Status
Tråden går ej att kommentera.
C cpalm skrev:
Helt rätt, Svenska Kraftnät är ägare eller delägare i flertalet utlandskablar.
Bra fråga. Mikael Odenberg, f.d. borgerlig generaldirektör för Svenska Kraftnät var på TV-nyheterna idag och uttalade sig positivt till elexport men tyckte kablarna skall ligga under statens kontroll. Frågan är vad han egentligen menar med det? För så vitt jag förstått det är nuläget att de har väldigt begränsade möjligheter att lägga sig i vilka volymer som handlas över utlandskablarna.
Att det är ett väldigt konstig situation att flaskhalsavgifter hamnar i privata fickor. Det blir groteska summor.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MrZeus Mrmello skrev:
Du har inte tänkt på att man kanske redan haft bundna avtal? Jag band mitt i november 2019, går ut nu i november. Jag försökte binda om till högre pris 2021 men det gick ej pga bindningstid. Så ju, även vi som kommer ha rörligt har förstått vad f** det är som komma ska
Hade inte ditt elbolag möjligheten att teckna ett tillval som lät er teckna om ert bundna avtal?
 
D Daniel 109 skrev:
[länk]
12 min in i sändningen.
Experten nämner att Sverige slösar med el och gör av med mycket mer el än Tyskland.
Han borde samtidigt ha nämnt att Tyskland har ett väl utbyggt gasnät, väldigt många hus värms med gas och även olja.
Sedan är Sverige ett kallare land.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
C
D Daniel 109 skrev:
Att det är ett väldigt konstig situation att flaskhalsavgifter hamnar i privata fickor. Det blir groteska summor.
Jo, det är förvisso väldigt sant. Men det är också absurt att svenska folket ruineras på att låsa in ännu mer groteska summor på SvK:s flaskhalskonto. Om än kanske förhoppningsvis reversibelt på ett annat sätt. Men i intervjun fick man bilden av att han inte var det minsta kritisk till detta. "Det lyser ju i stugorna" menade han.
 
D Daniel 109 skrev:
Det funkar inte. Det blir ju inte mer el av subventioner.
På ett sätt funkar det, bara de svenska hushållen får pengar åter. Amazons serverhall får det inte, danskarna får det inte. Det gör att vi blir "köpstarkare" än dessa grupper, iallafall jämfört med om vi inte får detta bidrag. Dock gäller ju att tillräckligt kommer in i skatt och vinst på statliga bolag för det ska gå runt.

Iden är dock dålig, då det garanterat kommer "slå fel".

Att dela ut pengar till folket, som sen får handla el blir inte mer fel än när Trustorkillarna brände miljoner i nån strandbar. Sålänge alla inte får pengar så kommer ju någon annan bli utan el. Typ danskarna som inte har nån egen produktion att tala om och därmed inte sjäva dela ut pengar på samma sätt...
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Experten nämner att Sverige slösar med el och gör av med mycket mer el än Tyskland.
Han borde samtidigt ha nämnt att Tyskland har ett väl utbyggt gasnät, väldigt många hus värms med gas och även olja.
Sedan är Sverige ett kallare land.
Visst, men faktum är att vi är vana vid billig el. Fortfarande värmer folk hus med direktel. Så han har definitivt en poäng. Men visst skulle vi ändå ligga högre på grund av klimat och utan gasnät.
 


Ingen elchock här i vinter.
Premiäreldning idag!
Egentligen behövs det Ingen värme till huset för att hålla drygt 21°C än på ett tag.

Men med dagens elpris fick varmvattenberedaren se sig permanent urkopplad.
Tvätt, disk, dusch och uppvärmning är numer helt veduppvärmd.
(Ja disk och tvätt får stödvärma lite...)
 
  • Gilla
RN86 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Jo, det är förvisso väldigt sant. Men det är också absurt att svenska folket ruineras på att låsa in ännu mer groteska summor på SvK:s flaskhalskonto. Om än kanske förhoppningsvis reversibelt på ett annat sätt. Men i intervjun fick man bilden av att han inte var det minsta kritisk till detta. "Det lyser ju i stugorna" menade han.
Vad skulle alternativet vara?
Sänks priset så räcker inte elen.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad skulle alternativet vara?
Sänks priset så räcker inte elen.
Sänka en mina över kabeln.
 
  • Gilla
Finnpucko och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad skulle alternativet vara?
Sänks priset så räcker inte elen.
Är det inte du som hävdat att vi inte har någon brist?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det inte du som hävdat att vi inte har någon brist?
Han brukar faktiskt flika in med att vi inte har någon brist (vilket vi förvisso har några timmar per år) men att det är resten av Europa som har det. Alternativet har vi redan föreslagit.. kapa all export över hela Europa och låt var land stå sitt kast för oansvarig energipolitik. Jag offrar lätt ett par timmar utan ström i Sverige för att det skulle bli verklighet.

Edit: övriga frihandelsavtal med daddlar och apelsiner kan vi så klart ha kvar, men riv ner elmarknaden över hela unionen.
 
  • Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Sänka en mina över kabeln.
Jag sa redan förra vintern att det skulle ju vara ytterst tråkigt för kontinenten om nån gick loss med en hagelbrakare på transformatorstationerna som till kablarna ned till kontinenten. ;)
Tror alla i SE 3 & 4 skulle gråta massor då....
glädjetårar
 
  • Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag sa redan förra vintern att det skulle ju vara ytterst tråkigt för kontinenten om nån gick loss med en hagelbrakare på transformatorstationerna som till kablarna ned till kontinenten. ;)
Tror alla i SE 3 & 4 skulle gråta massor då....
glädjetårar
Jag var emot det innan pga att det borde kunna lösas med flaskhalsavgifter som användes för motköp eller återbetalning, men efter att ha förstått att kabeln mot Tyskland ägs av ett norskt företag som profiterar på våra höga priser som den skapar har jag svängt. Klipp den bara.
 
  • Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Nej, du är inte den enda som tänker så. Vi är också i en situation där vi kan hyggligt reglera vår elförbrukning (köra lokaleldstäder istället för värmepump) och skjuta över elbilsladdningens kostnader till kunderna (bilen går nästan uteslutet i företagets tjänst, ett företag som inte är så hemskt beroende av konjunkturläget). Med hyggliga inkomster ser jag dessutom att vi klarar vintern även om det kan göra ont.

Men precis som du, ser jag också enorma svårigheter för många branscher och näringsidkare. Här på landet ser jag lanthandlarna som de första att slås ut; med stort elbehov till kylar och frysar, låga marginaler i försäljning och låg försäljning på grund av illojala landsbygdsbor kommer det bli brutalt för små handlare på landet. Andra elintensiva företagare med små marginaler som pizzerior och restauranger drabbas inte bara av elpriserna som du säger, utan uteblivna kunder när kunderna har slut på konsumtionspengar.

Sen ska man inte glömma att det finns en hel del människor som inte har det så väl förspänt. Låginkomsttagare som redan innan prishöjningarna levde från lön till lön, eller fick hyvla allt de kunde på pensionen. Jag har dessa människor i min närhet och det är svårt att se deras oro och lidande.

Det stör mig enormt att vi har en stor medelklass som inte alls resonerar som du, alltså att man är förberedd och har råd även om det kommer göra ont. Istället är det ett fruktansvärt gnällande över de privilegier man nu ser glida ur plånbokens räckhåll. Plötsligt blir det för dyrt med all den uppvärmda boytan, det blir för dyrt för alla de fritidsmilen med bilen som ändå utgör hälften av bilarnas körsträcka, lövbiff istället för fläskfile, husbilssemestern får slopas, den uppvärmda poolen svalna och Las Palmas-resorna får vänta. Det är grovt osympatiskt att väcka revolutionär stämning när ren lyxkonsumtion tillfälligt glider utom räckhåll för en, tycker vi har en högst illojal befolkning i Sverige som inte alls vill ställa upp i kristider så som våra grannländers befolkning vill göra.
T tompaah7503 skrev:
Nej, du är inte den enda som tänker så. Vi är också i en situation där vi kan hyggligt reglera vår elförbrukning (köra lokaleldstäder istället för värmepump) och skjuta över elbilsladdningens kostnader till kunderna (bilen går nästan uteslutet i företagets tjänst, ett företag som inte är så hemskt beroende av konjunkturläget). Med hyggliga inkomster ser jag dessutom att vi klarar vintern även om det kan göra ont.

Men precis som du, ser jag också enorma svårigheter för många branscher och näringsidkare. Här på landet ser jag lanthandlarna som de första att slås ut; med stort elbehov till kylar och frysar, låga marginaler i försäljning och låg försäljning på grund av illojala landsbygdsbor kommer det bli brutalt för små handlare på landet. Andra elintensiva företagare med små marginaler som pizzerior och restauranger drabbas inte bara av elpriserna som du säger, utan uteblivna kunder när kunderna har slut på konsumtionspengar.

Sen ska man inte glömma att det finns en hel del människor som inte har det så väl förspänt. Låginkomsttagare som redan innan prishöjningarna levde från lön till lön, eller fick hyvla allt de kunde på pensionen. Jag har dessa människor i min närhet och det är svårt att se deras oro och lidande.

Det stör mig enormt att vi har en stor medelklass som inte alls resonerar som du, alltså att man är förberedd och har råd även om det kommer göra ont. Istället är det ett fruktansvärt gnällande över de privilegier man nu ser glida ur plånbokens räckhåll. Plötsligt blir det för dyrt med all den uppvärmda boytan, det blir för dyrt för alla de fritidsmilen med bilen som ändå utgör hälften av bilarnas körsträcka, lövbiff istället för fläskfile, husbilssemestern får slopas, den uppvärmda poolen svalna och Las Palmas-resorna får vänta. Det är grovt osympatiskt att väcka revolutionär stämning när ren lyxkonsumtion tillfälligt glider utom räckhåll för en, tycker vi har en högst illojal befolkning i Sverige som inte alls vill ställa upp i kristider så som våra grannländers befolkning vill göra.
Varför ska vi ställa upp för våra grannländer? Det är Danmarks fel att vi fick stänga Barsebäck, sen gnällde de när vi inte kunde exportera el och fick el zoner.

Varför ska vi hjälpa Tyskland, när de stänger ner kärnkraft självmant för att de ska ha dyra vindsnurror som inte fungerar?

Det finns folk i detta landet som inte klarar prishöjningar pga att medel inkomsten är fortfarande ca 18000kr efter skatt. En normal hyra runt Göteborg ligger idag uppemot ca 10000kr.
 
  • Gilla
Finnpucko och 5 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jag sa redan förra vintern att det skulle ju vara ytterst tråkigt för kontinenten om nån gick loss med en hagelbrakare på transformatorstationerna som till kablarna ned till kontinenten. ;)
Tror alla i SE 3 & 4 skulle gråta massor då....
glädjetårar
Lite aluminiumflarn och järnoxid (III) med en liten stubin av magnesium i en lerkruka ovanpå någon betydande del i en transformatorstation bör ge en del häftiga fyrverkerier och uppnå en del oreparerbara åkommor på objektet i fråga. Bara ett tips :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.