Status
Inte öppen för fler kommentarer.
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fattiga är ju självförvållat så det vette fan.
Nej finns mycket som politiker kan ställa till det för att göra människor fattiga.

Leende man med kopp framför laptop, text om att nå medelklass och inflationens effekter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej finns mycket som politiker kan ställa till det för att göra människor fattiga.

[bild]
Man måste räkna med dåliga politiker i sin buffert :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det bästa hade såklart varit att ta bort progressiv skatt helt. Jobbskatteavdrag är en nödlösning. Men den sluta som sagt gälla vid 55k och då har du 66 procent marginalskatt. Helt galet skattetryck. Och man får inte speciellt mycket för pengarna.
Som min höginkomsttagare till farsa sade man får inget för pengarna,
Men när han sedan blev ha sjuk och medicinen kostade nästan 100000/månaden i 5 år då vägrade han att diskutera skatt.
Jag kan säga att hans familj var en brakförlust för staten
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu går ju mycket av skattepengarna till sk bullshitjobb i den enorma offentliga sektorn och mycket annat som inte är kärnverksamhet.
Tror de flesta vill hjälpa fattiga och sjuka.
Nå vad tycker du är onödiga arbeten då?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
K kortis skrev:
Som min höginkomsttagare till farsa sade man får inget för pengarna,
Men när han sedan blev ha sjuk och medicinen kostade nästan 100000/månaden i 5 år då vägrade han att diskutera skatt.
Jag kan säga att hans familj var en brakförlust för staten
Hade ju löst sig lika bra med en privat försäkring. Titta på länder som Schweiz och Nederländerna
 
K kortis skrev:
Nå vad tycker du är onödiga arbeten då?
Genusforskare
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det bästa hade såklart varit att ta bort progressiv skatt helt. Jobbskatteavdrag är en nödlösning. Men den sluta som sagt gälla vid 55k och då har du 66 procent marginalskatt. Helt galet skattetryck. Och man får inte speciellt mycket för pengarna.
Ja, det är bättre att vara frisk och rik än sjuk och fattig…

Sjuk- och fattigdom kan drabba vem som helst, även dig.

Den enda ”skatten” jag gjort mig av med genom åren är kyrkoskatten(avgiften). Där fick man verkligen inte mycket för pengarna. En procentsats utan tak…
Jag hann dock betala mer än de flesta gör under en livstid innan jag gick ur.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Ja, det är bättre att vara frisk och rik än sjuk och fattig…

Sjuk- och fattigdom kan drabba vem som helst, även dig.

Den enda ”skatten” jag gjort mig av med genom åren är kyrkoskatten(avgiften). Där fick man verkligen inte mycket för pengarna. En procentsats utan tak…
Jag hann dock betala mer än de flesta gör under en livstid innan jag gick ur.
Kyrkoskatten går till att hålla våra kyrkor vid liv. Det betalar för att underhålla kyrkan och kyrkogård.

Fattigdom drabbar bara folk utan koll på sin ekonomi. Rent idologiskt får de skylla sig själva. Men även jag förstår vi måste ha skyddsnät om inte samhället ska bli osäkert.

Sjukdom kan drabba vem som helst, man måste ha sjukförsäkring och efterlevandeförsäkring. Och det trots högsta skatterna i världen
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hade ju löst sig lika bra med en privat försäkring. Titta på länder som Schweiz och Nederländerna
Tycker du privata sjukförsäkringar fungerar lika bra i USA? Hur lätt är det för någon med t ex medfödd sjukdom att teckna en försäkring?

/Krille
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Tycker du privata sjukförsäkringar fungerar lika bra i USA? Hur lätt är det för någon med t ex medfödd sjukdom att teckna en försäkring?

/Krille
Det är ju lite tråkigt när man blir sjuk och försäkringen inte räcker och man blir utkastad med ungen halvvägs ute vid förlossningen eller
ambulans inte fanns med i villkoren som jag läste, kost 5000 för två kilometer.
Säkert jättebra i Schweiz för där är det ju många rika bankirer som lever på maffiapengar o gamla nazitpengar inte att förglömma undangömda stulna svenska skattepengar
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kyrkoskatten går till att hålla våra kyrkor vid liv. Det betalar för att underhålla kyrkan och kyrkogård.

Fattigdom drabbar bara folk utan koll på sin ekonomi. Rent idologiskt får de skylla sig själva. Men även jag förstår vi måste ha skyddsnät om inte samhället ska bli osäkert.

Sjukdom kan drabba vem som helst, man måste ha sjukförsäkring och efterlevandeförsäkring. Och det trots högsta skatterna i världen
Kyrkan är en av de rikaste organisationerna i världen. De har ofantliga rikedomar i både fast och lös egendom. Det är helt vansinnigt att de har sådana förmögenheter och ändå vilja ha allmosor.

Din empatiska förmåga har en grym utvecklingspotential, jag säger inte mer än så…
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man måste räkna med soc så då blir marginalskatten 66 procent
Nu får du försöka förklara dig matematiskt, om min bruttolön höjs från 55000 per månad till 56000 per månad, hur mycket av den extra tusenlappen går bort i skatt?
Hur mycket av det är sociala avgifter (AKA arbetsgivaravgifter som betalas in av arbetsgivaren med bruttolönen som bas)?

Var och en som någonsin betalat ut löner vet att svaret på den sistnämnda frågan är noll och intet.
Arbetsgivarens kostnad ökar med 1314,2 kr, men det är inte en del av marginalskatteberäkningen.
Skattetabell 30, kolumn 1 säger att skatten ökar från 15415 till 15945, d.v.s. en ökning med 530kr, alltså en marginaleffekt på 53%.

Visa gärna vilket beräkningsunderlag du använder för att få fram en siffra på 66%.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kyrkoskatten går till att hålla våra kyrkor vid liv. Det betalar för att underhålla kyrkan och kyrkogård.

Fattigdom drabbar bara folk utan koll på sin ekonomi. Rent idologiskt får de skylla sig själva. Men även jag förstår vi måste ha skyddsnät om inte samhället ska bli osäkert.

Sjukdom kan drabba vem som helst, man måste ha sjukförsäkring och efterlevandeförsäkring. Och det trots högsta skatterna i världen
För att inte tala om nyttan med inkomstförsäkring som funkar även vid uppsägning p.g.a. sjukdom.
Facken har otvetydigt de mest prisvärda inkomstförsäkringarna.
 
  • Haha
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Nu får du försöka förklara dig matematiskt, om min bruttolön höjs från 55000 per månad till 56000 per månad, hur mycket av den extra tusenlappen går bort i skatt?
Hur mycket av det är sociala avgifter (AKA arbetsgivaravgifter som betalas in av arbetsgivaren med bruttolönen som bas)?

Var och en som någonsin betalat ut löner vet att svaret på den sistnämnda frågan är noll och intet.
Arbetsgivarens kostnad ökar med 1314,2 kr, men det är inte en del av marginalskatteberäkningen.
Skattetabell 30, kolumn 1 säger att skatten ökar från 15415 till 15945, d.v.s. en ökning med 530kr, alltså en marginaleffekt på 53%.

Visa gärna vilket beräkningsunderlag du använder för att få fram en siffra på 66%.
Steggraf över marginalskatter för arbetstagare i Sverige år 2022.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lepoisson
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kyrkan är en av de rikaste organisationerna i världen. De har ofantliga rikedomar i både fast och lös egendom. Det är helt vansinnigt att de har sådana förmögenheter och ändå vilja ha allmosor.

Din empatiska förmåga har en grym utvecklingspotential, jag säger inte mer än så…
Varför ska jag ha empati för lata som inte gjort ett handtag i livet som att skaffa sig en utbildning. Jag tycker ju iallafall vi måste ha visst socialt skydd för att motverka kriminalitet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.