Status
Inte öppen för fler kommentarer.
6000kr om man maxade tre månader.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
6000kr om man maxade tre månader.
Plus en tusenlapp i mars.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Okej, den missade jag.
 
Det var dessutom per abonnemang.
 
  • Gilla
VLJ och 1 till
  • Laddar…
D
J jani84 skrev:
är det din bild av Sverige? En vattnar golfbanan till trädgård medans en annan har tomt i kranen?

jag vattnar när det behövs. Samlar regnvatten och använder det
Om det stämmer att priserna hålls höga av förbrukningen och att de med mycket pengar slösar så med strömmen att priserna hålls uppe så pass att de ekonomiskt svagare inte har råd att behålla sin levnadsstandard, så är det min bild av Sverige och resten av Europa ja. Vi har ju länder i Europa som förklarat att de inte vill spara på gas och energi för att det ska bli drägligt för alla.
 
  • Gilla
Selma 80
  • Laddar…
J jani84 skrev:
för det första så kan inte en åsikt vara fel. Du tycker att alla stora hus ska rivas eller omvandlas till kollektiv, det är inte fel, det är din korkade åsikt.

för det andra, om du om du läser det jag har skrivit så kan du se att ”alla tänkbara åtgärder för att energieffektivisera är utförda” Slå ut min årliga förbrukning kontra totala uppvärmda yta så kan du sedan jämföra hur jag ligger till jämfört med snittet. Vi har energiklass B, vad har du?

För det tredje så är det jäkligt fascinerande hur du och någon annan kan bestämma hur min livstil ser ut baserat på vadå, min uppvärmda yta?
Du vet ingenting om hur vi lever, resonerar eller vad vi gör för att bidra. ‍♂️

Bara en fråga på "alla tänkbara åtgärder" vad för åtgärder då om din förbrukning fortfarande är så hög och en del klarar sig minst 10år på det du förbrukar på ett år. Jag hoppas på ransonering som håller i sig tills vi kommer på ett bättre sätt att produsera el på som inte förstör allas vår miljö.
 
  • Gilla
  • Arg
LennartMimmi och 2 till
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Bara en fråga på "alla tänkbara åtgärder" vad för åtgärder då om din förbrukning fortfarande är så hög och en del klarar sig minst 10år på det du förbrukar på ett år. Jag hoppas på ransonering som håller i sig tills vi kommer på ett bättre sätt att produsera el på som inte förstör allas vår miljö.
Håller med. Om man får ett drägligt men dyrt maxtak på el upp till ett visst antal kWh så kan det förvisso slå orättvist om man har ett gammalt dåligt hus eller direktverkande el (eller båda), om man bor där vintern är sträng eller där det är milt. Men, vi öser inte pengar över de som inte behöver, dvs de som har låg förbruktning eller fast pris. Inte heller bör de med en "normal" villa i norrland drabbas. De som har för stort får som sagt dra ned tempen. Kostar elen 4kr/kWh kommer många få snåla ändå. Och får de som förbrukar över sin "ranson" betala ett högre pris (det kan för mig vara detta "marknadspris" Daniel förespråkar) får väl förbruka om de har råd. Så kan jag tycka att om man kommer till roterande avstängningar, då borde man som sagt bara stänga av de som förbrukar mer än sin ranson. Övriga borde kunna få slippa detta.
 
  • Gilla
Selma 80
  • Laddar…
Jonas Persson
D djac skrev:
och att de med mycket pengar slösar så med strömmen att priserna hålls uppe
Du får det att låta som om 50% av befolkningen är rika och slösar så pass mycket att priset blir skyhögt.

I praktiken är deras konsumtion bara en liten del som självklart påverkar priset, men minimalt.

2021 förbrukade kategorin "Bostäder och service" ca 53% av all el i Sverige (75,3TWh utav 140TWh). Men av dessa 53% är bara en del hushåll. Kategorin är beräkningstekniskt en restpost och innehåller hushåll, offentlig verksamhet, övrig serviceverksamhet, jordbruk, skogsbruk, fiske och bygg.

Så säg att hushållen står för 30% och service 23%. Bara en liten delmängd av dessa hushåll bor i palats och "slösar med el". Är det kanske högt räknat en procent av de 30 procenten, mao 0,3% av den totala elförbrukningen i Sverige?

Hur jag än vänder och vrider på siffrorna kan jag inte få det till att någon tiondels procent av rika hushålls slösande utöver vad som anses ok skulle påverka elpriset nämnvärt.

Släpp det, vi sitter i skiten tillsammans.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Du tycker att alla stora hus ska rivas eller omvandlas till kollektiv,
Visst. Det framgår av alla mina bidrag hittils.
 
D
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du får det att låta som om 50% av befolkningen är rika och slösar så pass mycket att priset blir skyhögt.

I praktiken är deras konsumtion bara en liten del som självklart påverkar priset, men minimalt.

2021 förbrukade kategorin "Bostäder och service" ca 53% av all el i Sverige (75,3TWh utav 140TWh). Men av dessa 53% är bara en del hushåll. Kategorin är beräkningstekniskt en restpost och innehåller hushåll, offentlig verksamhet, övrig serviceverksamhet, jordbruk, skogsbruk, fiske och bygg.

Så säg att hushållen står för 30% och service 23%. Bara en liten delmängd av dessa hushåll bor i palats och "slösar med el". Är det kanske högt räknat en procent av de 30 procenten, mao 0,3% av den totala elförbrukningen i Sverige?

Hur jag än vänder och vrider på siffrorna kan jag inte få det till att någon tiondels procent av rika hushålls slösande utöver vad som anses ok skulle påverka elpriset nämnvärt.

Släpp det, vi sitter i skiten tillsammans.
Breaking news, hela Europa har fått allt om bakfoten, -det går inte att förändra förbrukningen och därmed påverka priserna, framför allt inte för de 50% som förbrukar mest! *ironi*

Men med lite allvar så är det klart att vi kan sänka förbrukningen och eftersom jag reser en del i Europa ser jag att i princip alla andra länder gör försök, misstänker att valet stått i vägen här men att vi kommer se initiativ här också.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
D djac skrev:
Breaking news, hela Europa har fått allt om bakfoten, -det går inte att förändra förbrukningen och därmed påverka priserna, framför allt inte för de 50% som förbrukar mest! *ironi*

Men med lite allvar så är det klart att vi kan sänka förbrukningen och eftersom jag reser en del i Europa ser jag att i princip alla andra länder gör försök, misstänker att valet stått i vägen här men att vi kommer se initiativ här också.
Det gäller då att börja där det ger effekt , inte hos svennebanan som kan snåla in 10-15% för det blir liten effekt och självspäkning :(
 
  • Gilla
Selma 80 och 1 till
  • Laddar…
Vill man både adressera 'orättvisa' bidrag och minska elanvändningen i samhället så vore det enkelt att upphöra med bidrag till elbilsköp. Behöver folk som köper bilar i halvmiljonklassen verkligen bidrag. Sen ifall politikerna vore miljövänner på riktigt så borde de uppmuntra att bilar användes så länge som möjligt. Man kan ju tänka sig att skattesatsen för bilar sänks med 10%-enheter per år från de är säg 5 år gamla. Att fortsätta att använda sin gamla fossilbil är mindre skadligt för miljön än att producera en ny bil.
 
  • Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det gäller då att börja där det ger effekt , inte hos svennebanan som kan snåla in 10-15% för det blir liten effekt och självspäkning :(
Jo med den inställningen kan man ju skjuta upp allt som har med energibesparingar, eller miljöåtgärder, att göra, de är ju nästan alltid obetydliga var för sig men de kollektiva konsekvenserna av att inte göra de är katastrofala.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jo med den inställningen kan man ju skjuta upp allt som har med energibesparingar, eller miljöåtgärder, att göra, de är ju nästan alltid obetydliga var för sig men de kollektiva konsekvenserna av att inte göra de är katastrofala.
Vad tror du om att företag, myndigheter och ägare av stora fastigheter börjar att energiplanera? Där ger det stor effekt direkt utan att folk behöver frysa eller flytta ihop 4 pers i ett sovrum tex? Jag ser inte att du kommit med några egna exempel..
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Bjor Bjor skrev:
Bara en fråga på "alla tänkbara åtgärder" vad för åtgärder då om din förbrukning fortfarande är så hög och en del klarar sig minst 10år på det du förbrukar på ett år. Jag hoppas på ransonering som håller i sig tills vi kommer på ett bättre sätt att produsera el på som inte förstör allas vår miljö.
visa mig ett hus på 300+ kvm uppvärmda yta med 4 personer i hushållet som klarar sig 10år på 18000kwh. Jag vill skaka deras hand och ta reda på hemligheten
 
  • Gilla
Selma 80
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.