Status
Tråden går ej att kommentera.
L LaoLars skrev:
Det var ju det elområdena syftade till: Ökad investeringsvilja i södra landsänden. Svenska kraftnät har ju länge insett att det inte händer vilket borde lett deras GD till åtgärd, både vad gäller investeringar i näten och politisk och medialt.
Men då SvK är ägt av staten så styrs de av regeringen...
...indirekt i alla fall. Vi såg ju hur MP lyckades få Vattenfall att kasta bort investeringar på många miljarder kronor rörande kärnkraften...
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
MultiMan
pacman42 pacman42 skrev:
Och går strömmen i området så slocknar masten också då man oftast inte har backup där heller numera. Under Gudrun fungerade masterna i ett dygn i alla fall ..
Jo, jag vet tyvärr det, därför jag inkluderade att det var 4G. Vi har redan haft 3 långa strömavbrott i år (flera timmar) och hela telias mobilnät var utslaget under 3 dygn.
Det verkar dock som att iaf Telia byggt ut batterikapaciteten för masterna. Typ 10 år sedan så tog det max en timme efter strömavbrott innan man blev av med mobilnätet, nu tar det ca 3 timmar (men kan ha förbättrats ytterligare på senaste tiden eftersom de håller på med alla ändringar i o m 3G/5G.

Ännu tråkigare är att det inte verkar finnas någon funktionskontroll att larmen fungerar heller. En bekants larm slutade fungera, jag uppmärksammade det efter flera dagar av en slump. Tog en vecka innan en tekniker kom och "uppdaterade" mjukvaran. Kan ha med frekvensändringarna iom nedläggningen av 3G, men som sagt är det helt oacceptabelt att det inte finns inbyggd kontroll i ett trygghetslarm. Tyvärr förvånar mig ingenting längre i mitt landsting, så mycket misskötsel.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Ransonera el till onödiga konsumenter. Serverhallarna tycker jag är en bra början. Dom har ingen riktig samhällsfunktion som andra industrier iom att dom nästan inte har några anställda och jag har nog ingen lust att scrolla runt facebook med näsan när det är för kallt att ta av sig vantarna inomhus liksom…

Fick fram nån siffra (från 2020) på att dom tillsammans drar över 2000 megawatt. Det måste väl vara i dygnet? Eller är det per timme? Det är ju inte klokt i så fall…

Finns säkert gott om andra industrier som skulle kunna vara vilande eller på sparlåga en tid. Mot ersättning så klart. Hellre de än hushållen?!
Du vet helt klart inte vad du talar om.

Facebook har en hall i norrland och den kan man gott stänga ner, men det kommer inte nämnvärt påverka deras verksamhet:(

Det viktiga är alla hundratals andra som är extremt kritiska för Sverige. Många företag har flyttat delar eller hela sin drift till molnet eller colocation hallar där deras servrar står tillsammans med andra företags utrustning. En stor serverhall är det mest energieffektiva sättet att driva sin verksamhet på.

Så stänger du dessa, oavsett om det är Google Cloud Platform, Amazon Web services eller någon av de andra så kommer Sveriges nyhetssidor, banker, e-handel, olika myndigheter och Byggahus.se att stanna.
 
  • Gilla
4integration och 8 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du vet helt klart inte vad du talar om.

Facebook har en hall i norrland och den kan man gott stänga ner, men det kommer inte nämnvärt påverka deras verksamhet:(

Det viktiga är alla hundratals andra som är extremt kritiska för Sverige. Många företag har flyttat delar eller hela sin drift till molnet eller colocation hallar där deras servrar står tillsammans med andra företags utrustning. En stor serverhall är det mest energieffektiva sättet att driva sin verksamhet på.

Så stänger du dessa, oavsett om det är Google Cloud Platform, Amazon Web services eller någon av de andra så kommer Sveriges nyhetssidor, banker, e-handel, olika myndigheter och Byggahus.se att stanna.
Innom några år kommer även sms/mms o mobiltrafik att stanna, då delar av det som handhar driften av dessa utallokeras till molnet.
Dyker de delarna, dyker hela tjänsten.
 
  • Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
K krill7 skrev:
Det här med överföring från norr till söder är intressant, enligt Jan Blomgren så behövs det stora turbiner i söder för att klara av att föra över från norr.

[media]
I så fall hjälper det inte att bara bygga ledning, vi saknar kapaciteten att ta emot.

Någon med insikt kanske kan kommentera hur det fungerar?
Professorn blandar ihop saker.
Först menar han att långtidsöverföring av el (t ex från Norrland till söder) kräver tunga roterande maskiner (generatorer) i mottagande ände. Fel. Harsprånget byggdes 1952 och överförde elen effektivt mot söder långt innan det fanns något kärnkraftverk. Och så säger han: När man avvecklade kärnkrafverken i söder kunde man inte överföra elen effektivt från norr. Ja men det gick ju innan kärnkraftverken ens var byggda!
Och sedan pratar han om den nya överföringen från Hallsberg till söder som begränsas i sin överföringskapacitet pga fler avvecklade kärnkraftreaktorer. Fel igen. Den länken är en likspänningsläng byggd med sk VSC-technologi, en system som klarar att köra mot svarta nät, alltså sådana där det inte finns någon egen kraftförsörjning alls. Så någon tung generator på mottagarsidan behövs inte. VSC kan även reglerar aktiv och reaktiv effekt oberoende av varandra och används i vissa sammanhang för att stabilisera svaga ac nät.
Professorn kan snacka väl men inte allting är rätt. han har helt klart en egen agenda..
 
  • Gilla
pappel och 11 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Nu fungerar inte strategin att ladda bilen inför en ny arbetsvecka på helgen.

Över 3kr en hel söndag i se3!

Skärmdump som visar höga elpriser med graf och tidpunkten 14:45 med priset 34,5 öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MultiMan
I Ingmar Albinson skrev:
DU är lyckligt lottad som bor i elområde 3 och fortfarande jobbar. De som bor i elområde 4 med villa och är pensionärer med garantipension har det mycket värre. Det är bara att stänga av värmen i huset och ta på sig vinterkläderna, lära sig att vinterbada för man vill ju kunna hålla sig ren.

Om man lyssnat på miljörörelsen för många år sedan så hade Europa avvecklat kol, gas och olja och ersatt detta med bättre energialternativ. Då hade kriget inte påverkat elpriset på detta sätt.

Tänk på att Frankrike har flest kärnkraftreaktorer i Europa, trots detta har man de högsta elpriser.

Nu är det så att Sverige är Europas största elexportör, det är alltså inte brist på el i Sverige som är problemet. Det är högerpolitikers älskade marknadskrafter som möjliggör för bolagen att hellre sälja dyrt till Europa än billigt i Sverige.
Frankrike har normalt sett inte alls de högsta priserna. Det har varit tillfälliga problem i sommar pga hettan och kylproblem, men det kan man ju bygga om för om det blir ett permanent tillstånd. Edit: och givetvis den smitta pga gasbristen som påverkar hela Europa, men vi är ju inte immuna heller trots ingen gasanvändning alls (<1%).

Så mycket desinformation från den desperata delen av det politiska spektrat att jag för första gången i mitt liv låtit bli att titta på partiledardebatterna.

upload_2022-8-17_10-53-0-png.142648
 
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nu fungerar inte strategin att ladda bilen inför en ny arbetsvecka på helgen.

Över 3kr en hel söndag i se3!

[bild]
Det är billigare att ladda på jobbet, där betalar jag 2.90kr/kWh inklusive skatter, överföringsavgifter mm...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Det är billigare att ladda på jobbet, där betalar jag 2.90kr/kWh inklusive skatter, överföringsavgifter mm...
Hur länge finns jobbet kvar och kan ta dom kostnaderna då?
 
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Det är billigare att ladda på jobbet, där betalar jag 2.90kr/kWh inklusive skatter, överföringsavgifter mm...
Jag kan åka ner till centrum o ladda för 2kr - eller försöka gratisladda på shoppingcentret.

Kostar elen över 1:30 så är det billigare att ladda i centrum för 2kr då energiskatt och elöverföring tas i beaktan...
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Nu fungerar inte strategin att ladda bilen inför en ny arbetsvecka på helgen.

Över 3kr en hel söndag i se3!

[bild]
Där fick man för att man var lat och inte kopplade in bilen igår kväll. Suck. Måste ladda till 100% också pga resa. Billigare att åka till snabbladdare än ladda hemma. Eller ja, med Tibber är det ju 50% rabatt så ordnar sig väl ändå.
 
D Dayangel skrev:
Hur länge finns jobbet kvar och kan ta dom kostnaderna då?
De har ett lägre elpris upphandlat, så de klarar kostnaderna ett par år. Sedan är nog inte elkostnaden så stor del av deras kostnader, men om det blir en djup lågkonjunktur i världen, då blir det problem...
 
  • Gilla
Dayangel
  • Laddar…
H hablam skrev:
Återigen, vad du än gör just nu så kommer inte priset sjunka till vintern. Så enkelt är det. Vill man påverka så bör man ägna sig åt politik såklart, men det kommer fortfarande inte ändra situationen nu iår eller ens dom kommande åren.
Bollocks. Allting härstammar från pekande fingrar från EU, så vi kan om vi vill ändra detta from denna sekund. Ja, alltså om vi hade haft politiker som haft lite råg i ryggen.
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag kan åka ner till centrum o ladda för 2kr - eller försöka gratisladda på shoppingcentret.

Kostar elen över 1:30 så är det billigare att ladda i centrum för 2kr då energiskatt och elöverföring tas i beaktan...
Hur länge tror du shoppingcenter kommer erbjuda gratis laddning om det blir riktiga kristider framöver.. det borde rimligtvis vara det första som sparas in på om politikerna kommer med krav på sparsamhet. Jävla stolleri att erbjuda gratis laddning alltså.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
EU-krav att varje medlemsland skall kunna exportera 70% av sin "sustainable" elproduktion, dvs för Sverige 100% av produktionen eftersom vi inte har koll. Kärnkraft och gas är visst numera sustainable.

[länk]
Du förstår att det inte handlar om att vi måste kunna exportera 70% av vad vi "tillverkar" va?

Det handlar om kraven på elöverföring genom svenska elnät, export/import av el.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.