Status
Tråden går ej att kommentera.
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte osäkert bara för att inte du vet hur man bygger ett säkert system.

Man har röstat digitalt i Estland i snart 20 år utan någon större dramatik.
Nu tänker jag inte på det tekniska utan rent demokratiskt.
Varför utgår du att jag inte vet något om säkerhet?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Är man bekymrad över påverkan heller hemligheten kan vi i ett första steg rösta digitalt i en vallokal, sedan när verkligheten har kommit i kapp lite fler medborgare så gör vi samma sak fast hemifrån istället.
Vad är då vinsten med ett digitalt system?
 
Maxwells demon TotalControl skrev:
Det är än väldigt dålig ide. Alldeles för osäkert.
Speciellt när man vet det offentligas trackrecord när det gäller upphandling av IT-system :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
BlackDragon och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vi har gjort bankaffärer på internet i 25 år. Jag måste inte kunna förklara för dig hur man bygger det säkert för att få tycka att det är en bra ide. Banker utsätts konstant för intrångsförsök, precis som all annan verksamhet som har en uppkoppling mot internet. Det är inte ett skäl till att låta bli.
I bankaffärer är det typiskt jättebra att veta vem som gjort vad och att det finns en tydlig logg och spårbarhet. Tvärtemot vid ett val, skulle jag säga. Att spara någon form av loggar som knyter person till röst vore såklart vansinne. Du förstår säkert att bankaffärer och val är två helt skilda processer?

Att ett system utsätts för (storskaliga) attacker är ett jättebra skäl att låta bli, tycker jag! Finns en jättebra video ovan som tar upp bland annat attackskala, om du ännu inte bemödat dit att se den...

MathiasS MathiasS skrev:
Att DIN röst räknas korrekt har du ingen aning om i dagens system så det blir ingen större skillnad där. Jag ser inga större hinder för att skapa en transparens i processen även om inmatningen av röster inte är ett kuvert.
Att min röst räknas följer av att jag ser rösten hamna i lådan, kombinerat med att jag kan lita på varje steg i processen och titta på den om jag vill. Om du har bra idéer för hur du skapar transparens tekniskt så är jag verkligen idel öra.
 
  • Gilla
  • Älska
munge och 6 till
  • Laddar…
Det gick fort fram i kön här i Gamla stan för mig och min fru. Dessvärre visade det sig att det varit fel vallokal precis när vi skulle lämna in kuverten. Men det var bara att traska vidare till rätt ställe. Under promenaden blandar vi ihop valkuverten så jag vet egentligen inte vad jag röstat på :)
 
  • Haha
  • Gilla
BlackDragon och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Speciellt när man vet det offentligas trackrecord när det gäller upphandling av IT-system :crysmile:
Nu tänkte jag mest på osäkerheten kring opåverkan mm mm. Men du har en poäng :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nu tänkte jag mest på osäkerheten kring opåverkan mm mm. Men du har en poäng :)
Jo. Men den är också svår lösa tyvärr. Hur löser man att ingen har access direkt till datat tex. Visst skulle det gå lösa. Men extremt svårt. Det räcker att någon lyckas batcha in några 100k röster på S så är det kört

edit: allså av någon som jobbar med systemet menar jag. Att täppa igen säkerheten utåt idag är enkelt. Tex bara köra micosofts identityserver lösning rakt av
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vi har gjort bankaffärer på internet i 25 år. Jag måste inte kunna förklara för dig hur man bygger det säkert för att få tycka att det är en bra ide. Banker utsätts konstant för intrångsförsök, precis som all annan verksamhet som har en uppkoppling mot internet. Det är inte ett skäl till att låta bli.

Att DIN röst räknas korrekt har du ingen aning om i dagens system så det blir ingen större skillnad där. Jag ser inga större hinder för att skapa en transparens i processen även om inmatningen av röster inte är ett kuvert.
Vi kan vara säkra på att du kopplas till din röst vid ett bankid. Med tanke på viss skandal med topphemlig info så är det inte så säkert kan jag tycka.
 
  • Gilla
Geografica och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, det är inte mitt jobb att förklara. Åk till Estland och se hur de gjort om du är jätteintresserad.

Varken nuvarande eller ett digitalt system kommer vara utan brister och risker. Vi gör *allt* annat via digitala signaturer och det är dags att göra det samma vid val.
Vi har en extremt viktig grundförutsättning för val i Sverige: Valhemligheten.
I ett elektroniskt system är det även viktigt med spårbarhet.
(Det är det givetvis även vid fysisk röstning, där finns det processer för att säkerställa att röstsedlarna hanteras korrekt och allmänheten kan få närvara för att observera.)

Problemet med det Estniska systemet är att det i praktiken fungerar som förtidsröstning i Sverige.
Dvs du skickar in din röst tydligt märkt med din identitet.
Det innebär att valmyndigheten med enkelhet kan utfärda ett register kring vem som röstat på vad om de så önskar.

I Sverige har vi som sagt samma problem med förtidsröster och poströster.
Det anses vara en acceptabel risk då det är en förhållandevis liten andel samt att det sker genom en publik manuell process på flera olika ställen, så möjligheten att storskaligt bryta valhemligheten anses minimal.

Därefter avidentifieras de när rösträkningen ska börja.
Även detta går att jämställa med det Svenska poströstningssystemet. Dvs röstsedlarna blandas in med alla andra vid rösträkningens början.
Problemet här är att det finns möjlighet att stoppa in fler röster, utan att det går att säkerställa vilka röster som är "äkta".
Enstaka rösträknare kan absolut smussla in några extra kuvert/valsedlar i vårt system utan att någon noterar det, men återigen, att göra det på en så stor skala att det påverkar valutgången anses vara osannolikt.

Visst, vårt system har stora brister, men grundkonceptet fungerar rätt väl.
(Däremot kan man ju diskutera idiotin med att det trycks nästan en miljard valsedlar, ser vi i de andra Nordiska länderna så klarar man sig ju med en valsedel per person och val vilket ju skulle få bort hela kö-problematiken)
 
  • Gilla
jocke31 och 4 till
  • Laddar…
Har aldrig fattat vad man ska in i valsedelsbåset att göra om man som väldigt många har fått valsedlarna i postlådan?

I Huddinge gick det iaf sjukt smidigt. Riktigt förvånad över hur fort det gick

Trots att jag först försökte hitta ingången på fel sida av byggnaden var jag tillbaka i bilen inom 5min
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
B Bamboozled skrev:
Att min röst räknas följer av att jag ser rösten hamna i lådan, kombinerat med att jag kan lita på varje steg i processen och titta på den om jag vill. Om du har bra idéer för hur du skapar transparens tekniskt så är jag verkligen idel öra.
Och om du inte litar på processen så går det utmärkt att övervaka processen själv. Du kan se när de öppnar den förseglade lådan, öppnar kuverten, räknar rösterna i ditt distrikt och sedan hur de sammanställs och kontrollräknas etc.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vet inte om det är försök till manipulation eller ett olyckligt fel, men frun hade hört om detta på radion;

[länk]
Det sker tyvärr så mycket valfusk i vårt land. Tex inte ovanligt personalen på ålderdomshem ska "hjälpa" gamlingen rösta.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det sker tyvärr så mycket valfusk i vårt land. Tex inte ovanligt personalen på ålderdomshem ska "hjälpa" gamlingen rösta.
Det pratas betydligt mer om valfusk än vad som skett när valmyndigheten har kontrollerat det.
Men visst, det sker, något annat vore naivt att tro.

Fördelen med vårt system är att det är svårt att genomföra det på ett storskaligt vis som påverkar valutgången utan att det upptäcks.
 
  • Gilla
Fadai och 8 till
  • Laddar…
boschkenta
Hos oss var det kö ut på gatan då vi hade 7-8 gröna bås och bara ett med valsedlar... och ingen här fick sedlar hemskickade vad jag vet :thinking: totalt kaos. Jag missade nästan att rösta helt pga att det inte var några andra utskick än röstkort (som kom tidigt).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.