Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
japp. SD återstartar ringhals innan vintern, trollar fram en massa pengar som inte finns till alla och tvingar saudi att sänka bränslepriserna… lätt som en plätt. Det är ju bara det att partierna i åsiktskorridoren är lata och dumma som inte fattar hur lätt det är…. Nu är det upp till bevis för herr Åkesson. Jag tror 1/5 av landet kommer att bli otroligt besvikna…
De som blir besvikna är de som fortfarande inte förståt hur våra politiker fungerar.
Jag tror att många av de som röstade på centern i förra valet blev besvikna. eftersom hon ändrade väg helt plötsligt. Nog många fler än de som röstade på sd. De kommer försöka sänka bensinpriset om de kan.
Jag vet inte om sd skulle vara mer korkade än de andra partierna. Det är mycket snack på alla politiker, oavsett namn på partiet.
 
Redigerat:
T Thomas_Blekinge skrev:
Detta är tyvärr fel. Om det finns brist på en vara som gör att inte alla får en minimalmängd så kan dert införas rationeringar. Det har funnits i många krissituationer världen över. Det betydert ex att var och en får bara köpa 50 gr smör i veckan. Så om din och en del andras livsstil gör att elen blir en bristvara så angår det oss andra via högre elpriser eller i värsta fal rationering.
Men kanske du har bra connections på svarta marknaden och kommer inte att drabbas.
Att vi har brist på el idag beror inte främst på vilka livsval vi gör. Det beror på vilka riksdagsval vi gjort.
 
  • Gilla
MiaV och 2 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Att vi har brist på el idag beror inte främst på vilka livsval vi gör. Det beror på vilka riksdagsval vi gjort.
Som många konstaterat: vi har ingen brist på el. Kolla Svk's kontrollrum. Sverige nettoexporterar nästan varje timme. Dygnet runt. Elpriserna är inte ett resultat av elbrist utan av ett idiotiskt prissättningssystem.
 
  • Gilla
djac och 5 till
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Läste nåt av Klaus Muller. Två månader är välkänd sen länge.
[länk]
Korrekt. Uttalandet är mer än två månader gammalt som är mycket i dessa tider. Han och du har rätt att Tyskland klarar sig omkring två månader om all gastillförsel är strypt. Men det är ju inte fallet.
Just nu är gasreservoarerna i Tyskland fyllda ungefär som vanligt eller bätter.
Gasspeicher in Deutschland: So hoch ist der Füllstand | NDR.de - Nachrichten - NDR Info
Alternativa gasleverantörer har upparbetats om man köper gas från en rad andra källor.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Som många konstaterat: vi har ingen brist på el. Kolla Svk's kontrollrum. Sverige nettoexporterar nästan varje timme. Dygnet runt. Elpriserna är inte ett resultat av elbrist utan av ett idiotiskt prissättningssystem.
Hur borde elen prissättas då?
 
D djac skrev:
Självklart ska de också bidra i mina ögon, det handlar väl i första hand om temperatur och ibland belysning, utöver detta finns det säkert också helt onödig men förbisedd energikonsumtion. Men om vi nu är övertygade om att minskad förbrukning påverkar priset via marknaden så tycker jag att alla ska bidra, en del kan göra mer och andra lite mindre.

Personligen är jag dock inte övertygad om att påverkan på priset blir så stor, kopplingen till bonusar är nog stark och det går snabbt att vänja sig vid en ny nivå på dessa.
Många företag har redan bidragit. En del permanent andra stoppar produktionen när elen är för dyr.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Som många konstaterat: vi har ingen brist på el. Kolla Svk's kontrollrum. Sverige nettoexporterar nästan varje timme. Dygnet runt. Elpriserna är inte ett resultat av elbrist utan av ett idiotiskt prissättningssystem.
Sverige har inte längre tillräckligt med billig och miljövänlig elproduktion för att klara vårt behov och våra exportåtaganden. Därför blir priset högt och klimatet lidande.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
T
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Du kan tacka MP+S för detta. Nu har vi gått igenom 8 år av rent jävla helvete.

Förhoppningsvis får vi lite ljus i tunneln och en ny regering.
 
  • Gilla
  • Haha
MiaV och 3 till
  • Laddar…
Jonas Persson
H heimlaga skrev:
Det är inte alltid som verkligheten förmår uppfylla behoven. Då får man börja fundera på om "behoven" är verkliga eller påhittade.
Realistiskt kan vi öka elproduktionen en del men inte så mycket att ökningen hinner ifatt de gallopperande "behoven". Därför blir vi tvungna att lära oss spara energi på allvar.
Sedan vi lärde oss att kontrollera elden har energibehovet ökat samtidigt som civilisation och den tekniska utvecklingen gått framåt. Närmast är behovet för fossilfritt stål, elbilar, än mer datorer och för att helt kunna fasa ut fossila bränslen. Glöm inte att Sveriges befolkning även växer kraftigt.


Att inte begränsas av tillgång till ren energi är en nyckel för vår civilisations utveckling.

Omvänt innebär energibrist att allt avstannar.

Vi exporterar el, men även om vi inte gjorde det så behövs ännu mer el. Då det tar tid att bygga ut elproduktionen gäller det att inte tappa fart. Vad är det för fel med att exportera el om vi har det i överskott. Den kan vi sälja.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jonas Persson
peterbroberg peterbroberg skrev:
KANON! Det betyder att om du jobbar med att bygga kärnkraftverk så skall du med Uffes logik jobba 6x24 tim per dygn? Verkar lite jobbigt? Hur många orkar jobba 144tim/dag när det bara finns 24?
Jag tolkar en rivstart med att snabbt komma till beslut att bygga. Än så länge har buden om vad vi ska göra bara farit runt utan riktning.

Varför kan vi femtio år senare med modernare metoder inte upprepa det vi gjorde då och få detta på plats inom tio år eller mindre?

Är det genuscertifieringen av bygget som tar tid?
Svartvit tabell över beställnings- och driftstartdatum för svenska kärnkraftverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
TommyC och 5 till
  • Laddar…
mickewest mickewest skrev:
[bild]

Man blir förbannad när Politikerna står och ljuger och säger att det är marknaden som är ansvariga för stängningen av Ringhals 1 och 2 när dom själva har röstat för att lägga ner dom.
Med dom kvar hade det inte varit lika illa som det är nu.
Orsak:Åldrade anläggningar. Kan ej fortsätta driften på ett säkert sätt.
 
sysmali
kashieda kashieda skrev:
Det är den isande kalla högervinden som blåser nu. Kanske skönt just nu, men det blir värre sen...
Ser att du ofta har politiska kommentarer/åsikter på byggahus.

Nyfiken på varför du tror/tycker att ytterligare en eller flera mandatperioder med nuvarande gäng skulle vara bättre för landet energimässigt - än att prova en annan väg?
 
  • Gilla
MiaV och 2 till
  • Laddar…
T tommysotis99 skrev:
......
men du antar att du bor i södra sverige typ område 3 elr 4 ni visste om att det skulle bli lite el kvar framförallt med tanke på alla nybyggda företag i norra sverige, batterifabrik i skellefteå, ssab i luleå, och sedan det nya smältverket som skall upp i boden.....vi har el här i norra delen så ge då tusan i att lusa ner våra fjäll me dessa fläktar som inte ger nån el när de är stiltje....bygg lite kärn/fusion kraftverk så har ni strömm till era jämrans elbil å attiraljer
Jag har aldrig varit emot kärnkraft (iaf om ingenjörerna och teknikerna får bestämma vilka reservdelar man ska ha på lager, och inte ekonomerna), och ser gärna en massa vindsnurror också för den delen.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Jag ser ingen annan möjlig prissättningsmodell om man inte tar till ransonering också. Hur man ransonerar el på ett vettigt sätt begriper jag dock inte.

Det är många som kritiserar nuvarande modell och säger att den måste bytas ut. Men ingen presenterar ett alternativ och många har fullständigt missförstått hur den fungerar.
Det kan jag tro men det betyder ju egentligen bara att just du inte ser någon annan modell och det låter ju rimligt, att extrapolera detta till att ingen annan därför ser några möjligheter att förbättra är ju lite ...grandiost, kanske..
 
  • Gilla
videopac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.