Status
Tråden går ej att kommentera.
D Dayangel skrev:
Med samma tanke kring att tyskarna får frysa arslet av sig p.g.a. deras oansvariga energipolitik så är det inte mer än rätt att en del av svenskarna (gärna miljöhypokriter så klart) också får lära sig vad ensidig satsning på vindsnurrorna bjuder på för galenskaper. Rasera import/exporten och låt fanskapen frysa sig till bättre tankar
Håller med. Vi är med i en union och ska hjälpa varandra.

Faktum kvarstår dock att Sverige under 30år har försummat sin elproduktion och förstört för oss själva.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
D Drburr skrev:
Jag har börjat spara ved, problemet är att jag inte nån kamin….
Inget problem. Det är vedbrist redan nu, så till vintern kan du sälja den dyrt och betala elräkningen med.
 
  • Gilla
Finnpucko och 2 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Håller med. Vi är med i en union och ska hjälpa varandra.

Faktum kvarstår dock att Sverige under 30år har försummat sin elproduktion och förstört för oss själva.
Trotts det är det vi som har det största överskottet i hela EU.
 
D Daniel 109 skrev:
Trotts det är det vi som har det största överskottet i hela EU.
Många av de andra har gjort ett ännu sämre jobb.
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Håller med. Vi är med i en union och ska hjälpa varandra.

Faktum kvarstår dock att Sverige under 30år har försummat sin elproduktion och förstört för oss själva.
Så är det väl. Men jag tycker faktiskt inte att Tyskland skall betala för det, lika lite som att Sverige skall behöva drabbas av Tysklands energiproblem som vi indirekt gör nu. Unionens kapacitet att jämna ut problemen skall inte användas som någon ursäkt för att få fortsätta rasera stabila energisystem och det kanske inte vore helt fel att rasera hela bygget. Dags att dra ner skynket med risk rör kyla och visa alla människor i europa vad fan de har gjort för något.
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Professorn blandar ihop saker.
Först menar han att långtidsöverföring av el (t ex från Norrland till söder) kräver tunga roterande maskiner (generatorer) i mottagande ände. Fel. Harsprånget byggdes 1952 och överförde elen effektivt mot söder långt innan det fanns något kärnkraftverk. Och så säger han: När man avvecklade kärnkrafverken i söder kunde man inte överföra elen effektivt från norr. Ja men det gick ju innan kärnkraftverken ens var byggda!
Och sedan pratar han om den nya överföringen från Hallsberg till söder som begränsas i sin överföringskapacitet pga fler avvecklade kärnkraftreaktorer. Fel igen. Den länken är en likspänningsläng byggd med sk VSC-technologi, en system som klarar att köra mot svarta nät, alltså sådana där det inte finns någon egen kraftförsörjning alls. Så någon tung generator på mottagarsidan behövs inte. VSC kan även reglerar aktiv och reaktiv effekt oberoende av varandra och används i vissa sammanhang för att stabilisera svaga ac nät.
Professorn kan snacka väl men inte allting är rätt. han har helt klart en egen agenda..
Precis sån här info är grymt bra, jobbar inom området eller är du bara intresserad i allmänhet?
 
G
pacman42 pacman42 skrev:
Då kan vi nog räkna med att inte importera el heller. Vår el räcker inte till när det inte blåser på vintern

Ok, jag tolkade det som handel över gränserna, men du har säkert rätt.
Frågan är ju om det finns nån el att importera till södra Sverige om det inte blåser, från Danmark, skulle inte tro det, norra Tyskland, nehe inte det heller...
 
  • Gilla
GVR4
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Läs tråden igen och läs på om elområdena, EUs export krav, osv. Jag kan inte summera hela tråden för dig. EU är anledningen till höga elpriser i södra Sverige. Punkt. Uppdelningen i elområden är borgerligas fel. Punkt. Sverige hade gott om koldioxidfri elproduktion, det är främst mp och s som bär ansvaret för att kärnkraften är avvecklats. Punkt.
njea.. nu förenklar du. Uppdelningen är Danskarnas fel som anmälde Sverige till EU.
Borgarna delade upp Sverige för att EU skulle kräva det.

Sen fick väl svk göra modellen för hur man skulle dela upp. Dels beroende på flaskhalsar men dels beroende på vart elen tillverkades.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Så länge vi har ett omättat behov inom Sverige, så ja. Hur fungerade det före elområdesuppdelningen?
Det vet jag att vi kan. Det är extremt små problem att göra det.
Vi har inte ålagt oss någonting. Vi har TVINGATS till export av vår el. Tänk efter nu och var inte så självuppoffrande. Skall vi se om vårt eget väl först, eller skall vi offra allt vi äger och har för att försörja kontinenten med el?
Med en dåres envishet påstår du saker som antingen inte stämmer eller som du inte kan belägga. Tänk på följande:
Sveriges kraftbolag (Vattenfall, Sydkraft mm) har av egen fri vilja byggt sjökablar till kontinenten. Båda av ekonomiska skäl (man tjänar rätt bra på export) men även av skäl som har med nätstabilitet att göra. En sjökabel gör att båda länder kan dela på reservkraftsresurser och därmed minska kostnader.
Sverige har fortfarande nettoexport och oftast även nettoexport timvis. Så sluta snacka om elbrist.
Och igen: vem har tvingat Sverige att exportera el: Nu säger du: EU. Belägg? Tänk på att Norge och Schweiz är anslutna till den fria elmarknaden utan att vara med i EU. SKulle Sverige lämna EU idag skulle det inte ändra någonting. Det är prissättningssystemet "merit order" som är boven i dramat.
 
  • Gilla
Kjular och 2 till
  • Laddar…
D
B b8q skrev:
Inget problem. Det är vedbrist redan nu, så till vintern kan du sälja den dyrt och betala elräkningen med.
Kanske byta mot en kamin:rofl:
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Med en dåres envishet påstår du saker som antingen inte stämmer eller som du inte kan belägga. Tänk på följande:
Sveriges kraftbolag (Vattenfall, Sydkraft mm) har av egen fri vilja byggt sjökablar till kontinenten. Båda av ekonomiska skäl (man tjänar rätt bra på export) men även av skäl som har med nätstabilitet att göra. En sjökabel gör att båda länder kan dela på reservkraftsresurser och därmed minska kostnader.
Sverige har fortfarande nettoexport och oftast även nettoexport timvis. Så sluta snacka om elbrist.
Och igen: vem har tvingat Sverige att exportera el: Nu säger du: EU. Belägg? Tänk på att Norge och Schweiz är anslutna till den fria elmarknaden utan att vara med i EU. SKulle Sverige lämna EU idag skulle det inte ändra någonting. Det är prissättningssystemet "merit order" som är boven i dramat.
Norge och Schweiz är till största delen med i EUs inte marknad via EES.
 
D Daniel 109 skrev:
Trotts det är det vi som har det största överskottet i hela EU.
Som dock är mer volativt än någonsin, så när det är som kallast och vindstilla (som det ofta är när det är som kallast) så har vi en brist som vi inte har haft på mer än ett halvt sekel.
 
  • Gilla
PåLandet och 1 till
  • Laddar…
L LaoLars skrev:
Jag har inga solceller. Istället lagt pengarna i buffert för att betala elräkningen
Det var skämtsamt menat, men allvarligt talat har jag fortfarande svårt att få en solcellsanläggning att gå ihop. Men jag lovar, jag ska räkna en gång till nu när elen kostar 10kr/kWh
Vad får man betalt för levererad el nu när Nordpool svänger så våldsamt?
Med min solcellsanläggning på 21kWp kan den generera allt från 1kr till 600kr på en hel dag, beroende på elpriser och solförhållanden. Samtidigt har jag inga elräkningar mer än nätavgiften på ca 500kr varje månad från nätägaren.
 
Redigerat:
D Dayangel skrev:
Så är det väl. Men jag tycker faktiskt inte att Tyskland skall betala för det, lika lite som att Sverige skall behöva drabbas av Tysklands energiproblem som vi indirekt gör nu. Unionens kapacitet att jämna ut problemen skall inte användas som någon ursäkt för att få fortsätta rasera stabila energisystem och det kanske inte vore helt fel att rasera hela bygget. Dags att dra ner skynket med risk rör kyla och visa alla människor i europa vad fan de har gjort för något.
Men nu är vi med i EU (mot min vilja) så då får vi inrätta oss eller gå ur.

Ja Tyskland var inte smarta någonstans.
Två politiska ledare vid talarstolarna framför EU, Tyskland och Rysslands flaggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Grupp av leende personer vid ceremoniell handling kring en vit struktur med Nord Stream-logotypen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Arg
Lived och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.