A
F FGLIN skrev:
Det är en galenskap att det nästan bara finns gran på brädgårdarna. Äldre hus är ofta byggda med furu som klarat sig alldeles utmärkt. Asp vore bra att veta mer om när det kan användas och när man ska låta bli. Al och sälg kan i varje fall ge vackert virke, likaså rönn men det blir ofta dåligt innan det blir grovt nog. De ädlare lövträden anses väl tyvärr växa för långsamt för produktion.
nädå ädellövet växer bra.
Men det är för få inhemska sågverk och för liten marknad som gör att det inte skjuter i väg vad det gäller priser och tillgång av sågad vara.

Sedan har vi europeiska länder som har betydligt mer ädellöv på marknaden än Sverige,. så det ger bara högre priser att konkurrera med dessa..

inte heller har vi ett aktivt skogsbruk för ädellöv, sedan kräver ädellöv högre krav vad det gäller skötsel och är ett dyrare skogsbruk att bedriva..
 
Maskintok skrev:
Nja i direkt form nej.

Men ser man det så här så kanske..

Du har en skog.
skogen är ca 40 år gammal helt ogallrad.
beståndet har börjat att självgallra sig och du förlorar värden.

Du anlitar ett skogsbolag för att gallra.
Men när mätbeskedet kommer så visar det sig att pengarna från skogen inte räcker.. Utan du måste skjuta till..
Du kollar och tänker att du kan gallra på fler ställen för att slippa lägga ut pengarna..

Men så vid ytterligare mätbesked så märker du att det var mycket röta så nettot sjönk..
Och du är fortfarande skyldig..
Då låter du bolaget avverka 2 bestånd..
Nu blev det en liten slant över..
Den återinvesteras genom att röja några ha.

Men så vill du köpa en bil så du tar ut ett förskott.. Och sedan låter du bolaget återigen avverka.. Men samma visa uppstår, dvs att nettot blir för lågt..

Så detta fortsätter för att betala tillbaka..
Men nu börjar obrukad skog ta slut..
Så du får ännu en gång börja att gallra de bestånd du började med...

Nu blir grundytan så pass låg att du blir ålagd att avverka allt..

Men ändå räcker inte pengarna till för att täcka förskottet och räntan..

Så nu får du betala med dina egna privata pengar...


Varför blev det så här?
pga priserna för skog?
eller för att kostnaderna för att driva och avverka skog stigit men din ersättning från bolagen är samma som innan kostnaderna höjdes?

Det är inte själva brukandet som är ebberöds bank, det är när politiker lägger käppar i hjulen för marknader..
Och sedan höjer dieselnotan med rejäl summa..

Det blir du som får betala..
Ja, en släkting till mig råkade ut för en entreprenör som lovade att det inte skulle bli något gallringsunderskott, men det blev väldigt hårdgallrat i stället.
 
A
F FGLIN skrev:
Ja, en släkting till mig råkade ut för en entreprenör som lovade att det inte skulle bli något gallringsunderskott, men det blev väldigt hårdgallrat i stället.
Ja det är ju så det blir om alla ska täcka sina kostnader på beskostand av skogsägaren.
 
Maskintok skrev:
furuvirke blir även emballage..
Det som är av dålig kvalitet blir en gångs pallar..
Emballagevirke har väldigt varierande kvalitet. Ibland är det för dåligt för ändamålet men förvånansvärt ofta hittar man fin tätvuxen kärnfuru som man gärna köpt på brädgården i stället. Nu består ju emballagen ofta av korta stumpar så man vet ju inte hur resten av brädan såg ut, men kvalitetssorteringen verkar ju halta.
 
A
F FGLIN skrev:
Emballagevirke har väldigt varierande kvalitet. Ibland är det för dåligt för ändamålet men förvånansvärt ofta hittar man fin tätvuxen kärnfuru som man gärna köpt på brädgården i stället. Nu består ju emballagen ofta av korta stumpar så man vet ju inte hur resten av brädan såg ut, men kvalitetssorteringen verkar ju halta.
Blev så när man slog ihop 2 kvalitet klasser på tall till endast 3...
 
Ok, nu har jag köpt in virke till sommarens projekt (nybygge av fritidshus).
Min slutsats efter att ha letat runt bland många återförsäljare är att vi har en större prisvariation än vad jag upplevt någonsin tidigare.
Byggmax har alltid legat i det lägre skiktet tidigare, nu är de dyrast. Efter att ha letat runt och förhandlat lite så lyckades jag få priser kring den nivå som gällde för ett år sedan, dvs innan alla höjningar.

Tex:
28x70 ändspontat: 10kr/m
45x70: 17 kr/m
45x170 C24: 38,7 kr/m

Priserna är ink moms.
 
  • Gilla
pfe och 5 till
  • Laddar…
G Gabbe1 skrev:
Ok, nu har jag köpt in virke till sommarens projekt (nybygge av fritidshus).
Min slutsats efter att ha letat runt bland många återförsäljare är att vi har en större prisvariation än vad jag upplevt någonsin tidigare.
Byggmax har alltid legat i det lägre skiktet tidigare, nu är de dyrast. Efter att ha letat runt och förhandlat lite så lyckades jag få priser kring den nivå som gällde för ett år sedan, dvs innan alla höjningar.

Tex:
28x70 ändspontat: 10kr/m
45x70: 17 kr/m
45x170 C24: 38,7 kr/m

Priserna är ink moms.
Intressant,

Står själv inför ett större bygge av en maskinhall, ser att du håller till i Ångermanland som jag.
Vilken blev leverantören?

//Patrik
 
P pfe skrev:
Intressant,

Står själv inför ett större bygge av en maskinhall, ser att du håller till i Ångermanland som jag.
Vilken blev leverantören?

//Patrik
Jag håller till i Ångermanland men bygget jag planerar är i Saxnäs (Marsfjäll). Av den anledningen så har jag även kollat med handlare som är en bit hemifrån.
De exempelpriserna jag nämnde här ovan fick jag hos Karl Hedin i Östersund.
 
Köpte brädor (22x125 och 22x150) från lokala sågverket för 1€/metern igår eller ca 10kr/m. Så jag tänker att man hittar bättre priser hois småsågarna än hos de stora kedjorna. Han själv som drev sågen sade han kan hålla lägre priser för han tar virket själv ur egen skog, samt det är inte lika lätt för honom att bara höja priserna.

Men några höjningar måste bli aktuella snart p.g.a. bränslepriserna och andra omkostnader som ökar.
 
Är det någon som har sett någon rörelse på den här fronten?

Det pratas om att virkespriserna har gått ned kraftig i media, men jag kan inte se någon prisskillnad alls mot i våras.
 
inte i verkligheten men man har ju konstaterat att efterfrågan sjunkit och då bör ju priserna följa efter men jag tror de flesta avvaktar eftersom ved rent allmänt pekar rakt upp i himlen och kanske på sikt kommer att göra att tillgången på sågat virke sämre.......
Kan man sälja det som ved för mer än man får för det sågade så är det väl dit det lutar.........
 
Inga större ändringar, trall har gått ner något
Linjediagram som visar prisutveckling för olika virkessorter på Byggmax, med en liten nedgång för trall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gullspira
  • Laddar…
Folk får lägga allt de har över på elräkningen i vinter. Räknar med att byggandet kommer att ta tvärstopp i början av nästa år och att priserna ska bli förmånliga till sommaren.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Priserna är lite bättre på små byasågar har jag märkt, än de stora kedjorna. Men man får inte alltid det man behöver direkt då utan man får snällt vänta.
 
Min lokala bygghandel tar 31:-/m för 45x95, hur står det sig i Sverige idag?

45x145 tror jag var 48:-/m.

Byggmax har ju lägre priser för impregnerat, nästan så man skulle regla upp med det istället...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.