Status
Tråden går ej att kommentera.
kashieda kashieda skrev:
Som du fått svar om i annan/andra tråd(ar) var det där ett kraftfullt slag i luften för att få populistiska poäng. Nedläggningen var redan beslutad och förberedd sen länge.
kashieda kashieda skrev:
Som du fått svar om i annan/andra tråd(ar) var det där ett kraftfullt slag i luften för att få populistiska poäng. Nedläggningen var redan beslutad och förberedd sen länge.
Jag har inte fått nått trovärdigt svar bara en persons egna tankar han har inte länkat nått som styrker hans teori.
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
G
Om fastigheten värms med värmepump och systemet går på max vid en cop på ca 3 och tempen inne är bäl så kallt, tex 17C så blir det katastrofala följder om man stänger av elen i en timme. Säg att vp drar 2kW och ger 6kW värme. Stäng av en timme och du har direkt en effektförlust på 6kWh (ligger back) och tempen inne har sjunkit till 15C, ska du då vänta till nästa vår innan det blir drägligt inne eller toppa med elpatroner/element?
 
  • Gilla
JA”Snabbe” och 6 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
katastrofala följder
Din och min definition av katastrof verkar skilja rätt rejält!

Nedan ser du ett exempel på katastrof. Att innetemperaturen sjunker två grader är ingen katastrof!

Personer i arbetskläder och hjälmar söker igenom en rasmassor efter en katastrof.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
maria01 och 23 till
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Om fastigheten värms med värmepump och systemet går på max vid en cop på ca 3 och tempen inne är bäl så kallt, tex 17C så blir det katastrofala följder om man stänger av elen i en timme. Säg att vp drar 2kW och ger 6kW värme. Stäng av en timme och du har direkt en effektförlust på 6kWh (ligger back) och tempen inne har sjunkit till 15C, ska du då vänta till nästa vår innan det blir drägligt inne eller toppa med elpatroner/element?
Ett skäl till att låta folk själva kontrollerat dra ned värmen, annars kommer alla gå på med patron timmen efter och det blir en jättelast på systemet.

Givetvis kommer en avstängning leda till lägre värme och en hel del annat, man kan nog heller inte vänta sig att återta värmen på en timme. Det får nog ske över ett dygn, på billiga tider.

Likaså för företag, ett stopp på en minut kan skapa problem som tar timmar att åtgärda. Det enda raka är att ha tvingande "ransonering" men att kunden själv stänger ned. Kommer inte bli lika effektivt, men kanske kan det förhindra en automatisk tvingande nedstängning pga frekvensen drar iväg...

Som jag förstår kommer vi bitvis ha överskott, även i vinter, så det är troligen helt OK att köra på direktverkande de timmarna. Redan nu är skillnaden sådan att jag hellre kör 2h spets på natten om jag kan slå av VP 2h på dagen. När elpriset är "COP" gånger högre, så blir konsekvensen att direktverkande på billiga timmar är lönsammare än värmepump på dyra timmar...
 
  • Gilla
Kluffe och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Ett skäl till att låta folk själva kontrollerat dra ned värmen, annars kommer alla gå på med patron timmen efter och det blir en jättelast på systemet.

Givetvis kommer en avstängning leda till lägre värme och en hel del annat, man kan nog heller inte vänta sig att återta värmen på en timme. Det får nog ske över ett dygn, på billiga tider.

Likaså för företag, ett stopp på en minut kan skapa problem som tar timmar att åtgärda. Det enda raka är att ha tvingande "ransonering" men att kunden själv stänger ned. Kommer inte bli lika effektivt, men kanske kan det förhindra en automatisk tvingande nedstängning pga frekvensen drar iväg...

Som jag förstår kommer vi bitvis ha överskott, även i vinter, så det är troligen helt OK att köra på direktverkande de timmarna. Redan nu är skillnaden sådan att jag hellre kör 2h spets på natten om jag kan slå av VP 2h på dagen. När elpriset är "COP" gånger högre, så blir konsekvensen att direktverkande på billiga timmar är lönsammare än värmepump på dyra timmar...
Elpatronen i värmepumpar är blockerad ett par timmar efter ett strömavbrott.
 
Magnus E K
G OMathson skrev:
Om fastigheten värms med värmepump och systemet går på max vid en cop på ca 3 och tempen inne är bäl så kallt, tex 17C så blir det katastrofala följder om man stänger av elen i en timme. Säg att vp drar 2kW och ger 6kW värme. Stäng av en timme och du har direkt en effektförlust på 6kWh (ligger back) och tempen inne har sjunkit till 15C, ska du då vänta till nästa vår innan det blir drägligt inne eller toppa med elpatroner/element?
Du har missat att räkna med att effektbehovet sjunker med innetemperaturen.

Men visst, om man ligger precis på gränsen och tappar elen så kan följden med värmepump i vissa fall bli ökad mängd köpt energi totalt. Det spelar dock ingen roll då syftet med avstängningen är att kapa effekttopparna, inte att minska totala energikonsumtionen.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Elpatronen i värmepumpar är blockerad ett par timmar efter ett strömavbrott.
Inte i min.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Serverhallarna var ett feltänk att rabattera. Man tänkte nog att man skulle få inflöde av högutbildade och avstättning för egna högutbildade IT ingenjörer, men i praktiken räcker det med ett par vaktmästare lokalt.

Tyvärr finns en risk att batterifabriker och CO2-fritt stål och liknande förvisso är bra för vår planet att ha här i Sverige, men kommer kosta oss medborgare massor. Och vinsten tas av utländska företag. Om vi ska ha den typen av industri måste vi nog se till att de som bygger industrin både kan/får och verkligen deltar i att bygga tex kärnkraft (eller om de är nöjda med of-grid vind eller solkraft för de kan anpassa sin produktion och stänga ned när vädrets makter inte är med dem).
Det är skrämmande hur okunniga kommunpolitiker är. T.ex en kommun var man så stolt över att Microsoft valde lilla dom att etablera sig hos. Politikerna gnuggade händer och räknade med många arbetstillfällen utan att ha en aning om hur få personer och med vilka kvalifikationer som krävs för att drifta en serverhall. Sedan rullade utländska långtradare in med betongelement gjutna i en annan del av världen. På sin höjd fick väl någon lokal entreprenör leverera grus till grunden. En stor kraftledning går rakt in till serverhallen med skattebefriad (nästan) el.
Det borde också granskas vad serverhallarna används till så vi inte subventionerar el till bitcoin mining och annat för samhället onödigt.
Jag är också skeptisk till batterisatsningarna i norr. Vad händer vid teknikskifte?
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 12 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inte i min.
Det var ju dumt. Någon nämnde att kravet försvann 2014, men det borde ändå vara så tycker jag.
 
G
Alfredo Alfredo skrev:
Din och min definition av katastrof verkar skilja rätt rejält!

Nedan ser du ett exempel på katastrof. Att innetemperaturen sjunker två grader är ingen katastrof!

[bild]
Självklart finns det olika grader på katastrofer men då kan vi först stänga av elen för de som röstat för nedläggningen av befintliga kk och för min del kan vi stänga av elen hel för dej!
Problemet är att effektbrist aldrig kan kompenseras mha av vp, alltså energi katastrof. Man försöker spara energi men det kan gå åt tre gånger mer, många som inte fattar sådant och får ändå rösta. Om ens barn fryser ihjäl pga idiotiska aktivistiska politiska beslut så ser jag det som en katastrof i ett land som hade bättre förutsättningar än detta.
 
  • Gilla
  • Haha
Chentin och 4 till
  • Laddar…
J
Kan man inte göra som England. Ställa ett tak för elräkningen på 25000 kr per år i två år.
 
  • Gilla
  • Arg
Pappax4 och 5 till
  • Laddar…
G
Magnus E K Magnus E K skrev:
Du har missat att räkna med att effektbehovet sjunker med innetemperaturen.

Men visst, om man ligger precis på gränsen och tappar elen så kan följden med värmepump i vissa fall bli ökad mängd köpt energi totalt. Det spelar dock ingen roll då syftet med avstängningen är att kapa effekttopparna, inte att minska totala energikonsumtionen.
Ja men stäng av värmen helt då da! Då minskar ju diffen mellan inne och ute. Jag har inte missat det men skiver heller ingen komplett avhandling. Effektopparna kan absolut kapas men kanske dom bara flyttas och problemet ökar i vissa fall.
Många som haft ett strömbortfall i flera timmar får stora problem under en längre period och vill gärna ladda på med rätt mycket effekt när elen kommer tillbaka, vad händer då i systemet? Om elen försvinner, går man till jobbet då eller åker hem för att försöka skydda sin egendom? Hela samhället är uppbyggt på att vi ska kunna ha tillgång till el till rimliga priser.
 
  • Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
G
D Daniel 109 skrev:
Det var ju dumt. Någon nämnde att kravet försvann 2014, men det borde ändå vara så tycker jag.
Varför då? Om min el försvinner i en timme när det är minst -15C och sen kommer tillbaka behöver jag inte 3kW längre utan gärna 15kW.
 
G OMathson skrev:
Varför då? Om min el försvinner i en timme när det är minst -15C och sen kommer tillbaka behöver jag inte 3kW längre utan gärna 15kW.
Löser man annars med ett par smidiga 2kw/fläktar i kåken som stöd ;) dom kan försöka ta vår värme genom regler och krav på pumpar men dom kan aldrig ta vår frihet att koppla in vad vi vill :p
 
G OMathson skrev:
Varför då? Om min el försvinner i en timme när det är minst -15C och sen kommer tillbaka behöver jag inte 3kW längre utan gärna 15kW.
Du föredrar nog 3kW framför att nätet kollapsar igen.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.