Status
Inte öppen för fler kommentarer.
@
sysmali sysmali skrev:
Min fru suckade och sa "nu ska man även känna energiskam" om man vill duscha i varmvatten längre än 3 minuter.

Hon kanske har rätt, helst ska vi:

- inte flyga
- inte ha ha så mycket värme och ljuskällor
- inte äta kött
- inte föda så många barn
- inte onödigt stor bostadsyta
- inte onödig lyx som pool eller badtunna (el)
Din fru har väl bara konstaterat det uppenbara....
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas många har tänkt om gällande elavtal , rörligt är inte alltid bäst.

För egen del har jag tecknat ett 18månaders avtal på 91öre inkl moms och skatt. Sen tillkommer nätavgift.
 
S Simonstahl skrev:
Jag hoppas många har tänkt om gällande elavtal , rörligt är inte alltid bäst.

För egen del har jag tecknat ett 18månaders avtal på 91öre inkl moms och skatt. Sen tillkommer nätavgift.
Du vet väl att många bundna avtal går ut löpande. Så du klarar dig denna vinter, men hur blir det sedan?
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Det är jag medveten om , men till våren har jag en solcellsanläggning att förlita mig på , vilket kommer underlätta.

Sen är det så att man får hushålla med elen under dom dyra månaderna och snällt betala för sig. Men nästa vinter är också säkrad , eftersom jag nyligen tecknade avtalet.

S spamb skrev:
Du vet väl att många bundna avtal går ut löpande. Så du klarar dig denna vinter, men hur blir det sedan?
 
S
S Simonstahl skrev:
Det är jag medveten om , men till våren har jag en solcellsanläggning att förlita mig på , vilket kommer underlätta.

Sen är det så att man får hushålla med elen under dom dyra månaderna och snällt betala för sig. Men nästa vinter är också säkrad , eftersom jag nyligen tecknade avtalet.
Mja, förhoppningsvis kommer vi nå ett läge där solcellsanläggningarna blir fullständigt olönsamma då det finns för många vilket ger lokal överproduktion ljusa sommardagar. Det känns inte orimligt att vi når dit ganska snabbt i takten folk installerar solceller just nu.
 
  • Gilla
Kluffe och 4 till
  • Laddar…
S Simonstahl skrev:
Det är jag medveten om , men till våren har jag en solcellsanläggning att förlita mig på , vilket kommer underlätta.

Sen är det så att man får hushålla med elen under dom dyra månaderna och snällt betala för sig. Men nästa vinter är också säkrad , eftersom jag nyligen tecknade avtalet.
Lycka till med solcellsanläggnigen. Har själv en och du kan glöma produktuonen dem månader när det behövs som mest. Du kan räkna med produktion mar-okt. Vintermånader är det nästan noll i produktion
 
A Anders_Nilsson skrev:
Det är Miljöpartiet som ligger bakom detta och målet har hela tiden varit att utrota villaägarna som klass och tvinga in alla i små överprissatta brf där man lättare kan övervaka folk och styra dras vardag. Målet är dessutom att alla skall bli veganer, cykla till jobbet och inte ha råd att resa utan alla skall lära sig allt de kan om omvärlden genom miljöpartistisk propaganda.

Själv har jag slutat titta på TV helt, söker själv information på internet och väger olika synpunkter mot varandra, kort sagt, jag försöker tänka själv.
.
Just nu är projektet att bättra på ved lagret för annan värme än kaminer kommer inte att slås på i vinter. Jag ser till att handla på rea/kort datum och ställer bilen när det går.

Vi har en storm på ingående som kommer att vara värre än alla tidigare stormar för detta är inte en naturlig storm utan en politiskt skapad storm. De flesta av de jag pratar med kan förstå de fakta som finns men de orkar inte ta in vad det kommer att innebära. Folk från landet och de få som gjort lumpen förstår också.

På söndag gäller det att rösta rätt.

Ja, och besluten ligger helt i linje med World Economic Forums (WEF) planer för 2030: "You will own nothing, but you will be happy. Det är inte meningen att vi ska äga något eller äta något annat än larver som protein. Det är ingen konspirationsteori - de säger det uttalat själva. Det är där "våra" politiker utbildats!

Personligen står mitt hopp till partiet "Knapptryckarna" - ett direktdemokratiskt initiativ där folkomröstningar via datorn ger folkets verkliga åsikt i enskilda frågor. Vi vet ju att den representativa demokratin är en lögn, t ex m a a elpriserna.

https://www.weforum.org/
https://en.wikipedia.org/wiki/Great_Reset
 
  • Gilla
Chentin och 5 till
  • Laddar…
I systemteori pratar man ibland om tröskeleffekter som ändrar ett systems beteende dramatiskt. Har man otur får man ett instabilt system som divergerar.

Diagram som illustrerar stabil, oscillerande och divergerande systemrespons över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte helt olikt den senaste tidens elpriser jämfört med den historiska utvecklingen och det är vissa nyckelhändelser som lett till denna instabilitet.
 
Snailman
S Simonstahl skrev:
Jag hoppas många har tänkt om gällande elavtal , rörligt är inte alltid bäst.

För egen del har jag tecknat ett 18månaders avtal på 91öre inkl moms och skatt. Sen tillkommer nätavgift.
Har fått ett fastprisavtal brutet, så ingen garanti.
 
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Varför valde du att ha rörligt elpris ? Detta innebär att du riskerar en obegränsad förlust (ej bra).
Lösningen för dig är att installera solceller eller köpa andelar i en vindkraftpark.
 
HELT ENIG! Det verkar inte som folk och inte minst våra politiker fattar allvaret!
Det kommer bli en dominoeffekt utav guds nåde.
Är i liknande situation men har 24.000 kwh/år i förbrukning och jagar just nu alla möjligheter till att dra ner förbrukningen. Tror vi kan komma till 20.000 men det kommer inte bli lätt.
Solceller övervägs men läget är så oklart... tittar man på spotpriserna senaste 30 dagarna snittar vi 3,64 kr och vintern har inte ens börjat. Om detta håller i sig så är solceller ända möjligheten för oss trots en häftig investering. Det oklara i läget är om det kommer något "krispaket", max tak eller slopad skatt eller dyligt som omkullkastar kalylen och anläggningen är betald först när det är dags att byta ut den.

Är så genuint less på våra kortsynta politiker som inte ens uppvisar normalbegåvning och kan lyssna på experter. Är på riktigt orolig för mina barns framtid i det här landet.
 
  • Gilla
Lullejulle och 8 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Kanske går lite OT nu, men jag som kör genom Södertälje olika tider på dygnet via jobbet, slås av att VW/Audi bilförsäljaren jag passerar har hela bilhallen upplyst till dagsljus dygnet runt inkl stora monitorer som visar försäljningsfilmer.

Hur upphandlar dessa sin el, och borde inte dom om någon kunna ta lite extra ansvar och släcka ned när butiken är stängd? Tror det är få personer med intresse för att köpa bilar som står och glor genom ett skyltfönster kl 03 en onsdag?

Detta gäller självklart fler märken än just VW/Audi men det är just den butiken jag passerar.
Tänker att det kanske finns en anledning till att man vill ha dagsljus i bilaffärerna även på natten..

Det finns ju trots allt dom som inte riktigt klarar av det här med mitt och ditt…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K krill7 skrev:
Tänker att det kanske finns en anledning till att man vill ha dagsljus i bilaffärerna även på natten..

Det finns ju trots allt dom som inte riktigt klarar av det här med mitt och ditt…
Man får väl förutsätta att lokalerna är låsta och larmade. Bryter sig någon om går larmet och väktare kommer till platsen.
 
H huspeter skrev:
HELT ENIG! Det verkar inte som folk och inte minst våra politiker fattar allvaret!
Det kommer bli en dominoeffekt utav guds nåde.
Är i liknande situation men har 24.000 kwh/år i förbrukning och jagar just nu alla möjligheter till att dra ner förbrukningen. Tror vi kan komma till 20.000 men det kommer inte bli lätt.
Solceller övervägs men läget är så oklart... tittar man på spotpriserna senaste 30 dagarna snittar vi 3,64 kr och vintern har inte ens börjat. Om detta håller i sig så är solceller ända möjligheten för oss trots en häftig investering. Det oklara i läget är om det kommer något "krispaket", max tak eller slopad skatt eller dyligt som omkullkastar kalylen och anläggningen är betald först när det är dags att byta ut den.

Är så genuint less på våra kortsynta politiker som inte ens uppvisar normalbegåvning och kan lyssna på experter. Är på riktigt orolig för mina barns framtid i det här landet.
Lägg till här då en riksbank som agerat i total panik. Inflationen drivs inte av att vi har för mycket pengar utan den drivs av brist. Att försöka motverka det genom att ge folk mindre pengar att röra sig med kommer sluta i katastrof för landet. Bankerna har på mindre än ett år höjt räntorna från typ 1.2? till 3,5 och nu snackar man om trippel höjning av styrräntan plus 0,5 och sen ytterligare 0,25 inom knappt ett år.

Frågan är om uppsägningarna börjar på riktigt innan vintern eller strax efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.