Status
Tråden går ej att kommentera.
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Högen har heller ingen direkt motsvarighet till LO
Nej, det är korrekt, men jag ogillar all form av fusk.
Nu har man åtminstone gjort det svårare att fuska på detta sätt, vilket ju är bra.
 
  • Gilla
AndersMalmgren och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Högen har heller ingen direkt motsvarighet till LO
Aldrig hört talas om Svenskt Näringsliv :thinking:?
 
  • Gilla
  • Älska
Rasputitsa och 7 till
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har aldrig hört om en moderat som hjälper gamlingar rösta. Har inga bevis men rätt säker det sker med större marginal hos S
De flesta gamlingar har barn som många gånger hjälper dem att rösta. Dessa barn har olika politiska åsikter och alltså är en del av dem moderater. Eller menar du att moderater är mindre hänsynsfulla och hjälpsamma mot sina gamla föräldrar än andra?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta gamlingar har barn som många gånger hjälper dem att rösta. Dessa barn har olika politiska åsikter och alltså är en del av dem moderater. Eller menar du att moderater är mindre hänsynsfulla och hjälpsamma mot sina gamla föräldrar än andra?
Du ser ingen skillnad på att en röst går till ett barn än till random valarbetare?

Jag och min morfar är/var båda företagare och moderater. Nog inte så ovanligt man röstar samma inom familjen
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Aldrig hört talas om Svenskt Näringsliv :thinking:?
Nu är ju inte svenskt näringsliv ett fackförbund med majoritet av medlemmar som inte röster S
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
tommib
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Aldrig hört talas om Svenskt Näringsliv :thinking:?
Har de en representant i Moderaternas partistyrelse? Har de för vana att stå tillsammans med regeringens företrädare är reformer presenteras?
 
  • Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Jag skulle säga att det är bästa uppskattningen man kan göra. Titta på några år tillbaka och se hur onsdagsrösterna fallit (som dessutom har varit väldigt snarligt de senaste 5 valen) och anta att det går i samma stil. Så blir det 176-173 och M tar ett mandat från S som det ser ut när jag tittat på det med troligtvis liknande antagande.
Jag tror också att det kommer bli 176–173, men med så stor andel av rösterna räknade hade jag nog föredragit att man inte prognostiserade de sista, utan inväntade faktiskt utfall.

Men det är verkligen mer en fråga om tycke och smak än rätt och fel.
 
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du ser ingen skillnad på att en röst går till ett barn än till random valarbetare?

Jag och min morfar är/var båda företagare och moderater. Nog inte så ovanligt man röstar samma inom familjen
Det var du som skrev att du inte har hört talas om att en moderat hjälper gamlingar att rösta, inte jag. Det var inte heller jag som skrev att det är vanligare när det gäller S.

Nu känner jag ju till fall i släkten där mellangenerationen inte har röstat som vare sig sina föräldrar eller som sina barn. Så det förekommer och det kan gå åt olika håll beroende på folks erfarenheter och yrkesliv t.ex.

Hade en släkting i 90-årsåldern som inte längre orkade följa med i vad partierna tyckte utan ansåg att det gick bra att rösta på den partiledare som hen ansåg vara mest välklädd. Mycket kan förändras när folk blir gamla.
 
Fairlane
Det är väl rätt uppenbart att barn inte röstar som sina föräldrar? Annars hade ju S haft omkring 50% fortfarande.

Själv vet jag inte säkert vad mina föräldrar röstat på och mina barn vet inte vad jag röstat på. Vi pratar i familjen och dottern som inte fick rösta nu, men väl bästa gång är intresserad av politik och frågar en massa saker. Jag försöker svara så neutralt som möjligt för att hon ska få göra en egen bedömning, men det är klart att hon uppfattar att jag inte uppskattar "helg seger"-kandidater. Självklart har jag påverkat henne genom åren, men inte så att jag sagt vilket parti som är bäst utan mer allmänna värdegrunder.
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Har de en representant i Moderaternas partistyrelse? Har de för vana att stå tillsammans med regeringens företrädare är reformer presenteras?
Känner inte till hur Moderaternas styrelse är utformad (inte Socialdemokraternas heller, för den delen), men det går att konstatera att det finns en stark intressegemenskap mellan den politiska högern (främst Moderaterna), Svenskt Näringsliv och tankesmedjan Timbro. Det finns även ett stort folkutbyte dem emellan, om uttrycket ursäktas.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har aldrig hört om en moderat som hjälper gamlingar rösta. Har inga bevis men rätt säker det sker med större marginal hos S
Och här har vi kärnan av problemet, känslor ersätter fakta. "tror, känner".
 
  • Gilla
Rasputitsa och 4 till
  • Laddar…
tommib
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Känner inte till hur Moderaternas styrelse är utformad (inte Socialdemokraternas heller, för den delen), men det går att konstatera att det finns en stark intressegemenskap mellan den politiska högern (främst Moderaterna), Svenskt Näringsliv och tankesmedjan Timbro. Det finns även ett stort folkutbyte dem emellan, om uttrycket ursäktas.
Det är skillnad på intressegemenskap och att en organisation som är en pseudomyndighet med en särställning på arbetsmarknaden har en representant i partistyrelsen (VU, verkställande utskottet) för det största partiet i landet.

Det är faktiskt fullständigt obegripligt om man tänker efter.

Timbro och Svenskt näringsliv finansieras så vitt jag vet av frivilliga bidrag. De flesta av organisationerna på vänstersidan finansieras via statsbidrag eller mer eller mindre obligatoriska avgifter. Titta på t.ex. ABF, Hyresgästföreningen osv. De är inte direkt politiskt obundna även om de gärna framställer sig så.
 
  • Gilla
ajn82 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
De flesta gamlingar har barn som många gånger hjälper dem att rösta. Dessa barn har olika politiska åsikter och alltså är en del av dem moderater. Eller menar du att moderater är mindre hänsynsfulla och hjälpsamma mot sina gamla föräldrar än andra?
Jag tycker det är lika illa att barn "hjälper" sina gamla föräldrar att rösta, och kanske påverkar hur den äldre röstar - som att en partiaktiv gör detsamma. Båda sätten kränker den äldres demokratiska rättigheter och valhemligheten.

Nu är det inte tillåtet att gå in mer än en person bakom skärmen åt gången, så förhoppningsvis blir problemet mindre.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag tycker det är lika illa att barn "hjälper" sina gamla föräldrar att rösta, och kanske påverkar hur den äldre röstar - som att en partiaktiv gör detsamma. Båda sätten kränker den äldres demokratiska rättigheter och valhemligheten.

Nu är det inte tillåtet att gå in mer än en person bakom skärmen åt gången, så förhoppningsvis blir problemet mindre.
Håller helt med om det du skriver.

Men det går att rösta via ombud och många gamla hör till gruppen som får göra det därför att de har problem med att ta sig till en vallokal.
https://www.val.se/att-rosta/var-rostar-jag/rosta-med-bud.html

Sen är det ju så att alla vet att det förekommer en del felaktigheter men de är så sällsynta jämfört med alla som röstar, och i stor utsträckning jämnar ut sig, att det är något man får ta för att alla ska kunna rösta.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
oobum oobum skrev:
Och här har vi kärnan av problemet, känslor ersätter fakta. "tror, känner".
Undersökningen ni baserar er fakta på var också baserad på vad folk tror om Sveriges korruptionanivå
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.