K Krux skrev:
Har läst mig till att man ska använda ett inverter verk när man kör känslig elektronik exemplen på det är mobil platta dator viss kyl o frys är exempel på sidorna jag läst. Men vad innebär viss kyl och frys tro? Har svårt att tro att vanlig kyl och frys utan finesser utan bara med en skärm med temp och olika inställningar kan räknas som känslig elektronik. Någon som vet mer om det?
"En skärm med temp och olika inställningar" låter "elektronik". Kyl och frys med vanlig termostat har ingen elektronik, men börjar det bli skärmar/displayer så är tipset att det sitter någon mikroprocessor som styr.
 
Redigerat:
  • Gilla
jonas.o och 1 till
  • Laddar…
C
Det sitter väl potentiellt "känslig" elektronik i det mesta nuförtiden. Men notera att "känslig" i detta sammanhang inte är samma sak som "avancerad", snarare tvärtom. Mer sofistikerade apparater har ofta mer påkostade nätdelar som är synnerligen okänsliga för såväl spänningsvariationer som övertoner och sånt.

Däremot är en utmaning med kyl och frys de höga startströmmarna som elverket måste klara av.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
K
Kloge Kloge skrev:
Ett "vanligt"elverk ger rätt sinus men det som kan hända är om man kopplar in en tung förbrukare så sjunker motorns varvtal och spänning under några sekunder.
Möjligen skulle då ett kretskort ta timeout pga låg spänning.

Invertern stora fördel är att den kan minska varvtalet och ändå hålla rätt spänning och dra mindre bensin i eco läget
Låter som det blir att spana efter en inverter då. Hade eventuellt en möjlighet att få köpa en liknande den jag länkade här ovan men vill gärna inte ta risken att sabba kyl frys
 
K
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
"En skärm med temp och olika inställningar" låter "elektronik". Kyl och frys med vanlig termostat har ingen elektronik, men börjar det bli skärmar/displayer så är tipset att det sitter någon mikroprocessor som styr.
Tack för det får ta och klura på inverter istället
 
K
C cpalm skrev:
Det sitter väl potentiellt "känslig" elektronik i det mesta nuförtiden. Men notera att "känslig" i detta sammanhang inte är samma sak som "avancerad", snarare tvärtom. Mer sofistikerade apparater har ofta mer påkostade nätdelar som är synnerligen okänsliga för såväl spänningsvariationer som övertoner och sånt.

Däremot är en utmaning med kyl och frys de höga startströmmarna som elverket måste klara av.
Jag har förstått detta när jag kollat runt lite. Kunde stå i instruktionsboken hur stor startströmmen är så man kan gå efter det när man kollar på olika elverk
 
K Krux skrev:
Hallå! har börjat fundera lite på om det inte vore bra att skaffa ett billigt elverk att ha vid längre strömavbrott.
Då jag är väldigt dåligt insatt så tänkte jag senor någon här kanske skulle kunna råda mig i valet av elverk.
Ska funka att köra kontinuerligt vid längre strömavbrott.

Prio att använda det till är kyl och frys
någon mindre kokplatta

Så billigt som möjligt.
Hej Krux

Startströmmar vid reservkraftdrift av kyl/frys kan ibland vara ett bekymmer. Även om kylenheten startar så kan startströmmen skapa en spännings-dip som stör andra enheter som samtidigt är inkopplade i ”reservkraftnätet”.

Det finns idag kyl/frys med varvtalsstyrning (inverter) på liknande sätt som många luft/luftvärmepumpar.

Förutom att varvtalsstyrning ger bättre verkningsgrad på kompressorprocessen så är det i princip inga startströmmar.

Från inlägg #430 och framåt, i denna tråd så testar jag att driva ett antal kylenheter i tre dagar, det gick utmärkt; https://www.byggahus.se/forum/threa...arar-man-en-vecka.403877/page-29#post-4517539

Jag tittar på att klara mitt hus upp till en vecka vid strömavbrott, med en kombination av batterier/inverter och enfasgenerator (värme sker då med vedeldning, men jag driver cirkulationspumpen). I framtiden blir det rimligen en elbil (V2H) som används i stället.
 
K Krux skrev:
Låter som det blir att spana efter en inverter då. Hade eventuellt en möjlighet att få köpa en liknande den jag länkade här ovan men vill gärna inte ta risken att sabba kyl frys
Nja det behöver du inte,ta ett elverk som är storleken större så klarar den tunga starter
 
K
Kloge Kloge skrev:
Nja det behöver du inte,ta ett elverk som är storleken större så klarar den tunga starter
Tack för bra svar. Ska kolla lite på kyl och frys och räkna på detta lite
 
K
M Martin Lundmark skrev:
Hej Krux

Startströmmar vid reservkraftdrift av kyl/frys kan ibland vara ett bekymmer. Även om kylenheten startar så kan startströmmen skapa en spännings-dip som stör andra enheter som samtidigt är inkopplade i ”reservkraftnätet”.

Det finns idag kyl/frys med varvtalsstyrning (inverter) på liknande sätt som många luft/luftvärmepumpar.

Förutom att varvtalsstyrning ger bättre verkningsgrad på kompressorprocessen så är det i princip inga startströmmar.

Från inlägg #430 och framåt, i denna tråd så testar jag att driva ett antal kylenheter i tre dagar, det gick utmärkt; [länk]

Jag tittar på att klara mitt hus upp till en vecka vid strömavbrott, med en kombination av batterier/inverter och enfasgenerator (värme sker då med vedeldning, men jag driver cirkulationspumpen). I framtiden blir det rimligen en elbil (V2H) som används i stället.
Intressant ska kolla detta lite och läsa i tråden samt se vad för info jag hittar om min kyl och frys . När du säger stör andra enheter hur menar du då? Pratar vi om haveri eller att det inte blir tillräckligt effekt fram till dem
 
K Krux skrev:
Intressant ska kolla detta lite och läsa i tråden samt se vad för info jag hittar om min kyl och frys . När du säger stör andra enheter hur menar du då? Pratar vi om haveri eller att det inte blir tillräckligt effekt fram till dem
Hej Krux

Om du läser tråden jag hänvisade till så ser du att jag tittar på vad som behövs för att rimligen klara ett längre strömavbrott (säg, upp till en vecka) i mitt hus alla tider på året.

Du ser där att jag tänker att klara av kommunikation även om mobilnätet rimligen försvinner efter ca 1–4 timmar genom att se till att jag kan spänningsförsörja min del av det fiberoptiska nätet som finns till mitt hus (bredband) och räknar med att fiberoperatören försörjer sin del med reservkraft.

Om jag t.ex. ansluter utrustning för kommunikation till ett ”svagt nät” (som ett reservkraftsnät är) så vill jag i möjligaste mån undvika att detta kommunikationsnät störs varje gång en kyl eller frys startar. Jag vill även undvika att t.ex. nätdelar anslutna till det "svaga" elnätet havererar.

I en reservkraftsituation har du inte stort ”manöverutrymme” med felsökning, avstörningsåtgärder eller reparationer. Jag tar därför ”höjd” (utifrån min yrkeserfarenhet) för att i möjligaste mån undvika den typer av bekymmer. Det är normalt inte svårt eller speciellt dyrt att göra bra förberedelser, däremot knepigt när strömavbrottet är ett faktum.
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
K
Har nu kollat upp kyl och frys.,Kyl 116kWh / år och frysen 299kWh/år. Läste även att en tumregel är att man kan ta kWh gånger 5 för att uppskatta startströmmen .
jag har fått ett erbjudande av en bekant att köpa hans elverk som är ett inverterverk på 1100 kW till väldigt bra pris. Vet ej om detta räcker
Hur räknar man på kW som jag fått fram per år? Är det per timme man ska räkna ut eller hur gör man?
 
  • Gilla
Elajomannen
  • Laddar…
K Krux skrev:
Har nu kollat upp kyl och frys.,Kyl 116kWh / år och frysen 299kWh/år. Läste även att en tumregel är att man kan ta kWh gånger 5 för att uppskatta startströmmen .
jag har fått ett erbjudande av en bekant att köpa hans elverk som är ett inverterverk på 1100 kW till väldigt bra pris. Vet ej om detta räcker
Hur räknar man på kW som jag fått fram per år? Är det per timme man ska räkna ut eller hur gör man?
Oj ett verk på 1100 kW bar inte kattskit. Jadå klarar du dig garanterat. Hur mycket bränsle har du tänkt att lagra ?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
K Krux skrev:
jag har fått ett erbjudande av en bekant att köpa hans elverk som är ett inverterverk på 1100 kW till väldigt bra pris.

1100 kW det kan du ju driva ca 50 st villor med.
Det är inte så att det är på 1100 W
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
[…]långtidstest på 150 timmar[…]
(min fetstil)

:rofl:

Så man får ut i runda slängar en veckas total drifttid ur ett elverk i den prisklassen… imponerande.
 
K
Oj fan! 1100 w ska det stå! Va visst lite trött när jag skrev det!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.