Status
Tråden går ej att kommentera.
"You ain't seen nothing yet"

 
Jösses, jag hann läsa typ tretti-nånting inlägg i fredags, nu är tråden uppe i 800-plus inlägg! Och att döma av de senaste 15 har det gått mycket politik i tråden. Föga förvånande iofs, det har ju ändå varit val...

Hur som, jag snubblade över ett mycket intressant klipp häromdagen, ett klipp som lärde mig en del nya grejer om vår energiförsörjning. Mest intressant var biten om få stora generatorer jämfört med många små. Jag har definitivt inte ändrat inställning, bara blivit än mer övertygad om den inställning jag redan hade.
Alla som inte redan har sett det borde ta en titt, det ger viktiga insikter om hur ett elsystem måste vara uppbygtg för att fungera.

Första 21-isch minuterna är lite långsamma men lärorika. Stå ut, ni kommer förstå mer när ni sett och lyssnat. Efter den biten kommer ca 10 minuters frågestund. Då blir det än mer intressant.

Nu har jag inte tagit mig tiden att läsa igenom inlägg 30-825, så jag ber om ursäkt om detta klipp redan publicerats, eller om jag på något annat sätt hamnar snett i tråden.

Poppa lite popcorn och luta er tillbaka, njut av kunskapen som kommer skölja över er... ;)

 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
Just nu skriver Expressen att Ringhsls 4 är nere till slutet av januari. Medeltiden kommer före jul.
 
  • Ledsen
  • Gilla
MiaV och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jösses, jag hann läsa typ tretti-nånting inlägg i fredags, nu är tråden uppe i 800-plus inlägg! Och att döma av de senaste 15 har det gått mycket politik i tråden. Föga förvånande iofs, det har ju ändå varit val...

Hur som, jag snubblade över ett mycket intressant klipp häromdagen, ett klipp som lärde mig en del nya grejer om vår energiförsörjning. Mest intressant var biten om få stora generatorer jämfört med många små. Jag har definitivt inte ändrat inställning, bara blivit än mer övertygad om den inställning jag redan hade.
Alla som inte redan har sett det borde ta en titt, det ger viktiga insikter om hur ett elsystem måste vara uppbygtg för att fungera.

Första 21-isch minuterna är lite långsamma men lärorika. Stå ut, ni kommer förstå mer när ni sett och lyssnat. Efter den biten kommer ca 10 minuters frågestund. Då blir det än mer intressant.

Nu har jag inte tagit mig tiden att läsa igenom inlägg 30-825, så jag ber om ursäkt om detta klipp redan publicerats, eller om jag på något annat sätt hamnar snett i tråden.

Poppa lite popcorn och luta er tillbaka, njut av kunskapen som kommer skölja över er... ;)

[media]
Den har vi tittat på tidigare och noterat att professorn har fel på flera punkter.
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 2 till
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Den har vi tittat på tidigare och noterat att professorn har fel på flera punkter.
Du har hittat på punkter där du som oberoende expert på ditten och datten tycker att professorn har fel för att det inte stämmer med din världsbild. Är det inte bättre att du återupplivar någon av coronatrådarna, de är ett utmärkt slutförvar för folk som tror på politiker och har andra stolliga åsikter.
 
  • Gilla
fribygg och 5 till
  • Laddar…
D
M mnils skrev:
Du har hittat på punkter där du som oberoende expert på ditten och datten tycker att professorn har fel för att det inte stämmer med din världsbild. Är det inte bättre att du återupplivar någon av coronatrådarna, de är ett utmärkt slutförvar för folk som tror på politiker och har andra stolliga åsikter.
Jag tror det är en ganska hälsosam hållning att acceptera att alla har lite fel, speciellt om framtiden, det läggs oändligt med kvalificerade resurser och datakraft på att analysera nutiden och gissa vad det innebär för framtiden och det är helt okontroversiellt att säga att alla har fel i varierande grad. Om man vill grotta ner sig är det mycket mer intressant att titta på varför de har fel, ibland är det medvetet, ibland omedvetet och ibland saknas för många pusselbitar.
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Varför kan vi femtio år senare med modernare metoder inte upprepa det vi gjorde då och få detta på plats inom tio år eller mindre?
Det kan vi ju. Att bygga ett kärnkraftverk idag tar 10-15 år. Det gjorde det då också. Problemet är att klockan imte startar vid beställningen. Det gjorde den inte på 70-talet heller.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nackdelen med det är att de som slår i taket kanske har 35 grader i polen året om eftersom det ändå är gratis... :worried::rolleyes:
Jag tror det blir svårt..

Exempel på medeltemperaturer i Polen
 
  • Haha
  • Gilla
lilytwig och 7 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Den har vi tittat på tidigare och noterat att professorn har fel på flera punkter.
Var i tråden behandlas detta?
 
sysmali sysmali skrev:
Bra jobbat! Hur är det med toapapper?
Nu blir det dyrare att torka sig. ;)

https://www.svd.se/a/xgPaBp/dyrare-toapapper-essity-aviserar-prischock

Så länge man har gott om plats är det alltid en bra idé att rejäla lager av förbrukningsvaror med lång eller oändlig hållbarhet. Typ minst en årsförbrukning av sånt som toapapper, tandkräm, tvål, etc.

Vi har typ tio balar toapapper, 600-700 rullar. Men vi hade gott om sånt redan innan viruscirkusen.
 
  • Gilla
  • Haha
sunqan och 2 till
  • Laddar…
Blir tufft för dom som bor i städerna. Många butiker/restauranger som kommer att försvinna denna vinter när köpkraften halveras. Dom som bor på landet är vana att inte ha nån hjälp av staten, det är länge sedan landsbygden hörde ihop med samhället.

Ser inte att priserna skulle gå ner mera. Först höjde man bränslepriserna med 50%, sen sänkte man dom med 10% och höjde istället elpriserna med 500%. Nu är det ingen som klagar på bränslepriserna mera. Nästa steg är att höja elpriset tills det når ca 10kr/kWh för att sedan sänka det med 1krona samtidigt som man femdubblar matpriset. Då glömmer genast alla att elpriset är högt. Om några år kommer endast 5% att äga nått mera.
 
  • Gilla
Stefan_V och 3 till
  • Laddar…
D
F Finndjävel skrev:
Blir tufft för dom som bor i städerna. Många butiker/restauranger som kommer att försvinna denna vinter när köpkraften halveras. Dom som bor på landet är vana att inte ha nån hjälp av staten, det är länge sedan landsbygden hörde ihop med samhället.

Ser inte att priserna skulle gå ner mera. Först höjde man bränslepriserna med 50%, sen sänkte man dom med 10% och höjde istället elpriserna med 500%. Nu är det ingen som klagar på bränslepriserna mera. Nästa steg är att höja elpriset tills det når ca 10kr/kWh för att sedan sänka det med 1krona samtidigt som man femdubblar matpriset. Då glömmer genast alla att elpriset är högt. Om några år kommer endast 5% att äga nått mera.
Som vanligt har det visat sig att Galenskaparna fick rätt "folk glömmer jävligt snabbt!"
 
M MrDizzy skrev:
Om nu M blidar regering ... undrar hur lång tid det tar innan SSAB har lagt in en ansökan om att bygga en SMR ;)
OT: Det lär inte ske i brådrasket då SSAB inte har några kraft behov i Ringhals eller Figeholm, först måste reglerna om antalet reaktorer och deras placering geografiskt fixas till så att man kan bygga SMR där kraften ska användas.
Holmen Energi skulle nog behöva bygga SMR, Braviken skulle må väl av stabil elförsörjning till ett rimligt pris och kommunerna i närheten har ju stoppat vindkraftsplanerna bolaget hade.
 
T ToRy skrev:
Var i tråden behandlas detta?
I #350 ovan. Professorns kunskap är något föråldrad.
 
M mnils skrev:
Du har hittat på punkter där du som oberoende expert på ditten och datten tycker att professorn har fel för att det inte stämmer med din världsbild. Är det inte bättre att du återupplivar någon av coronatrådarna, de är ett utmärkt slutförvar för folk som tror på politiker och har andra stolliga åsikter.
Läs #350 ovan och berätta vad som är åsikt och vad som är fakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.