Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hikkadu
Titta på denna YuoTube video av Stefan Sauk Där kan ni se vilket "pack" som satt oss i denna sitiutation med elkris.
 
  • Gilla
4integration och 5 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vad händer med dig som kund när elleverantören går omkull? Tar något annat bolag över leveransen av din billiga el? Konkursförvaltaren?
Din lokala elleverantör tar över till dagspriser. Du blir inte utan el.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
L LaoLars skrev:
Skyll inte på MP-S, det var Reinfeldt som godkände Svenska Kraftnäts förslag att dela Sverige i elområden.
Svenska kraftnät, som nu samlar miljarder från "överföringsavgifter" i ladorna, har haft decennier på sig att se till att bygga nät som gör att Sverige hänger ihop. De bär det största ansvaret för dagens kaos, men ingen journalist har fattat. Det borde vara drev på Svenska Kraftnäts GD!
Och om överföringskapaciteten i landet varit högre, hur tror du att det påverkat priserna? Inte särskilt mycket nedåt tyvärr. Norra Sverige hade fått kraftigt ökade priser och södra Sverige hade fått en mindre sänkning...
...men som jag skrev i ett annat inlägg, detta förstår ju inte vår energiminister och regeringen. Eller så ljuger de...
 
  • Gilla
vcx och 7 till
  • Laddar…
M mnils skrev:
Vi kan skicka de ansvariga till Sibirien på söndag, glöm inte det!
Varför skulle man ens fundera på att låta de som ställt till denna helt onödiga och fullständiga röra få fortsätta? Vad är sannolikheten att de helt plötsligt skulle börja fatta vettiga beslut när de inte gjort det innan?
Återigen, vad du än gör just nu så kommer inte priset sjunka till vintern. Så enkelt är det. Vill man påverka så bör man ägna sig åt politik såklart, men det kommer fortfarande inte ändra situationen nu iår eller ens dom kommande åren.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
H hablam skrev:
Återigen, vad du än gör just nu så kommer inte priset sjunka till vintern. Så enkelt är det. Vill man påverka så bör man ägna sig åt politik såklart, men det kommer fortfarande inte ändra situationen nu iår eller ens dom kommande åren.
Det enda man kan göra just nu är att snåla och att gå över till timdebitering.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det enda man kan göra just nu är att snåla och att gå över till timdebitering.
Ja precis, men för många så kommer inte timdebitering hjälpa. Ett värmesystem är inte like effektiv om det ska stängas av och sen jobba ikapp.för vissa funkar det utmärkt absolut, men för många går det inte att göra några jättestora skillnader. Sänka värmen släcka lampor och duscha mindre kommer nog dom flesta som tycker det är dyrt att göra. Dom flesta kommer även ta sig igenom vintern utan några bestående men eller skulder. Elen har varit billig och nu är den dyr, sånt händer ju.
 
H hablam skrev:
Ja precis, men för många så kommer inte timdebitering hjälpa. Ett värmesystem är inte like effektiv om det ska stängas av och sen jobba ikapp.för vissa funkar det utmärkt absolut, men för många går det inte att göra några jättestora skillnader. Sänka värmen släcka lampor och duscha mindre kommer nog dom flesta som tycker det är dyrt att göra. Dom flesta kommer även ta sig igenom vintern utan några bestående men eller skulder. Elen har varit billig och nu är den dyr, sånt händer ju.
Har man ett snabbt värmesystem som de flesta moderna hus har, då kan man sänka tempen på dagen när man inte är hemma. Det sparar pengar. Framförallt så är det lätt att spara på varmvattnet om man har förutsättningar för det (vilket många har).
 
M mtmmtm skrev:
Varför valde du att ha rörligt elpris ? Detta innebär att du riskerar en obegränsad förlust (ej bra).
Lösningen för dig är att installera solceller eller köpa andelar i en vindkraftpark.
Jag hade turen att kunna binda för en månad sedan på 270 öre i 18mån i se3, plus nät etc bli detta i runda slängar 3.5 kr kwh. De andra erbjudanden jag hittade låg på 4-6 kr/kwh. En annan fastighet som jag nu håller på att optimera och köra på sparlåga har jag kvar mitt rörliga timpris.
Du kommer också att behöva binda om (om det ens går då) förr eller senare, så sluta gotta dig i din tillfälliga lycka, du hamnar i kaninhålet förr eller senare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S
Vi har inte råd med 4 år till av vansinne. Rösta på högern och hoppas det inte är för sent att rädda landet.
 
  • Gilla
Snailman och 4 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Är man åpen och behöver ett hus på 330m2 så får du också ta smällen.
 
  • Arg
  • Gilla
4integration och 1 till
  • Laddar…
B
harry73 harry73 skrev:
Vi förbereder oss på en tuff vinter. Och visst kan det bli en ekonomisk kris. Fördelen med den blir då att energiförbrukningen går ner och därmed även elpriset.

Fick precis augusti elräkning 4200kr för 774 kWh det blir ingen rolig vinter.

vi körde 751kwh i aug och elen (EJ nätavgift) var på 1375 kr. har spotpris
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Vi hade 680kwh och betalade 800kr
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
B
R Rolle85 skrev:
Vi hade 680kwh och betalade 800kr
då har du styrt om konsumtionen riktigt ordentligt :)
 
Har ingen uppvärmning om sommaren
 
N
  • Gilla
big mike och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.