Hej bobas

Yesss nt13.gif och det blev idag som bäst 54 grader!!!
 
Gjorde en ölburksolfångare i somras för att värma min verkstad. Använde en temperaturdifferensgivare från Conrad att styra en gammal Pax toalettfläkt. Annars byggd som många andra med fönsterglas i 3 delar och aluvinkelprofil för att hålla fast glaset. Fick den klar i augusti och då blev det alldeles för varmt inne, 25-30gr i den 40kvm stora någorlunda välisolerade verkstan. Väggar och tak med dubbla gipsskivor som gör det mycket värmetrögt. Var bortrest i september och i oktober var det en del sol och innetemp höll sig på högsta dagstemp ungefär. November lite värme så fort solen kom fram. Så hittills så känns det som att det fungerar och ger lite värme höst och vår som beräknat.
IMG_3053.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag skall nog bygga en sån här och värma förrådet med.
 
Hur går det för er alla med luftsolfångare (även utan ölburkar)? Min börjar bli färdig men tvekar lite kring gläkt och framförallt reglering. Själv solfångaren är inte särskilt stor. 10 rader med ölburkar, ca 1.5m per rad. Tänkte först vanlig pc-fläkt men i och med ombyggnad av badrum så får jag loss en paxfläkt därifrån. Och om jag förstår allt rätt så kan det vara att fördra att ha en starkare fläkt då den ska suga in luft genom en rörventil i källaren.

Valet står mellan dessa två.
Universaltermostat för stickkontakt - tänkte sätta ne stickkontakt på paxfläkten

eller denna "termostat för inbyggnad" som jag förstår många använder sig av

vad kör ni med och hur funkar era styrningar?
 
Högt luftflöde är bäst, så en så rejäl fläkt som möjligt verkar vettigast.
 
Hej

Det går alldeles utmärkt med solfångariet!
I torpet är det efter dessa soliga dagar utan någon annan värm 20 grader! Trots att nätterna ligger kring nollstrecket.

Tyvärr så leder dina länkar hos mig bara till en tom varukorg...men även jag har mina grejor från Conrad.
Hög luftflöde är också enligt min mening bättre än för höga temperaturer.
 
Kap Horn skrev:
Hej

Det går alldeles utmärkt med solfångariet!
I torpet är det efter dessa soliga dagar utan någon annan värm 20 grader! Trots att nätterna ligger kring nollstrecket.

Tyvärr så leder dina länkar hos mig bara till en tom varukorg...men även jag har mina grejor från Conrad.
Hög luftflöde är också enligt min mening bättre än för höga temperaturer.
Oj då.måste blivit fel men tyckte också conrads hemsida var lite svårnavigerad. Strunt samma,det blev en ut 200 universaltermostat. Sätter den i eluttaget sen i med paxfläkten och så lägger jag tempproben en bit in i solfångaren
 
Otroligt intressant detta med luftsolfångare.

Ska själv bygga en liten testanläggning. Testobjekt blir en liten gäststuga, 10 kvm. Hyfsat isolerad. Går det bra så går jag vidare med boningshuset oxå.

Nu till frågan:
Vad händer med den relativa fuktigheten i ett sånt, i princip slutet utrymme? Ett tänkbart scenario är mulet väder med regn i några dagar = hög RF. När sen solen kommer fram och anläggningen börjar ge värme, så går tempen upp på insidan av gäststugan, vad händer då med RF? Ökar risken för fuktvandring i väggar/tak, eller minskar den?
 
Hej

Den RF ändra sig med stigande temp, dvs den sjunker.
Men den faktiska luffuktigheten förblir densamma.
MEN: eftersom du pumpar in uppvärmd luft med lägre RF, så kommer den att ta upp fuktighet, och eftersom du pumpar in luft som jo måste ta vägen ågonstans, så tar den fukt med sig ut ur stugan.

Min erfarenhet: RF i torpet har sjunkit, dvs hela huset har blivit märkbar torrare!
Från RF 75 % har jag kommit ner till ca 45 % nu.
Förra sommaren var första gången att två kollektorer var i gång och inomhusklimatet har aldrig varit bättre.
Jag har jo ingen värme (finns inga 220 V) men skillnaden är enorm mellan innan och efter kollektorerna kom på plats.

Det var bland det bästa jag har gjort i "alternativ energi" väg!!!

Även friggeboden hemma ,som bara har en liten "diamant" har blivit betydlig bättre.

Soennf%u0025C3%u0025A4nger+der+x-t.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"MEN: eftersom du pumpar in uppvärmd luft med lägre RF, så kommer den att ta upp fuktighet, och eftersom du pumpar in luft som jo måste ta vägen ågonstans, så tar den fukt med sig ut ur stugan."

Ok, det verkar logiskt. Tar du uteluft in i kollektorn? Skulle det inte vara bättre att ta redan uppvärmd inneluft?

"Min erfarenhet: RF i torpet har sjunkit, dvs hela huset har blivit märkbar torrare!
Från RF 75 % har jag kommit ner till ca 45 % nu.
Förra sommaren var första gången att två kollektorer var i gång och inomhusklimatet har aldrig varit bättre.
Jag har jo ingen värme (finns inga 220 V) men skillnaden är enorm mellan innan och efter kollektorerna kom på plats."

Det låter otroligt bra, trolleri! Hur går det på vintern?
 
Hej

På djupaste vinter kommer min kollektor upp ca 30 grader utöver utetemperaturen.

I torpet ligger temperaturen ca 2 grad högre än innan, tidig vår mist 8 grader mera.
Hemma är den sammanlagda besparingen ca 1500 kW/året...snarare mera än mindre!

Förbrukningen förra året jämfört med året innan sjönk från 12500 kW/år till 9700 kW/år...men det tillkom även en nyare luft/luft värmepump som säkert är något effektivare än den gamla.

Trevlig helg
 
En liten fråga om storlek, finns det några guidelinjer för hur stor solfångare som rekommenderas för en viss yta? Typ räcker en som är runt 90x160cm eller så till ett garageutrymme på 30 kvadrat eller borde jag skaffa större?

Jag funderar också på inblåsning vs utsugning, jag tänker att inblåsning skulle funka bättre för det introducerar mera turbulens i luften.

Jag planerar bygger en nätsolfångare med kanalplast och isolering. Funderar även på att bygga ramen för nätet så att den viker sig på samma vis som korrugerad plåt.
 
Redigerat:
Tänkte skrämma liv i den här gamla tråden! Har vi några engagerade luftsolfångebyggare här på forumet? Nu är dessa tider är det ju intressantare än någonsin att bygga egna energilösningar. Jag är sugen på att bygga en själv och ramlade då över beskrivningen av ölburkssolfångaren - se byggbeskrivningen i första inlägget i tråden.
Nån här som byggt en? @Bruzze är din solfångare fortfarande i drift så här efter 12 år?
 
D Dublin skrev:
Tänkte skrämma liv i den här gamla tråden! Har vi några engagerade luftsolfångebyggare här på forumet? Nu är dessa tider är det ju intressantare än någonsin att bygga egna energilösningar. Jag är sugen på att bygga en själv och ramlade då över beskrivningen av ölburkssolfångaren - se byggbeskrivningen i första inlägget i tråden.
Nån här som byggt en? @Bruzze är din solfångare fortfarande i drift så här efter 12 år?
Jag har inte byggt något men jag sökte en hel del information då om luftsolfångare. Flera tester visade att den effektivaste modellen var att man spände ett finmaskigt svart metallnät i 2-3 lager på diagonalen (i djupled) och blåste luften över/igenom nätet. Det ger bästa lufgenomströmmningen och håller nere temperaturen i lådan genom att flytta ut värmen effektivt inomhus. Det viktiga är att få hög luftgenomströmmning, inte hög ut-temperatur.
 
Jag har en med plåt, hade en nätmodell först. Men nätmodellen medför större förluster mot kyla då det är är kallt och solen inte lyser. Fördelen med plåten är man får en stillastående volym med luft som isolerar.

Jag hade isär min luftsolfångare för ett par veckor sen och tätade den för att öka effektiviteten.

Tejpade alla skarvar med ångspärrstejp som håller för 80 grader, halvvägs här:
0Vd0SNTh.jpg

Målat över tejpen dessutom. Plåten ser skruttig ut men det är gratis plåt från ett skrotat tak.

k7RpI8ih.jpg

Tillbaka med plexiglaset, också tejpade där det var sönder. Det är 3 år nu och har blivit sprödare p.g.a. UV strålning, tror en grannpojke har haft en hockeypuck i det också.

7wethVCh.jpg

Har också lagt tätningar som tätar plexiglasets profil mot botten och toppen, det läckte mycket där förut.

Har i år installerat LLVP också, den har förbrukat 1kWh sedan 15:e augusti eller så, solfångaren har en fläkt med differentialtermostat så den kör om det är varmare i solfångaren än i garaget. Den startar upp fast det är mulet ute.
 
  • Gilla
Dublin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.