Status
Tråden går ej att kommentera.
D Daniel 109 skrev:
Hur ska du prissätta el då?
Vet faktiskt inte om det finns några bra svar vad som är bäst lämpat för Sverige.

Ett sätt som diskuteras på EU nivå är ju att skapa en frikoppling av gas från elproduktionen dvs sänka prissmittan redan vid källan. Så har vi ju beken-modell (pdf) av Bengt Ekenstierna som handlar om att den el som förbrukas i Sverige ska prissättas enligt vad den kostar att tillverka och den elen som vi exporterar ska få en egen prissättning. Modellen kan mha konstruktiva "abrovinker" implenteras utan att bryta mot gällande avtal.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Vet faktiskt inte om det finns några riktigt bra svar på vad som är bäst lämpat för dagen.

Ett sätt som diskuteras på EU nivå är ju att skapa en frikoppling av gas från elproduktionen dvs sänka prissmittan redan vid källan. Så har vi ju beken-modell (pdf) av Bengt Ekenstierna som handlar om att den el som förbrukas i Sverige ska prissättas enligt vad den kostar att tillverka och den elen som vi exporterar ska få en egen prissättning. Modellen kan mha konstruktiva "abrovinker" implenteras utan att bryta mot gällande avtal.
Du har med andra ord ingen aning. Men du vet att det ska göras….
 
J
B b8q skrev:
Jag skulle ju personligen hellre se en roterande elransonering där alla hushåll kanske blir strömlösa en timme om dygnet, men att elpriserna då hålls på en rimlig nivå (säg 2 kr/kWh), än att alla har el dygnet runt men får betala 10-20 kr/kWh.
Bra förslag. 16 kr per kwh tippar jag.
Paris borgmästare är på väg att släcka de 336 projektorer till Eiffeltornet snart. Det är bara början av elbesparingstrenden.
 
J Jens33 skrev:
Tyskland påstod igår att de har säkrat gas behovet med sina reserver
Trovärdig källa tack!
 
K
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Uffe har ju lovat en rivstart!
Han har ju fixat bra vind i alla fall. Imorgon kostar det bara runt kronan
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
T tommysotis99 skrev:
......
men du antar att du bor i södra sverige typ område 3 elr 4 ni visste om att det skulle bli lite el kvar framförallt med tanke på alla nybyggda företag i norra sverige, batterifabrik i skellefteå, ssab i luleå, och sedan det nya smältverket som skall upp i boden.....vi har el här i norra delen så ge då tusan i att lusa ner våra fjäll me dessa fläktar som inte ger nån el när de är stiltje....bygg lite kärn/fusion kraftverk så har ni strömm till era jämrans elbil å attiraljer
Tänk på att här brukar det finnas ett sansat tonläge, det här är inte flashback.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
J Jens33 skrev:
Jag tror det enda sättet att komma ur det här är att Euroländerna går med på en fredsavtal och Ukraine accepterar den nya ordningen.
Tyskland påstod igår att de har säkrat gas behovet med sina reserver men det är skit snack. Deras reserver räcker bara till två månaders förbrukning sen är det tomt.
Kommer aldrig att hända.
 
  • Gilla
MiaV
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Han har ju fixat bra vind i alla fall. Imorgon kostar det bara runt kronan
Det är den isande kalla högervinden som blåser nu. Kanske skönt just nu, men det blir värre sen...
 
  • Gilla
  • Haha
pappel och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Är du inte klok? Eller trollar du?
Kommer aldrig hända, dur tänkte du nu med HITLER på andra sidan?
Han kommer ryka!
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Trovärdig källa tack!
enligt svt så ska allt vara uppfyllt till 85%
 
kashieda kashieda skrev:
Det är den isande kalla högervinden som blåser nu. Kanske skönt just nu, men det blir värre sen...
 
  • Älska
kashieda
  • Laddar…
peterbroberg peterbroberg skrev:
Kommer aldrig hända, dur tänkte du nu med HITLER på andra sidan?
Han kommer ryka!
Va? Nu förstår jag inte alls.
 
JanneJanne123
Nog kan man skylla Hitler för mycket, men just den här krisen är han väl ändå oskyldig till?
 
  • Gilla
mickewest och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har med andra ord ingen aning. Men du vet att det ska göras….
Haha, men snälla Daniel nu killgissar du som vanligt om eventuella andras åsikter/tankegångar som DU inte har en aning om! Dessutom är det himla lätt att klanka ner på andra med enkla "one-liners" utan att komma med egna konstruktiva förslag. Gör gärna ett försök emellanåt ska du se att det känns bra. :D

Nåväl, enligt min åsikt för att komma till rätta med vår energiförsörjning anser jag att man behöver tillsätta en politisk oberoende och transparent Elkris-Kommission som både kan jobba fram kort- och långsiktiga förslag på lösningar för hela nationens elförsörjning. Enligt min åsikt bör Kommission också få i uppdrag att se över gällande avtal både inom landet och EU för att kunna utföra en långsiktig konsekvensanalys för potentiella framtida krisscenarios och skapa handlingsplaner därefter.

Jag tycker att Sverige till att börja med ska driva en helt egen linje genom beken-modellen som kan stämmas av genom en Elkris-Kommissionen eller likande. Skulle det sedan visa sig att man på EU-nivå tar fram en motsvarande lösning kan den implementera i stället

Så till dig Daniel, vad anser du är problematiken med den dysfunktionella marginalprissättning som resulterar i de höga priserna som vi ser idag och vad tycker du att man ska göra åt saken menar du?
 
Jag ser ingen annan möjlig prissättningsmodell om man inte tar till ransonering också. Hur man ransonerar el på ett vettigt sätt begriper jag dock inte.

Det är många som kritiserar nuvarande modell och säger att den måste bytas ut. Men ingen presenterar ett alternativ och många har fullständigt missförstått hur den fungerar.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.