Status
Tråden går ej att kommentera.
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Och ännu ett fel i professorns föreläsning.
Han säger att stora generatorer behövs för att stabilisera elnätet, i synnerhet när många små och väldigt små generatorer (vind, sol) inkopplas. Han menar att det är de stora roterande massor som ger denna stabilitet, kallas för spinning reserv. Och stora generatorer ger denna stabilitet. Det betyder dock inte att man inte kan kan uppnå stabilitet på andra moderna sätt utan hundratals roterande ton.
Titta på Shetland öarna som har bara en liten egen generering (80 MW eller så). Nu kopplas in stora mängder lokal vindkraft. Shetlands egen generator klarar ointe att stabilisera nätet men så skaffar man en lösning som baseras på kraftelektronic och ett förhållandevis litet batteri (Wärtsilä’s Energy Storage System with service agreement will help secure Shetland’s power supply (wartsila.com)). Meningen med batteriet är inte att försörja ön i fall av avbrott utan att ge just den stabiliteten som klassiskt fås från stora generatorer. Se - det går.
Men professorn är kanske lite från gårdagen.
Ja han är ju professor, så det är klart att du vet bättre:rofl:
 
  • Haha
Boilerplate4U
  • Laddar…
Lezzeti Lezzeti skrev:
Problemet är, just som du pekar på nedan just att det där "extra i vardagen" som exempelvis restaurangbesök innebär arbete för kockar, kallskänkor serveringspersonal, leverantörer, jordbruk med mera. Så att politikerna nu talar om en recession eller finanskris är ingen överdrift. Sen kan man käbbla hur mycket som helst om vem som egentligen beslutade om avstängning av Ringhals 1 &2, eller vilken regering som införde våra elprisområden, eller vilka regeringar som avreglerade elprismarknaden (enligt beställning från energiindustrins lobbyorganisationer, om man skall tro vissa kritiker). Det som varit har varit,.och det som sker imorgon till viss del av valet idag. Nu behövs en total översyn av den Europeiska elmarknaden, där vi som producentland (vi exporterar just nu mest/näst mest El i Europa, samtidigt som vi själva har bland de högsta elpriserna för privatpersoner, när vi samtidigt, till stora delar på grund av klimatet, har den högsta förbrukningen av El/hushåll i Europa. Vi måste ju kunna värma upp våra bostäder. Nåt av partierna (kommer just nu inte ihåg vilket) hade som förslag att reglera elpriserna i Sverige så att de globala elnät företagen är (Fortum, E.on, Vattenfall mfl) är tvingade att leverera el för säg 0,80 SEK/kwh, men samtidigt kan handla "överskottet" på Nordpool. Då skulle man begränsa de våldsamma vinstuttag som dessa företag har idag samt skydda svenska konsumenter mot överpriser och Svenska kraftnät skulle ändå få medel att bygga ut transmissionsnätet.Utbyggnaden av kärnkraft är dock en svårare nöt, detta då det tar lång tid minst 12-15 år, innebära en betydande investeringskostnad. Här skulle kanske en form av statligt/industriellt samarbete kanske funka?

Hursomhelst; ha en fortsatt trevlig helg!
Håller fullständigt med dig!

För att komma rätta med vår energiförsörjning anser jag att det behövs tillsättas en politisk oberoende och transparent ElkrisKommission som både kan jobba fram kort- och långsiktiga förslag på lösningar för hela nationens elförsörjning. Enligt min åsikt bör Kommission också få i uppdrag att se över gällande avtal både inom landet och EU för att kunna utföra en långsiktig konsekvensanalys för potentiella framtida krisscenarios och skapa handlingsplaner därefter.

Trevlig helg på dig också!
 
  • Gilla
Anne1515
  • Laddar…
E Elvana skrev:
Nej det tycker jag inte och inte heller ser jag fördelar med en nedrustning direkt. Slutförvaringen på 100 tusen år kan ju kvitta med EN eller 50 anläggningar. I min familj har man jobbat på kraftverken så jag vet säkerhetsstandarden. Men VAR vi ska slutförvara är den stora frågan. Kanske vi kan emigrera och låta kärnkraftsverken ta våra platser istället? Vad jag menar är att 1980 är ett tag sedan eller hur? Om 75% såg andra alternativ istället för kärnkraften, varför har man inte då låtit satsa hårdare på alternativen? Eller du tycker inte vi ska ha andra möjligheter? För framtida generationer behöver vi nog tänka lite snabbare än innan.
Nja, man kan väl inte riktigt säga att man då en lösning närman röstade för att färdigställa alla reaktorer och köra dem så länge de höll.
Något udda att besluta att nästa generation inte behöver det de ansåg sig behöva.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det blir tyvärr svårt att implementera i Sverige med tanke på proportionerna. Shetland är en relativt liten ögrupp med totalt ca 22 tusen invånare, motsvarande Västervik, och har en kraftproduktion som är anpassad därefter.

Enligt rapporten nedan kostar batterilagring ca 3 miljarder kronor per lagrad GWh.

Sverige förbrukar ca 140 TWh/år eller ca 380 GWh/dygn. Att täcka in endast 10% av dygnsförbrukningen på 38 GWh med enbart batterilagring skulle kosta ca 140 miljarder kronor.

Sedan tillkommer drift och förvaltning och dessutom har batterier en begränsad livslängd som gör att man löpande tvingas byta celler till mycket höga kostnader.

[länk]
Tänk på att det är skillnad mellan att lagra el över längre tid för dåliga tider (när det inte blåser eller lyser) vilket är orimligt dyrt, och att använda batteri med tillhörande kraftelektronik för att stabilisera nätet, dvs hålla frekvensen konstant. Detta kräver bara en bråkdel av själva förbrukningen.
Så dina kostnader relaterar till något annat.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
T TSTS skrev:
Okej, men om vi hade haft mer kärnkraft idag skulle det inte gett några avsevärt billigare fakturor, snack om några öre(inte kronor) på kwh. Vi hade exporterat mer.

Enig?
Svar: nej.
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det var inte alls meningen och jag ber om ursäkt för mina formuleringar om det uppfattades så. (y):)
Ingen fara, tycker din lista är ett bra komplement för en uppdaterad nulägesbild. :ok:
 
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Att täcka in endast 10% av dygnsförbrukningen på 38 GWh med enbart batterilagring skulle kosta ca 140 miljarder kronor.
Att bygga två kopior på O3 skulle kosta mindre och kunna producera 2900MW
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tänk på att det är skillnad mellan att lagra el över längre tid för dåliga tider (när det inte blåser eller lyser) vilket är orimligt dyrt, och att använda batteri med tillhörande kraftelektronik för att stabilisera nätet, dvs hålla frekvensen konstant. Detta kräver bara en bråkdel av själva förbrukningen.
Så dina kostnader relaterar till något annat.
Helt rätt, balansering kräver ansenlig effekt på energilagret men svängmassa saknar jag kunskap om. Du får gärna dela med dig om du har några bra tumregler och/eller referenser.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Ransonera el till onödiga konsumenter. Serverhallarna tycker jag är en bra början. Dom har ingen riktig samhällsfunktion som andra industrier iom att dom nästan inte har några anställda och jag har nog ingen lust att scrolla runt facebook med näsan när det är för kallt att ta av sig vantarna inomhus liksom…

Fick fram nån siffra (från 2020) på att dom tillsammans drar över 2000 megawatt. Det måste väl vara i dygnet? Eller är det per timme? Det är ju inte klokt i så fall…

Finns säkert gott om andra industrier som skulle kunna vara vilande eller på sparlåga en tid. Mot ersättning så klart. Hellre de än hushållen?!
W/h suck!

Hur många hästkrafter har din bil per minut?
 
  • Gilla
  • Älska
stugan_i_skogen och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ta Hybrit med SSAB i spetsen, de forskar massor på att säkerställa hur de kan minimera elkostnaderna och det är ändå i SE1. Bla massiva vätgaslager. (då de behöver vätgasen både för el och tillverkningen av det fossilfria stålet)
Så de kommer inte att stänga av ... men de bygger nog så att de kan köra extra mycket vätgas då elen är billig och betydligt mindre då elen är dyr och då har de ändå bara räknat på 10tals öre i skilland mellan högsta och lägsta pris.
Verkningsgraden på att använda vätgas för att lagra el är som bäst 40%. Det betyder att man måste stoppa in 2,5 gånger mer el än vad man tar ut. Dessutom tillkommer kostnaden för apparatur och lagring. Tror nog att priset måste skilja mer än tio öre för att det ska bli lönsamt.
 
C cbrolin skrev:
Verkningsgraden på att använda vätgas för att lagra el är som bäst 40%. Det betyder att man måste stoppa in 2,5 gånger mer el än vad man tar ut. Dessutom tillkommer kostnaden för apparatur och lagring. Tror nog att priset måste skilja mer än tio öre för att det ska bli lönsamt.
Så länge de huvudsakligen använder vätgasen i sin industriella process, inte för elproduktion, spelar det ganska lite roll vilken verkningsgraden är för hela cykeln. Lagret behöver visa prisvariation för att betala sig, men det är en helt annan kalkyl.
 
B b8q skrev:
Jag skulle ju personligen hellre se en roterande elransonering där alla hushåll kanske blir strömlösa en timme om dygnet, men att elpriserna då hålls på en rimlig nivå (säg 2 kr/kWh), än att alla har el dygnet runt men får betala 10-20 kr/kWh.
Det finns en del som tror att man sparar el med roterande avbrott. Lite el sparar man kanske, men de stora förbrukarna i ett vanligt hem är uppvärmning, varmvatten, kyl och frys. Om dessa stängs av en timme får de jobba desto längre för att komma ikapp. Huset kyls ner varmvattnet blir kallare och kyl och frys blir varmare. När strömmen väl kommer tillbaka får de köra lite längre för att komma ikapp.

Andra förbrukare som spis, diskmaskin, dammsugare, tvättmaskin och strykjärn kan naturligtvis inte användas vid elavstängning men då kommer nog de flesta att laga mat, köra diskmaskinen, städa, tvätta och stryka vid andra tillfällen.

Lampor och TV kommer troligen inte kompenseras så mycket när strömmen kommer tillbaka, men dessa är med modern utrustning små förbrukare.

Har man elbil kan den förstås inte laddas under den släkta timmen, men innebär det att man kör mindre efteråt? Om inte så måste den laddas en timme mer övrig tid.

Roterande avbrott är något man måste ta till för att undvika att elnätet kollapsar. Inte för att spara energi utan enbart för att kapa effekttopparna.
 
T TheGame skrev:
Det är dags att flytta till skogen och leva av naturen.
Dom gröna har fått som dom vill.

Jag börjar nästan fundera om man måste beväpna sig mer.
Det kommer att bli katastrofalt för hela samhället. Det tror inte jag att många har tagit till sig.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att bygga två kopior på O3 skulle kosta mindre och kunna producera 2900MW
Bullshit. Att bygga ett nytt kärnkraftverk skulle nog kosta 100 mrd kronor. Det är ekonomiskt inte försvarbart hur man än räknar.
 
  • Gilla
Selma 80
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Bullshit. Att bygga ett nytt kärnkraftverk skulle nog kosta 100 mrd kronor. Det är ekonomiskt inte försvarbart hur man än räknar.
Det beror väl på hur mycket elintensiv industri som man vill ha i landet?
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.