rösta på, så flaskhalsen var helt klart där. Om en person stannar och funderar lite eller inte hittar rätt valsedel så är det stopp. Riktigt korkat.

Det tog 45 minuter att rösta för mig. Det hade inte hjälpt om jag haft med mig valsedlarna, jag fastnade i kö utanför.

Idén är inte helt dum, men det behövs fler platser att hämta valsedlar så inte hälften av de gröna båsen (eller mer) står tomma hela tiden.
Jag håller med. Det var valsedelbåsen som främst var flaskhalsen.
Jag förtidsrösta. Så jag skulle först hämta valsedlar i ett av de två båsen som ingen skulle få se. Sedan skulle jag gå och be att få kuverten från en av valdeltagarna som stod och kollade kön. Eller gå till henne som stod vid kön för den som skulle rösta. Skulle jag då gömma mina valsedlar eller vända dem rätt så ingen såg vilka jag hade i handen. För att sedan gå till de gröna valbåsen.

Flaskhalsen var de två båsen för valsedlar. De fyra gröna valbåsen var aldrig fullbelagda. Under de ca 45 minuter jag var där. Det räckte med någon strulpelle som jag råkade ut för. Då han behövde nya kuvert och valde sedan att stå i valsedelbåsen och göra allt.

Så det var bara tur att jag valde att rösta. Då jag övervägde starkt att strunta redan vid den första kön.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det här förslaget att man skulle samla alla valsedlar till en enda - hur ser en sån sedel ut i praktiken i de länder som har det? Hur fungerar det när man har kanske 15-20 olika registrerade partier, och alla dessa ska ha en lista på kanske ett 20-tal personer man kan personrösta på också? Borde bli en väldigt stor valsedel?

Och är det en enda valsedel för samtliga tre val, eller ändå tre olika? På kommunalvalsnivå finns det ju en massa olika lokala partier, så man skulle väl ändå behöva trycka och distribuera unikt lokala "samlingsvalsedlar" för varje kommun?
 
I mitt gamla hemland har man t ex en gemensam valsedel på nationell nivå. Alla nominerade partier har en kryssruta, och sedan finns kryssrutor för personval om man föredrar det. Jag minns att valsedlarna var stora som två hopklistrade A4.
Min iakttagelse i söndags var att plock av valsedlarna i första båset tog betydligt längre tid för var och en än själva aktiviteten i andra båset. Följdaktigen borde det ha funnits dubbelt så många första bås som andra bås.
Men man lär sig till nästa gång.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Trams att tro att de inte klarar av att förstå vad som händer om SD-valsedlar saknas.
Jag tror visst att brist på valsedlar kan göra att ett parti missgynnas. Det finns, tyvärr, alldeles för många som inte bestämmer sig förrän de står och tittar på valsedlarna. När jag köade i söndags stod det ett gäng vuxna människor bakom och pratade. De diskuterade personval och stod där och då i kön och pratade om ifall man kanske skulle kryssa i något namn och om det var någon man kände igen, eller någon som kom från byn, eller någon som hade rätt typ av namn eller åtminstone verkade ha rätt jobb... Hade valsedlar saknats hade de som fick personkryssen inte fått något kryss.

Detsamma gäller säkerligen också folk som står och väger mellan säg M och SD, eller varför inte S och SD. (ser man till vilka väljare SD har "stulit" genom åren så kommer de väl mest från de partierna). Står denne late väljare där och ska plocka lappar, S saknas men SD ligger där och lyser i ögonen och vips så blev det en SD röst i år.

Jag tror nog att de allra flesta väljare kan räkna ut eller fråga sig fram vad de ska göra om en valsedel saknas men jag tror också att OM det saknas från ett visst parti så påverkar det helt klart utfallet!
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag är inte arbetslös som du, titta i wikipedian, de hade många bra och kända fall. bla är ålderdomshembitarna med
Du kan alltså inte varken
a) komma med en förolämpning som biter ("arbetslös"? Kom igen...)
b) förklara med egna ord hur valfusket, som du så bestämt hävdar förekommer, går till i praktiken.

Hoppas det finns andra saker du är bra på. Det brukar ni med examen från Dunning-Kruger-universitetet tycka att ni är, nämligen.
 
  • Gilla
  • Haha
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du kan alltså inte varken
a) komma med en förolämpning som biter ("arbetslös"? Kom igen...)
b) förklara med egna ord hur valfusket, som du så bestämt hävdar förekommer, går till i praktiken.

Hoppas det finns andra saker du är bra på. Det brukar ni med examen från Dunning-Kruger-universitetet tycka att ni är, nämligen.
Jag har redan nämnt fusket på ålderdomshem. Har inte tid sammanställa det åt dig.
Men det är den man oftast hör om, och det är den vi själva varit med om med vår morfar. I vårt fall var det personal på ålderdomshemmet som var lite väl engagerad i valrörelsen. Vi stoppade personen även från att rösta åt andra gamlingar på samma boende.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Du kan alltså inte varken
a) komma med en förolämpning som biter ("arbetslös"? Kom igen...)
b) förklara med egna ord hur valfusket, som du så bestämt hävdar förekommer, går till i praktiken.

Hoppas det finns andra saker du är bra på. Det brukar ni med examen från Dunning-Kruger-universitetet tycka att ni är, nämligen.
Det kan väl vem som helst fantisera ihop hur det KAN gå till. Frågan är ju snarare om och hur mycket i så fall det sker.

Exempelvis kan en politiskt intresserad på äldreboende ha en väldigt bra kunskap om vilka av tanterna som är trogna gamla sossar. Dessa ser man till att hjälpa till förtidsröstningen. Gamle gubben Nisse o Gösta däremot som alltid skriker om "svartskallarna" på TV väljer man kanske att låta bli.
Eller tvärt om ifall man själv håller med Nisse o Gösta.

Inte klart valfusk men kommer givetvis också det påverka valet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Trams att tro att de inte klarar av att förstå vad som händer om SD-valsedlar saknas.
Monica Rydin slängde bort valsedlar för SD tidigare. Dömd för det tom. Vad skulle hindra sossar som henne göra det detta val?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Att socialdemokrater nämns fler gånger där än moderaterna innebär inget bevis utan det kan vara en subjektiv utplockning, att andra partier är bättre på att dölja sitt valfusk osv. Det är många incidenter som rapporteras vid alla val så den listan är ju definitivt en liten delmängd.
Jösses.Nu spekulerar du bara. Det kan ju också vara så att socialdemokraterna har betydligt lägre intelligensnivå är den högra sidan. Därför kan det inte planera och verkställa ett valfusk utan att åka dit. Visst är det kul att spekulera?
 
  • Älska
AndersMalmgren
  • Laddar…
Tyckte också det var störande med dessa inskärmade bås för valsedlar där jag och hustrun blev hänvisade till varsitt, fanns två sådana men 4 röstbås, fast vi inte har några hemligheter för varandra.
Idiotisk flaskhals när tiden att snoka fram rätt sedlar tog längre tid än att rösta.

Det där systemet funkar nog bättre för Putin och Kim Yong Un där det inte spelar någon roll vilken sedel du tar eftersom det står samma på alla...
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Om det ser ut som en röding kan de avstå
En sportfiskare ifrån Flata,
han alla rödingar rata.
En intressekonflikt
som för med sig på sikt
att fångsterna blir moderata
 
  • Haha
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Nissens
Fjojtmehmet Fjojtmehmet skrev:
Det som jag reflekterade över när jag var och förtidsröstade: mottagaren sa direkt "vi har gjort om systemet så att man tar röstsedlar först, sen får man kuvert." Jag tog mina sedlar och höll dem bakom mitt röstkort så att de inte syntes, då försökte han spana runt mina papper för att se. Det var väldigt uppenbart att han ville se att jag "röstade rätt"
Ja, det var så för mig också. Det är faktiskt så att man kan se trycket även på baksidan av valsedeln…
Men jag lade några blanka valsedlar över och under mina valsedlar, till gubbens förtret. ;)
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vänsterväljare är inte raketforskare precis.
Till skillnad från?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.