Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Snailman
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja så kan man också se det. Att jag band i juli? enkelt bortsett från den höga hästen....
mitt gamla abbonemang gick ut.

Du tillhör de de som har rörligt och därför gråter varje gång elen går upp sen sitter du och klagar...
Jag hade ett fast elavtal en gång i tiden som när elen plötsligt blev mycket dyrare (bort mot 60öre /kWh) då valde mitt bolag att inte längre leverera ström till överenskomna priset. Jag vet att elbolagen just nu förnekar att de kommer att göra så, men åtminstone jag har noll förtroende för att elbolagen kommer att respektera de fasta avtalen.:rolleyes:
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Snailman
kashieda kashieda skrev:
Vad är det med er människor som verkar tro på de här dumheterna? Om MP ville stjäla era hus och omvandla kor till ärtpåsar av ideologiska skäl, skulle de verkligen gå omvägen om att höja elpriset? Är klimatändringen en gigantisk konspiration som är till för att tvinga bort blonda och blåögda människor från makten?

Vilka har berättat detta för er? Är det samma som förklarar att de vill mörda muslimer och vill hänga motståndarna i lyktstolpar?
Med sådan här stoppa huvudet i sanden mentalitet, förstår jag att vi alla är räddningslöst förlorade.

Jag tror faktiskt att om det blir kris så ligger påbudet från kommunen om att man absolut inte får använda braskaminen för att värma huset utan bara för att myseldas i, kommer att respekteras ganska dåligt :thinking: om mitt elbolag än en gång ensidigt kommer att fimpa mitt fasta elpris i förtid.
 
  • Gilla
Chentin och 2 till
  • Laddar…
Snailman
J JohanLun skrev:
Jag tycker det är jättebra att vi alla ser över vår förbrukning, byter till värmepump osv.

Elbil gör vårt beroende till "skurkstater" mycket mindre på längre sikt.

Jag vill inte vara beroende av Putin eller arabstaterna. Väldigt många vi köper olja och gas från är odemokratiska länder som kan använda bränslet för att sätta press på den fria världen. Vi behöver dessutom dra ned CO2 för att rädda klimatet.

I sig är det inte dåligt att snåla med el, börja köra elbil, resa mindre osv. Det är nödvändigt. Det är synd att det sker på det sätt som det sker, ett haveri i det att man stängt bra kärnkraft, köpt billig gas från bla Putin, blivit beroende av gasen och nu blivit utan den.

Felet är inte elbilen eller kärnkraftverket. Det är att vi inte introducerat den snabbt nog och inte byggt ut kärnkraften snabbt nog. Sen är det ett problem att ämnena i batterier och kärnbränsle inte är jämnt fördelat över klotet, så även där kan man hamna i att länder med dessa material kan sätta press på övriga.
Vi i Sverige har ju både Uran och sällsynta jordartsmetaller i marken, men så har vi även Miljöpartiet så det hjälper nog inte särskilt mycket.
 
  • Gilla
MiaV och 4 till
  • Laddar…
Snailman
Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
Kanske går lite OT nu, men jag som kör genom Södertälje olika tider på dygnet via jobbet, slås av att VW/Audi bilförsäljaren jag passerar har hela bilhallen upplyst till dagsljus dygnet runt inkl stora monitorer som visar försäljningsfilmer.

Hur upphandlar dessa sin el, och borde inte dom om någon kunna ta lite extra ansvar och släcka ned när butiken är stängd? Tror det är få personer med intresse för att köpa bilar som står och glor genom ett skyltfönster kl 03 en onsdag?

Detta gäller självklart fler märken än just VW/Audi men det är just den butiken jag passerar.
 
  • Gilla
Finnpucko och 3 till
  • Laddar…
sysmali
Val imorgon.

“Definitionen av galenskap är att göra samma sak igen och igen och förvänta sig andra resultat.”

Ett par gamla artiklar med uttalande från vår fd energiminister gällande elbristen.

https://www.svd.se/a/g7B2O9/nu-stanger-ringhals-2-ygeman-inte-orolig

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ministern-anders-ygeman-s-inte-orolig-for-elbristen

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ygeman-s-om-elbristen-i-soder-ar-inte-orolig

https://www.di.se/nyheter/ygeman-fornekar-elbrist-vi-har-ingen-brist-pa-strom/
 
Redigerat:
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
Ett tips, jag vet inte om det finns andelar någonstans att köpa längre. Men jag köpte in mig i dalakraft vindandelar. Då får man köpa in elen för produktionskostnaden (48 öre/kw). Tror dalakraft har slut men evig el tror jag fortfarande har.

Det kostar en jävla massa att få med men sen får man iallafall billig el. Sen om/när elpriset normaliserar sig borde man kunna sälja sina andelar och få tillbaka stora delar av insatsen.

Dalakraft kostar 5800 kr per 1000 kwh andel och evig el det dubbla ungefär
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi ska bli skrämda, det har varit på agendan sedan 2016. Vaccin,krig,mat och el. Hoppas folk har fattat vart man ska investera sina pengar, nya banksystemet! Allt är bara ett spel att hela världsekonomin ska knuffas omkull. Va smarta med era kronor. Ni kommer inte kunna betala era räkningar, det är vad det går ut på. Ni har till november på er att försöka ge er in på och lära er allt om iso20022. Tacka mig senare i livet. Tips, guldstandard kommer tillbaka och dollarn kollapsar.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Chentin och 4 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det får ju givetvis vara planeringsbart. Typ "Alla i postnummerområde 123 45 får elen avstängd varje dag kl 15-16". Då är det ju bara att undvika att bada just då.
Eller passa på att bada just då. Varmvattenberedaren är ju redan uppvärmd och TVn funkar inte ändå . Denna tråd verkar fantastisk. Hälften verkar inte förstå när el använda eller ej, skillnaden på kW och kWh eller m2 och m3.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
Det enklaste är väl att göra som Tyskland har gjort, i lag förbjuda export av el. Sverige har visserligen skrivit på ett bindande avtal om elexport men nu råder uppenbarligen force majeure. MP och S vrider sig som maskar och kommer att välja att återskänka delar av den skyhöga elskatten (som utgör mer än 50 % av elpriset) till behövande, pengarna behövs visserligen för att höja invandrarbidragen, men nu kommer svenskar snart också att ge sig ut och skjuta.
Men den som inte lider nog mycket måste vara solidarisk och ta sitt ansvar, så sänk värmen till 16°C och stäng av varmvattenberedaren.
 
  • Gilla
Chentin och 1 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Mina tankar kring dagens elpriser..

Jag har precis som de flesta andra följt händelserna kring elpriserna och det politiska käbblet kring dessa prisnivåer.
Diskussionerna vid middagsbordet, runt fikabordet på kontoret mm handlar nästan oavkortat om just detta. Men när jag lyssnar så börjar jag ändå undra om folk verkligen på riktigt har förstått vilka konsekvenser detta kommer innebära för privata hushåll, för företag och för oss som land.
Jag vill påstå att konsekvenserna med elpriser kring 4-8kr i vinter är abnorma.
Vi som bor i Sverige verkar ha en stor förmåga att slå ifrån det hemska som är framför oss och mer eller mindre förneka problemet genom att säga ”Ne men vi bor i Sverige, vi har det ändå oförskämt bra jämfört med stora delar av världen”
Eller så litar vi stenhårt på att våra politiker och staten kliver in och räddar oss innan det blir riktigt skitilla.
jag är genuint orolig. Vi är en familj på 4personer. Vi bor i villa på 330kvm i Sthlm området. Vi har rörligt elavtal, bundna lån med låg ränta. Alla åtgärder för att energieffektivisera (utom solceller) är utförda sedan ett par år och vi förbrukar idag 18000kWh på ett år. Vi har två inkomster och vi tjänar ”bra” och har en buffertsparande som går att använda.
Vi kommer klara 20000kr/månaden i elräkning men när du kombinerar detta med dagens matpriser, drivmedelspriserna och övriga kostnader så blir det mer eller mindre inget utöver detta. Det betyder att restaurangbesök, idrottsevenemang, semester, resor och övrig vardagslyx försvinner och då är vi den delen av befolkningen som har det alltså bra. Ekonomin går ihop för oss. Resten då?
Ensamstående, pensionärer, företag och många många andra?
Hur många i Sverige har råd med en elnota på 15-20k/månad i vinter? Det som i ”normala” fall har legat på 3000kr

Hur många butiker lever på en lyckad julhandel? Hur många restauranger behöver en succéartad julbord för att gå runt? Hur många har råd att köpa biljetter/säsongskort till sitt favoritlag? Hur många idrottsklubbar har råd att tappa den försäljningen? Hur många har råd att tanka bilen? Handla den mat som behövs? Hur många hushåll klarar ens av en ökning i fasta kostnader på säg 3000kr? När matten inte går ihop, vem ska du strunta i och betala?

jag tror på riktigt att det som väntar oss framöver är enkelt sagt skitilla men ibland känns det som att jag är en av få som tänker såhär.
Jag vet inte, nu har jag iaf fått skriva av mig lite.

Jo en sista grej, politikerna säger gärna att ”det finns ingen Quickfix” så må det vara när det handlar om planerad produktion men det finns en quickfix till dagens priser: slopad moms,jättesänkning av energiskatten och ett maxtak. Återstår att se hur illa det ska gå innan någon börjar rycka i dessa trådar

Må väl där ute!
I det här fallet håller jag med Noshi Dadgostar ( brukar inte göra det), fattar inte varför vi på automatik ska ha samma priser ungefär som resten av Europa. Vi producerar nstan alltid all el vi behöver i Sverige och det är inte dyrare att producera elen idag än för ett år sedan. Om det nu är någon överenskommelse inom EU att vi av något solidaritetsskäl ska drabbas här också så bryt mot överenskommelsen, vad händer då ? Varför förklarar ingen det ? Jag fattar att de stunder vi måste importera el blir det högt pris men det är ju inte så ofta. Att bryta mot överenskommelsen är väl precis samma som pristak eller riktade stöd, pengar som pengar. Den som förstår mer än jag, förklara gärna varför jag har fel.
 
  • Gilla
Finnpucko och 9 till
  • Laddar…
G ekaa88 skrev:
Jag suckade djupt när jag band vår el till 140öre/kw i 3 år i augusti, vi gick från 64öre/kw.

Just nu känns det som ett ändå rätt bra beslut med tanke på vart vi verkar vara på väg kostnadsmässigt.

Har kollegor som just nu ligger så på gränsen att dom behöver jaga 2 extra 12h arbetspass i månaden för att få det att gå ihop och då har det inte ens hunnit bli kallt ännu.
Om elbolagen klarar av hävda Force majeure på bundna avtal, som de nu vill, så blir alla drabbade av höjningen...
 
Nu var det ett (1) företag som ville göra det, jag gissar att det inte var Vattenfall som jag har som leverantör.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
M
Man såg redan före semstern att det var något som inte stämde. Pratade med en vedhandlare i maj, han ville ha 950kr/m3 för stjälpt björk. Jag tänkte lite snabbt i huvudet att det är ju 1kr/kWh, med min värmepump så kan jag betala +3kr/kWh för elen innan det ens är att fundera på. Så jag sa "tack jag återkommer".
Idag ser jag att det är ganska tomt hos honom när jag åker förbi. På radion intervjuade dom en vedhandlare som sa att han får ca. 4-500 förfrågningar VARJE DAG!

Dom senaste veckorna har vi sett prishöjningar på fasta bränslen med accelererande fart. Jag köpte en säck ved på Bauhaus förra helgen, mest för att jag hade en hand ledig i ett annat ärende, 119kr. Igår kostade det 129kr. Pelletsen och värmeloggsen höjs varje vecka, man säger att det är betydligt mer lönsamt att exportera till t.ex. Tyskland. Hur tror ni dessa ökande kostnader på fastbränslen kommer att drabba fjärrvärmeeldade lägenheter där folk bor som "tror att dom inte kommer drabbas"?

Självklart kommer hyrorna öka för alla som bor i lägenheter, inget snack! Skillnaden är väl att vi som bor i egna hus ser effekten ganska direkt på räkningen, medans dom i lägenhet ofta har en värd/förening som har långa kontrakt. Men dessa ska ju omförhandlas en dag, och då blir det jobbigt!

En annan aspekt är om inte hela detta "lägga ned kärnkraften till varje pris" är lite kontraproduktivt. Vi människor kan ju acceptera vissa saker till en viss gräns, sedan blir det ohållbart och folk ger blanka fan i att vara godhetsknarkare. Tror att många kommer elda sopor, tryckimpregnerat virke, köra med spilloljebrännare osv. när det inte längre fungerar att följa den gröna linjen. Så frågan är hur bra det är för miljön att lägga ned kärnkraften.
 
  • Gilla
Chentin och 7 till
  • Laddar…
M
G ekaa88 skrev:
Nu var det ett (1) företag som ville göra det, jag gissar att det inte var Vattenfall som jag har som leverantör.
Vad händer med dig som kund när elleverantören går omkull? Tar något annat bolag över leveransen av din billiga el? Konkursförvaltaren?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.