Status
Tråden går ej att kommentera.
K krill7 skrev:
Det här med överföring från norr till söder är intressant, enligt Jan Blomgren så behövs det stora turbiner i söder för att klara av att föra över från norr.

[media]
I så fall hjälper det inte att bara bygga ledning, vi saknar kapaciteten att ta emot.

Någon med insikt kanske kan kommentera hur det fungerar?
Och ännu ett fel i professorns föreläsning.
Han säger att stora generatorer behövs för att stabilisera elnätet, i synnerhet när många små och väldigt små generatorer (vind, sol) inkopplas. Han menar att det är de stora roterande massor som ger denna stabilitet, kallas för spinning reserv. Och stora generatorer ger denna stabilitet. Det betyder dock inte att man inte kan kan uppnå stabilitet på andra moderna sätt utan hundratals roterande ton.
Titta på Shetland öarna som har bara en liten egen generering (80 MW eller så). Nu kopplas in stora mängder lokal vindkraft. Shetlands egen generator klarar ointe att stabilisera nätet men så skaffar man en lösning som baseras på kraftelektronic och ett förhållandevis litet batteri (Wärtsilä’s Energy Storage System with service agreement will help secure Shetland’s power supply (wartsila.com)). Meningen med batteriet är inte att försörja ön i fall av avbrott utan att ge just den stabiliteten som klassiskt fås från stora generatorer. Se - det går.
Men professorn är kanske lite från gårdagen.
 
  • Gilla
  • Haha
Nikorasu och 3 till
  • Laddar…
G
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Lagra avfallet på månen eller Mars, minsta problemet! Du har för höga förhoppningar på våra politiker…
"Månbas Alpha":p
 
  • Haha
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Du är inte ensam.
Men svensken är bortskämd

En del Har förberett sig
En del hoppas på staten

I mars/april vet vi resultatet
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och ännu ett fel i professorns föreläsning.
Han säger att stora generatorer behövs för att stabilisera elnätet, i synnerhet när många små och väldigt små generatorer (vind, sol) inkopplas. Han menar att det är de stora roterande massor som ger denna stabilitet, kallas för spinning reserv. Och stora generatorer ger denna stabilitet. Det betyder dock inte att man inte kan kan uppnå stabilitet på andra moderna sätt utan hundratals roterande ton.
Titta på Shetland öarna som har bara en liten egen generering (80 MW eller så). Nu kopplas in stora mängder lokal vindkraft. Shetlands egen generator klarar ointe att stabilisera nätet men så skaffar man en lösning som baseras på kraftelektronic och ett förhållandevis litet batteri (Wärtsilä’s Energy Storage System with service agreement will help secure Shetland’s power supply (wartsila.com)). Meningen med batteriet är inte att försörja ön i fall av avbrott utan att ge just den stabiliteten som klassiskt fås från stora generatorer. Se - det går.
Men professorn är kanske lite från gårdagen.
Kanske skillnad att stabilisera shetlands öarna och t.ex Tyskland
 
  • Gilla
Finnpucko
  • Laddar…
B byabin skrev:
Då jag har läst boken känner jag väl till det, liksom att avregleringen skedde 1996. Jag vet inte vilka händelser som har inträffat efter 2007 som har påverkat historiken bakom avregleringen som skedde 1996?
Vad jag syftar på vad som inträffat sedan dess är ju den aktuella "energi/elkrisen" och hur vi hamnade där.

Problematiken beror inte endast på själva avregleringen utan det är kombination med andra faktorer som tex reglering av bla elnät, elnätsområden, elmarknadsforordningen samt diverse relaterad nationella och international avtal, höga priser på drivmedel samt stora beroenden av rysk gas och kriget i Ukraina.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och ännu ett fel i professorns föreläsning.
Han säger att stora generatorer behövs för att stabilisera elnätet, i synnerhet när många små och väldigt små generatorer (vind, sol) inkopplas. Han menar att det är de stora roterande massor som ger denna stabilitet, kallas för spinning reserv. Och stora generatorer ger denna stabilitet. Det betyder dock inte att man inte kan kan uppnå stabilitet på andra moderna sätt utan hundratals roterande ton.
Titta på Shetland öarna som har bara en liten egen generering (80 MW eller så). Nu kopplas in stora mängder lokal vindkraft. Shetlands egen generator klarar ointe att stabilisera nätet men så skaffar man en lösning som baseras på kraftelektronic och ett förhållandevis litet batteri (Wärtsilä’s Energy Storage System with service agreement will help secure Shetland’s power supply (wartsila.com)). Meningen med batteriet är inte att försörja ön i fall av avbrott utan att ge just den stabiliteten som klassiskt fås från stora generatorer. Se - det går.
Men professorn är kanske lite från gårdagen.
Det blir tyvärr svårt att implementera i Sverige med tanke på proportionerna. Shetland är en relativt liten ögrupp med totalt ca 22 tusen invånare, motsvarande Västervik, och har en kraftproduktion som är anpassad därefter.

Enligt rapporten nedan kostar batterilagring ca 3 miljarder kronor per lagrad GWh.

Sverige förbrukar ca 140 TWh/år eller ca 380 GWh/dygn. Att täcka in endast 10% av dygnsförbrukningen på 38 GWh med enbart batterilagring skulle kosta ca 140 miljarder kronor.

Sedan tillkommer drift och förvaltning och dessutom har batterier en begränsad livslängd som gör att man löpande tvingas byta celler till mycket höga kostnader.

https://www.nsenergybusiness.com/features/energy-storage-analysing-feasibility-grid-scale-options/
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Professorn blandar ihop saker.
Först menar han att långtidsöverföring av el (t ex från Norrland till söder) kräver tunga roterande maskiner (generatorer) i mottagande ände. Fel. Harsprånget byggdes 1952 och överförde elen effektivt mot söder långt innan det fanns något kärnkraftverk. Och så säger han: När man avvecklade kärnkrafverken i söder kunde man inte överföra elen effektivt från norr. Ja men det gick ju innan kärnkraftverken ens var byggda!
Och sedan pratar han om den nya överföringen från Hallsberg till söder som begränsas i sin överföringskapacitet pga fler avvecklade kärnkraftreaktorer. Fel igen. Den länken är en likspänningsläng byggd med sk VSC-technologi, en system som klarar att köra mot svarta nät, alltså sådana där det inte finns någon egen kraftförsörjning alls. Så någon tung generator på mottagarsidan behövs inte. VSC kan även reglerar aktiv och reaktiv effekt oberoende av varandra och används i vissa sammanhang för att stabilisera svaga ac nät.
Professorn kan snacka väl men inte allting är rätt. han har helt klart en egen agenda..
Han är dessutom inte professor längre utan figurerar numera istället i högermedier med tydlig agenda att så split och polarisera...
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Det blir tyvärr svårt att implementera i Sverige med tanke på proportionerna. Shetland är en relativt liten ögrupp med totalt ca 22 tusen invånare, motsvarande Västervik, och har en kraftproduktion som är anpassad därefter.

Enligt rapporten nedan kostar batterilagring ca 3 miljarder kronor per lagrad GWh.

Sverige förbrukar ca 140 TWh/år eller ca 380 GWh/dygn. Att täcka in endast 10% av dygnsförbrukningen på 38 GWh med enbart batterilagring skulle kosta ca 140 miljarder kronor.

Sedan tillkommer drift och förvaltning och dessutom har batterier en begränsad livslängd som gör att man löpande tvingas byta celler till mycket höga kostnader.

[länk]
Billigt ! Köp dubbel uppsättning batterier. Pengar finns snart hos Staten
 
Det stämmer, @Boilerplate4U, och jag misstänkte att du ville komplettera bilden med din sammanställning länkar som innehåller bra sådan information. Mitt inlägg var dock ett svar på /vem/ som avreglerade elmarknaden och boken jag rekommenderade för vidare information om det är mig veterligen den mest kompletta sammanställningen av just det ämnet, och jag tycker det är synd om du dissar den bara baserat på årtal.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, om man ransonerar så kan man ju begränsa priset. Men jag tror inte att det händer.
Du har nog rätt för målet är att förinta medelklassen.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Billigt ! Köp dubbel uppsättning batterier. Pengar finns snart hos Staten
Bättre att bygga kärnkraftverk för pengarna anser jag. ;)
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
det är förstora förluster i batterier om jag förstått rätt. Nu vet jag inte om förlusten är mindre med lithium eller inte. Den förlusten är lättare att ta när det gäller sina egna solceller eller elbil. Än om man pratar om att lagra om så bara några få procent av Sveriges produktion.
 
Säger som jag sagt 1000 ggr

Alla ideer som poppar upp om ditt och datt, är ju toppen, men verkligheten är redan här.

Och den är inte rosenskimrande
 
B byabin skrev:
Det stämmer, @Boilerplate4Ujag tycker det är synd om du dissar den bara baserat på årtal.
Det var inte alls meningen och jag ber om ursäkt för mina formuleringar om det uppfattades så. (y):)
 
Problemet är, just som du pekar på nedan just att det där "extra i vardagen" som exempelvis restaurangbesök innebär arbete för kockar, kallskänkor serveringspersonal, leverantörer, jordbruk med mera. Så att politikerna nu talar om en recession eller finanskris är ingen överdrift. Sen kan man käbbla hur mycket som helst om vem som egentligen beslutade om avstängning av Ringhals 1 &2, eller vilken regering som införde våra elprisområden, eller vilka regeringar som avreglerade elprismarknaden (enligt beställning från energiindustrins lobbyorganisationer, om man skall tro vissa kritiker). Det som varit har varit,.och det som sker imorgon till viss del av valet idag. Nu behövs en total översyn av den Europeiska elmarknaden, där vi som producentland (vi exporterar just nu mest/näst mest El i Europa, samtidigt som vi själva har bland de högsta elpriserna för privatpersoner, när vi samtidigt, till stora delar på grund av klimatet, har den högsta förbrukningen av El/hushåll i Europa. Vi måste ju kunna värma upp våra bostäder. Nåt av partierna (kommer just nu inte ihåg vilket) hade som förslag att reglera elpriserna i Sverige så att de globala elnät företagen är (Fortum, E.on, Vattenfall mfl) är tvingade att leverera el för säg 0,80 SEK/kwh, men samtidigt kan handla "överskottet" på Nordpool. Då skulle man begränsa de våldsamma vinstuttag som dessa företag har idag samt skydda svenska konsumenter mot överpriser och Svenska kraftnät skulle ändå få medel att bygga ut transmissionsnätet.Utbyggnaden av kärnkraft är dock en svårare nöt, detta då det tar lång tid minst 12-15 år, innebära en betydande investeringskostnad. Här skulle kanske en form av statligt/industriellt samarbete kanske funka?

Hursomhelst; ha en fortsatt trevlig helg!




J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.