Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej jag ogillar fusk från båda sidor. Men högern är inte maktfullkomliga. Sossarna har korruperats av att ha makten ostört för länge. De lever kvar i en tid då de hade mer än 50 procent av rösterna.

Det och att de lever i en tro att de fuskar för landets bästa.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att högern vann beror inte på fusk utan att folket är trötta på vänsterpolitik. Det är sjukt att det ska krävas elkris och regelrätta krig på våra gator för folk ska vakna upp
Nu håller du på och gissar igen.

Kan moderaterna fuska i sina interna val så kan de väl fuska i andra val.
https://www.svd.se/a/f87411aa-f476-327a-a25a-7a18471b852b/nya-uppgifter-om-valfusk-i-moderaterna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vm6QBw/moderat-riksdagskandidat-stangs-av-efter-valfusk

SD har ju en kampanj för att anmäla allt som de tycker är ofördelaktigt för dem så sånt som drabbar dem blir ju oftare rapporterat än när det drabbar andra partier. Det innebär att alla listor över incidenter blir snedvridna.

Vill man inte gynna SD ska man vara försiktig att propagera för att valfusk är vanligt. SD beter sig på samma sätt som Trump och Bolsonaro har gjort.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
Fairlane
Maxwells demon TotalControl skrev:
Läser man här och "Sverige" så verkar det onekligen vara mest Sossar som fuskar.

[länk]
Ja, så ser det ut där. Läser man så ser man ju också att det är rätt ovanligt, att folk dömts för det och att det troligen inte påverkat utgången i något val. Det är knappast några 100000-tals röster man fuskat fram på det äldreboendet till exempel.

Som sagt, all form av valfusk är fel, men vi ska inte överdriva problemen.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Nej jag ogillar fusk från båda sidor. Men högern är inte maktfullkomliga. Sossarna har korruperats av att ha makten ostört för länge. De lever kvar i en tid då de hade mer än 50 procent av rösterna.

Det och att de lever i en tro att de fuskar för landets bästa.
Är det Sossarna generellt så tror eller är det några få som försöker "hjälpa till"?
Eller är det bara dina personliga tankar, utan något egentligt stöd i fakta?

Jag tror inte Ulf Kristersson eller någon annan M-ledare tror/trott att det fuskats i någon stor skala.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Rasputitsa och 6 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, så ser det ut där. Läser man så ser man ju också att det är rätt ovanligt, att folk dömts för det och att det troligen inte påverkat utgången i något val. Det är knappast några 100000-tals röster man fuskat fram på det äldreboendet till exempel.

Som sagt, all form av valfusk är fel, men vi ska inte överdriva problemen.


Jag tror heller inte att det är några stora mängder röster som blir till på rent fusk. Dock ska man minnas att just i detta valet hade 5000 röster räckt för att behålla det sista mandatet och 20 000 röster till så hade vänstern vunnit valet. Så det behövs ibland inte många röster när valet är jämnt.

Om man då tänker sig att vi har ca. 300 kommuner så behövs under ett hundratal röster per kommun och kanske något tiotal per valkrets och OM det då skulle vara ett utbrett "fuskande" där man "hjälper" äldre lägga sin röst "rätt" så kan det faktiskt svänga valet, framförallt i val som är tajtare än detta.

Därmed inte sagt att jag tror det sker...
 
Fairlane
Ser man det som valfusk att en vallokal är Folkets Hus, jag då förstår jag att man hittar valfusk överallt...
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En röst per röstberättigad - detta måste vara det minsta problemet i en digital lösning och en av sakerna som ett digitalt system gör allra bäst. Vi har redan säkra system för identifiering. Detta löser även verifikationen.
Om alla har BankID elller liknande system. Men har inte alla.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ser man det som valfusk att en vallokal är Folkets Hus, jag då förstår jag att man hittar valfusk överallt...
Om riddarhuset var vallokal så skulle det kanske hjälpa? :cool:
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag tror heller inte att det är några stora mängder röster som blir till på rent fusk. Dock ska man minnas att just i detta valet hade 5000 röster räckt för att behålla det sista mandatet och 20 000 röster till så hade vänstern vunnit valet. Så det behövs ibland inte många röster när valet är jämnt.

Om man då tänker sig att vi har ca. 300 kommuner så behövs under ett hundratal röster per kommun och kanske något tiotal per valkrets och OM det då skulle vara ett utbrett "fuskande" där man "hjälper" äldre lägga sin röst "rätt" så kan det faktiskt svänga valet, framförallt i val som är tajtare än detta.

Därmed inte sagt att jag tror det sker...
Fast om fusk sker i stor skala så sker det ju åt båda hållen så det kommer att jämna ut sig delvis.

När SD-valsedlar försvinner så är det väl sannolikare att SD-arna som vill ha bort vänstern röstar på moderaterna eller kristdemokraterna och inte till vänster. Om de nu inte kan tänka själva och skriva dit partiet på en blank sedel.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ja speciellt 3:12 reglerna upprör nog allmänheten i gemen rätt ordentligt! ;)
Du menar allmänheten inte är mån om tillväxt för landet?
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du menar allmänheten inte är mån om tillväxt för landet?
Jag tror att det är väldigt vanligt att inte veta vad 3:12 handlar om. Det är ju mest de som är delägare eller nära vänner till sådana som vet det.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du menar allmänheten inte är mån om tillväxt för landet?
Nej, jag menar att jag tror att stora delar av allmänheten inte har en susning om vad 3:12 reglerna handlar om. Tror du jag har fel?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
De lyckades inte fuska tillräckligt denna gång.
Tack för ditt svar.
Du glömde dock att svara på fråga nr 1, om hur valfusket går till. Exakt i vilket/vilka steg av val- och/eller rösträkningsprocessen valfuskar Socialdemokraterna? Jag vill också veta hur du fått kännedom om detta?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, jag menar att jag tror att stora delar av allmänheten inte har en susning om vad 3:12 reglerna handlar om. Tror du jag har fel?
Säkert så. Folk är clueless
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
En röst per röstberättigad - detta måste vara det minsta problemet i en digital lösning och en av sakerna som ett digitalt system gör allra bäst. Vi har redan säkra system för identifiering. Detta löser även verifikationen.
Om du tänker på BankID så löser det bara en liten liten del av kedjan:
- Att den som använder enheten har tillgång till BankID-ägarens PIN-kod.

BankID garanterar INTE:
- Att den som loggar in är personen som faktiskt äger BankID-inloggningen. Det är bara att se på alla mängder av fall där folk luras att logga in efter telefonbedrägeri, stöld, phishing, hot eller valfritt annat fuffens. Vad gör du om du blir lurad att rösta av en telefonbedragare? Utan någon direkt eller härledd koppling mellan person och röst (ingen bra idé) så går det inte att rätta till i efterhand.
- Att den som loggar in inte har blivit mutad, hotad eller på annat sätt påverkad att rösta på ett visst sätt, gärna under övervakning eftersom digital röstning sker på valfri plats.
- Att rösten kommer fram till dit den ska
- Att rösten bara räknas en gång
- Att rösten räknas rätt
- Att rösten förblir hemlig

BankID är såklart jättebra i många fall, och det klart bästa inloggningssystemet vi har för offentlig verksamhet, men igen så är ett val väsentligt skilt från andra system.
 
  • Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.