Status
Tråden går ej att kommentera.
Om man hoppar över hur man löser dagens extrema elprisnivå, eller säkrar effekttillgången vintertid i EL3-4 så är det helt solklart att denna prisnivå, om den blir långvarig, kommer att påverka landets ekonomi och tillväxt väldigt mycket. Mer än de flesta verkar förstå.

Jag ser ingen snabb väg ut ur detta.
Många långa år av försummelse har lett oss hit. Många samverkande faktorer har skapat dagens situation.
Det finns inge "quick-fix" för elpriserna och effektbristen kalla vinterdagar.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag la till att man bara fick ladda varannan vecka. eftersom en timme intr påverkar laddningen.
Det var ladda varannan vecka som gjorde att du framstod som rejält dum. Och därför skrev jag att staten kan ju betala våra löner om de skulle få för sig att bli så korkade att de vill förstöra för sina medborgare mer.

Jag laddar 2 ggr veckan, och kommer troligtvis att fortsätta köra på det hela vintern.
 
  • Gilla
Loxxx
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Om man hoppar över hur man löser dagens extrema elprisnivå, eller säkrar effekttillgången vintertid i EL3-4 så är det helt solklart att denna prisnivå, om den blir långvarig, kommer att påverka landets ekonomi och tillväxt väldigt mycket. Mer än de flesta verkar förstå.

Jag ser ingen snabb väg ut ur detta.
Många långa år av försummelse har lett oss hit. Många samverkande faktorer har skapat dagens situation.
Det finns inge "quick-fix" för elpriserna och effektbristen kalla vinterdagar.
Men med en något bättre prismodell går det att lindra skadan. Priserna vi kommer se i vinter riskerar driva privatpersoner och företag i konkurs. Då är det bättre reglera. Ett bidrag som från förra året platsade inte ens i grönköpings veckoblad, så dåligt var det.
 
Ingen bra quick-fix, nu är det fråga om att få samhället att klara några hårda månader/år.

"När är bästa tiden att plantera ett träd eller investera i ett hållbart energisystem? För tjugo år sedan, den näst bästa tiden är just nu."
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Min fru suckade och sa "nu ska man även känna energiskam" om man vill duscha i varmvatten längre än 3 minuter.

Hon kanske har rätt, helst ska vi:

- inte flyga
- inte ha ha så mycket värme och ljuskällor
- inte äta kött
- inte föda så många barn
- inte onödigt stor bostadsyta
- inte onödig lyx som pool eller badtunna (el)
ja?
 
  • Gilla
Anne1515 och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Vi skall naturligtvis bygga pipelines till Tyskland och exportera 70% av fjärrvärmen som vi gör med elen.
Var får du dessa siffror ifrån?
 
Egentligen borde man tvinga de mest energislukande företagen att lägga en del av produktionen när elen är som billigast. Det borde jämna ut förbrukningen. Dessutom borde de ge ganska bra besparingar åt samhället.

Att stänga av förbrukningen för alla boende skulle slå väldigt orättvist. De som knappt använder någon el tack vare mycket arbete och investering skulle få samma straff som den som bor i ett hus med direktverkande el samt totalt värdelös isolering. eller saå tvingar man ingen att spara. Jag tror att de flesta idag ser över sin förbrukning. framförallt de med högst förbrukning.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
T Titagurgi skrev:
250 miljarder ska bolagen få.
De går ej i konkurs då.
Nej, de ska inte få något.
 
  • Gilla
Trappa och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Egentligen borde man tvinga de mest energislukande företagen att lägga en del av produktionen när elen är som billigast. Det borde jämna ut förbrukningen. Dessutom borde de ge ganska bra besparingar åt samhället.

Att stänga av förbrukningen för alla boende skulle slå väldigt orättvist. De som knappt använder någon el tack vare mycket arbete och investering skulle få samma straff som den som bor i ett hus med direktverkande el samt totalt värdelös isolering. eller saå tvingar man ingen att spara. Jag tror att de flesta idag ser över sin förbrukning. framförallt de med högst förbrukning.
Det är inte lätt då många har kontinuerlig produktion där start och stopp inte bara innebär att trycka på en knapp, tyvärr.

Den gröna omställningen kommer kräva stor mängd el.
 
  • Gilla
olleg07
  • Laddar…
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Det är inte lätt då många har kontinuerlig produktion där start och stopp inte bara innebär att trycka på en knapp, tyvärr.

Den gröna omställningen kommer kräva stor mängd el.
Misstänker de som drar mest är svårast att "pausa"; gjuterier och massafabriker har väl oftast 3 skift och kör tex på jul och nyår, det indikerar att det inte bara är att pausa tillverkningen. Men på mycket annat går det. Facebook får väl stänga ned servrarna dagtid så ökar säkert produktiviteten på arbetsplatserna. :)
 
  • Gilla
VilkenMatte och 9 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Var får du dessa siffror ifrån?
Det är väl ganska tydligt att de kommer från en total missuppfattning om 70%-regeln på linorna för elexport. Men på sätt och vis är vi redan där. Minst 70% av tillgänglig kapacitet på fjärrvärmenätet över Öresund är tillgängligt för exportmarknaden.
 
  • Gilla
olleg07
  • Laddar…
S
I Iddqd skrev:
ja?
Vadå Ja?
 
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Har absolut fattat vad som väntar och själv kallställer jag mitt hus om en månad. Då är solproduktionen inte ens nog för hushållselen även fast jag har möjlighet att värma med ved och sol så går det inte ihop. Det blir till att flyta upp till elområde 2. Att få en avbetalningsplan för elräkningen är ju helt enkelt inte hållbart. Det går ju helt enkelt inte ett leva över sina tillgångar. Man får anpassa sig och göra vad man kan med de resurser man har. Men vad fan hade man gjort om man hade haft ett jobb man var tvungen att sköta???
 
  • Gilla
big mike och 1 till
  • Laddar…
Ni som bor i elområde 4, hur många vinterdagar per år har ni som är kallare än -1 grad??
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.