Status
Tråden går ej att kommentera.
nino nino skrev:
Hur funkar det om man förtidsröstar och sen ångrar sig, hur tas min första röstning bort?
Som jag förstår det slängs kuvertet om du prickats av som röstande i din ordinarie vallokal.
 
  • Gilla
tergo och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast korruptionen verkar öka.
Fallet ovan där inget ledde till rättegång lär tex inte synas i den där statistiken. Andelen som inte ens blir publikt lär vara ännu högre.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fallet ovan där inget ledde till rättegång lär tex inte synas i den där statistiken. Andelen som inte ens blir publikt lär vara ännu högre.
Fast så ser det väl ut även utanför Sveriges gränser och för all del även i korrumption av andra än sossarna?
Jag misstänker att korrumption i säg Ryssland, från Putin och hans vänner, sällan hamnar i rättegång, men ändå så ses Ryssland som ett rätt korrupt land. Jag tror inte man bara tittar på fällande domar.
 
  • Gilla
oobum och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
nino nino skrev:
Hur funkar det om man förtidsröstar och sen ångrar sig, hur tas min första röstning bort?

Kanske en dum fråga men jag vet inte att jag har hört hur det går till
När du förtidsröstar skickas dina kuvert till din röstlokal i ett större kuvert med ditt personnummer. När röstningen stängs så tar man fram förtidsrösterna och kollar om du också röstat i.din röstlokal. Isåfall slängs din förtidsröst, annars öppnas det större kuvertet och dina kuvert stoppas i respektive låda.

Så har iallafall jag uppfattat att man gör.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Fast så ser det väl ut även utanför Sveriges gränser och för all del även i korrumption av andra än sossarna?
Jag misstänker att korrumption i säg Ryssland, från Putin och hans vänner, sällan hamnar i rättegång, men ändå så ses Ryssland som ett rätt korrupt land. Jag tror inte man bara tittar på fällande domar.
Sossarna har aldrig riktigt kommit över de inte inte längre har mer än 50 procent av rösterna. De är mycket mer maktfullkomliga än andra partier.

Sverige har mer low key korruption, folk som ställer upp i kommunen för att forcera strandskydd osv.
 
Fairlane Fairlane skrev:
När du förtidsröstar skickas dina kuvert till din röstlokal i ett större kuvert med ditt personnummer. När röstningen stängs så tar man fram förtidsrösterna och kollar om du också röstat i.din röstlokal. Isåfall slängs din förtidsröst, annars öppnas det större kuvertet och dina kuvert stoppas i respektive låda.

Så har iallafall jag uppfattat att man gör.
Jaha ok då är jag med. Tack
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fallet ovan där inget ledde till rättegång lär tex inte synas i den där statistiken.
Nej antagligen inte direkt i alla fall då detta korruptionsindex verkar aningen flummigt.

Skärmdump av en text om Transparency Internationals korruptionsindex med redigeringslänkar.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Sossarna har aldrig riktigt kommit över de inte inte längre har mer än 50 procent av rösterna. De är mycket mer maktfullkomliga än andra partier.
Är det ett faktum eller en känsla?
Att det finns valarbetare från sossar som har agerat fel råder det ingen tvekan om. Lika givet är att det skett i andra partier, exempelvis Moderaterna. All form av valfusk är lika illa. Sossarnas är varken bättre eller sämre än andras.
 
  • Gilla
  • Haha
fribygg och 4 till
  • Laddar…
P Porsibygg skrev:
Frågade och de skulle fylla på det båset. Men klockan var strax efter 08:00 på valdagen. När det inte finns valsedlar för alla partier som låg över 4% gränsen förra året är väl odemokratiskt?
Min sambo fick också byta bås för att det ej fanns i båset hon var i.
Nej, inga problem. Man tar en blank valsedel och skriver på den. Så länge man kan stava rätt och det inte råder någon tvekan om vad man menar fungerar det alldeles utmärkt. Går att personrösta så också.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Är det ett faktum eller en känsla?
Att det finns valarbetare från sossar som har agerat fel råder det ingen tvekan om. Lika givet är att det skett i andra partier, exempelvis Moderaterna. All form av valfusk är lika illa. Sossarnas är varken bättre eller sämre än andras.
Jag har aldrig hört om en moderat som hjälper gamlingar rösta. Har inga bevis men rätt säker det sker med större marginal hos S
 
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man blir så trött på detta korrupta jävla skitland. Och så har vänstertomtarna mage säga, men sverige är ju inte korrupt. Jo tjena.

Det värsta är att dessa människor fattar inte själva de är korrupta, de tror de gör en samhällstjänst
Men eftersom vi har demokrati och yttrandefrihet i Sverige får du säga att det är ett "korrupt jävla skitland", utan att hamna i fängelse eller försvinna under oklara omständigheter.

Hade du varit allvarligt bekymrad över hur vi har det i Sverige, hade du gjort någonting åt det, och inte bara skrivit affektivt gnäll på nätet.
Det är ofta ett gammalt talesätt kommer för mig när jag läser dina inlägg:
Att klaga är som att gunga gungstol, du har något att göra, men du kommer ingenstans!
 
  • Gilla
Klacken och 6 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men eftersom vi har demokrati och yttrandefrihet i Sverige får du säga att det är ett "korrupt jävla skitland", utan att hamna i fängelse eller försvinna under oklara omständigheter.

Hade du varit allvarligt bekymrad över hur vi har det i Sverige, hade du gjort någonting åt det, och inte bara skrivit affektivt gnäll på nätet.
Det är ofta ett gammalt talesätt kommer för mig när jag läser dina inlägg:
Att klaga är som att gunga gungstol, du har något att göra, men du kommer ingenstans!
Jag betalar till Henrik Jönsson och andra att upplysa så slipper jag.

Edit: att jämföra med Ryssland är bara löjligt
 
Fairlane Fairlane skrev:
När du förtidsröstar skickas dina kuvert till din röstlokal i ett större kuvert med ditt personnummer. När röstningen stängs så tar man fram förtidsrösterna och kollar om du också röstat i.din röstlokal. Isåfall slängs din förtidsröst, annars öppnas det större kuvertet och dina kuvert stoppas i respektive låda.

Så har iallafall jag uppfattat att man gör.
Nästan rätt. Dina 3 kuvert med röstsedlar läggs ned i ett större fönsterkuvert ihop med ditt röstkort. I fönstret syns ditt röstlängdsnummer och vilket valdistrikt du tillhör. Det går alltså inte att koppla till en person utan att ha tillgång till röstlängden.
Resten stämmer med beskrivningen.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har aldrig hört om en moderat som hjälper gamlingar rösta. Har inga bevis men rätt säker det sker med större marginal hos S
Ja, just det är nog vanligare inom S, tror jag, jag har självklart inget annat än en känsla abakom det, men det är väl inte det enda sättet att påverka val som är förkastligt?
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ja, just det är nog vanligare inom S, tror jag, jag har självklart inget annat än en känsla abakom det, men det är väl inte det enda sättet att påverka val som är förkastligt?
Högen har heller ingen direkt motsvarighet till LO
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.