Status
Tråden går ej att kommentera.
R Rollerolle22 skrev:
Intressant tråd! Har funderat på liknande saker en tid. En sak som jag kommer tillbaka till är hur snabbt allt svänger hela tiden. Nyss var pandemin 100% i fokus, sen var det NATO vart man än tittade och nu är det full fokus på elpriserna. Detta är så klart inget konstigt i sig. Men lite naivt undrar jag om inte detta också blåser över.

Kan det vara så att vi är på väg mot lite av ett ”normalläge” igen? Det känns som att svensk ekonomi gått på högvarv ganska länge. Pengar har ju varit närmast gratis lite för länge. Det är ju inte för inte som Svenska Nyheter hittade på ett nytt parti igår som heter ”Vi som bara vill leva på avkastning”.

Vet inte riktigt vad jag vill få fram men vi kanske är på väg in i ett normalläge där vanliga människor inte har råd med solsemester, uteluncher OCH ny bil.
Ännu större problem blir det för de som är några steg under vanliga människor. Det skulle inte störa nån nämnvärt om områden skapas där man t ex kan bo i t ex minihus/husvagn/tält med gemensamt skyddsrum för dåligt väder. Dessutom med polis på kontinuerliga besök så inte kriminalitet frodas. Alltså jag tycker alla kommuner borde lagstadgat behöva erbjuda tryggt boende som alla har råd med, vill nån kommun lyxa till det så kan de t ex bygga såna dära box hus som Elon Musk påståss använda ibland eller nån 3d printad lösning. Ja ni fattar vad jag menar, nåt basic billigt sätt att bo tryggt, lägenhetspriserna ballade ur för länge sen, hus har varit någorlunda billigt rent driftkostnadsmässigt speciellt per kvm men slut med det nu. Det behövs ett alternativ under lägenhet gärna dessutom med den frihet ett hus ger. Om dagens elpriser pressar arbetarklassen så betyder det ju att andra grupper hamnar på gatan förmodligen redan denna vinter.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det spelar ingen roll för Sverige har aldrig exporterat el och kommer aldrig göra det om vi har elbrist och riskerat avstängning.
Det är en fiktiv icke-risk som tas upp.

Möjligtvis riskerar vi böter för att vi ihar byggt ut elinfrastrukturen inom landet...
Där är så mycket fel i din utsaga att jag inte orkar tta dig. Läs på innan du skriver.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ska vi vara med i en frihandelsorganisation så måste man ju ställa upp på frihandeln även i de fall det inte är enbart positivt.
Följer Polen sina juridiska åtaganden? Följer Italien, Spanien, Grekland, Portugal, osv sina ekonomiska åtaganden? Tips: svaret är nej på allt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Där är så mycket fel i din utsaga att jag inte orkar tta dig. Läs på innan du skriver.
Jag förstår inte riktigt vad han menar med den sista meningen. Men annars är det helt korrekt. Export prioriteras inte över inhemsk behov.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Det är väl deras problem om de blir stötta. Inte mitt i alla fall. Vi är en av de största nettobidragarna, så visst låt dem sura och tjura. Vi kan sluta med våra inbetalningar. Gud vet att vi går back på grund av dem.
Nu har vi dock ingått i ett handelsavtal, och avtal är generellt skrivna med vissa krav och att säga upp ett avtal vet vi ju med erfarenhet (brexit) att det kan ta mycket lång tid. Sen om vi ska va med i EU eller inte är en annan fråga, men nu är vi dock det och då ställs vissa krav. Och vi kommer inte återigen inte kunna lösa några elpriser till vintern hur vi än gör.
 
Agenda 2030, där är anledningen
 
  • Gilla
Sportarn och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Då kan vi nog räkna med att inte importera el heller. Vår el räcker inte till när det inte blåser på vintern

Ok, jag tolkade det som handel över gränserna, men du har säkert rätt.
Hel ok med mig eftersom vi innan nedstängningen av kärnkraften hade så det räckte och blev över.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Med en dåres envishet påstår du saker som antingen inte stämmer eller som du inte kan belägga. Tänk på följande:
Sveriges kraftbolag (Vattenfall, Sydkraft mm) har av egen fri vilja byggt sjökablar till kontinenten. Båda av ekonomiska skäl (man tjänar rätt bra på export) men även av skäl som har med nätstabilitet att göra. En sjökabel gör att båda länder kan dela på reservkraftsresurser och därmed minska kostnader.
Sverige har fortfarande nettoexport och oftast även nettoexport timvis. Så sluta snacka om elbrist.
Och igen: vem har tvingat Sverige att exportera el: Nu säger du: EU. Belägg? Tänk på att Norge och Schweiz är anslutna till den fria elmarknaden utan att vara med i EU. SKulle Sverige lämna EU idag skulle det inte ändra någonting. Det är prissättningssystemet "merit order" som är boven i dramat.
Jag har inte pratat om elbrist? Du förväxlar mig nog med någon annan. Utan EU kan vi införa en patriotklausul och på så sätt reglera priserna inom riket. Sedan kan vi deala med kabelanslutna länder om att dela och hjälpa varandra, men fan inte så att vi offrar vår suveränitet, våra medborgares ekonomier, våra företags överlevnad. Fuck that.
 
  • Älska
Markarbetaren
  • Laddar…
M
Jag gillar Tromsös elpriser. 1,99 öre/kWh för Juli månad:confused:
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag förstår inte riktigt vad han menar med den sista meningen. Men annars är det helt korrekt. Export prioriteras inte över inhemsk behov.
Om det vore sant så kan vi fråga oss varför vi inte har en långt mer homogen prisbild i landet. Svaret är för att våra priser skall harmonisera med övriga Europas.
 
M
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag har inte pratat om elbrist? Du förväxlar mig nog med någon annan. Utan EU kan vi införa en patriotklausul och på så sätt reglera priserna inom riket. Sedan kan vi deala med kabelanslutna länder om att dela och hjälpa varandra, men fan inte så att vi offrar vår suveränitet, våra medborgares ekonomier, våra företags överlevnad. Fuck that.
Nu har ju Maggan avsatt 250 miljarder till elbolagen, som lån naturligtvis. Detta innebär ju att elbolagen kommer att överleva även om kunderna (vi) måste betala elen på avbetalning fram igenom. Och denna fantastiska nyhet går S till val på:seenoevil:
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
H hablam skrev:
Nu har vi dock ingått i ett handelsavtal, och avtal är generellt skrivna med vissa krav och att säga upp ett avtal vet vi ju med erfarenhet (brexit) att det kan ta mycket lång tid. Sen om vi ska va med i EU eller inte är en annan fråga, men nu är vi dock det och då ställs vissa krav. Och vi kommer inte återigen inte kunna lösa några elpriser till vintern hur vi än gör.
Riktigt så är det inte. Vad skulle EU gjort menar du? Vad gör de mot Polen, Grekland, Italien, Spanien, Portugal? Svaret är ingenting. Så stig ner från höga hästar och se om vårt eget folk först.
 
Ja, priserna harmoniseras. Men kommer vi till ett läge att elen inte räcker trotts högt pris så kommer inget att exporteras. Men det är ju när elpriset går i taket fullständigt.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, priserna harmoniseras. Men kommer vi till ett läge att elen inte räcker trotts högt pris så kommer inget att exporteras. Men det är ju när elpriset går i taket fullständigt.
Och varför skall de det? Det är väl inte vårt problem att tyskarna sitter kvar med gasuppvärmning? Det får väl deras regering lösa UTAN att höja våra elpriser?
Vill vi komma dithän...för att "hålla ett avtal"?
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
K krill7 skrev:
Precis sån här info är grymt bra, jobbar inom området eller är du bara intresserad i allmänhet?
Tack. Jag har jobbat i decennier med likspänningsöverföring och sjökablar. Jag har skaffat en viss insikt i ämnet.
 
  • Gilla
Noramasen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.