J jesper--- skrev:
Är du anti-påslag eller pro-påslag?
PRO, det är en tjänst man köper att slippa deala med det själv, ha garantier osv. Men, jag är ju inte PRO-stöld/ocker. Jag är inte PRO de låtsaspriser grossister och tillverkare anger som ”ordinarie” pris som gör att de kan ockra eller ge låtsasrabatter. Min elektriker gör att ett påslag också, men som jag skrev ovan så tog han 63,50 för samma dvärgbrytare som TS betalade mer än det dubbla för. För skillnaden i pris mellan Bauhaus och de 63,50 jag fick betala så orkar fan inte jag släpa röven till Bauhaus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du kanske menar att man idag är tvungen att begära en offert pga att hantverkare annars saltar fakturan? Det är verkligen inte framtiden får jag hoppas. Normalt ska en offert bli något dyrare än löpande räkning. Låt oss istället angripa de firmor som försöker blåsa sina kunder så att alla kan få rätt pris utan att behöva ta till en sådan försäkring som en offert innebär.
Tyvärr är det den riktning världen är påväg, det sker en moralisk kollaps där kvantitet av pengar kommer före kvalitet, dvs. vart pengarna kommer ifrån är mindre relevant. Inte ens för överlevnad utan fåfänga, köpa en lamborghini eller en posh pool.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Man ska undvika aktiebolag. Driver hantverkare/elektriker/rörisar etc. AB så beror det på att dom är giriga i 100 fall av 100.
Äntligen ett nytt argument som jag aldrig hört tidigare i dessa sammanhang! (y) Synd bara att det var ett helt obegripligt argument! :thumbdown:
 
  • Haha
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Äntligen ett nytt argument som jag aldrig hört tidigare i dessa sammanhang! (y) Synd bara att det var ett helt obegripligt argument! :thumbdown:
Du får prova själv om du inte tror mig. Anställ nån med firma och nån med AB att göra likande jobb och se var fakturan landar. Val av företagsform säger mer om personligheten än du tror.
 
jbr jbr skrev:
Jag är övertygad om att det finns ett mellanting mellan att hålla ett komplett lager och att hämta klammer styckevis hos grossist. Jag menar att ett timpris om 1000 kr ger en synnerligen god grund för att driva en lönsam verksamhet utan att sköta upp kunder genom ohemula påslag på materiel.

Vad anser du att timpenning bör vara om jag som kund vill ha en större besiktning / genomgång av min elanläggning?
(I ett sådant jobb tillkommer ju inga avanser som resultat av försäljning av materiel.)
tja vad har du själv för erfarenhet på timpenningar på arbeten som inte kräver material. Är ju inget ovanligt med debiteringar som rör sig långt över dessa summor om man pratar anläggningsbesiktningar eller vad som egentligen. Besiktiga bilen kostar typ 500 spänn och det tar en kvart. En kontroll av en skorsten kan kosta ännu mer. Vi har redan idag timpenningar på runt tusenlappen i många områden. Jag är 100% säker på att de inte stannar kvar där om man tar bort avansen på produkterna och jag anser inte att de täljer guld för det. Nu bortser jag helt från de som lägger på flera hundra procent.....
 
T Television_Set skrev:
PRO, det är en tjänst man köper att slippa deala med det själv, ha garantier osv. Men, jag är ju inte PRO-stöld/ocker. Jag är inte PRO de låtsaspriser grossister och tillverkare anger som ”ordinarie” pris som gör att de kan ockra eller ge låtsasrabatter. Min elektriker gör att ett påslag också, men som jag skrev ovan så tog han 63,50 för samma dvärgbrytare som TS betalade mer än det dubbla för. För skillnaden i pris mellan Bauhaus och de 63,50 jag fick betala så orkar fan inte jag släpa röven till Bauhaus.
Min kritik emot påslag är bristande transparans och för att TJÄNA pengar genom påslag snarare än att betala för inköp och lagerhållningen, hantverkaren är enbart en mellanhand, snackar vi 5% påslag är det i nivå av potentiellt rättfärdigat, för dem utgifter som tillkommer, ingen 1000/h för att åka bil och fylla en kundvagn.
 
  • Gilla
Television_Set
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Man ska undvika aktiebolag. Driver hantverkare/elektriker/rörisar etc. AB så beror det på att dom är giriga i 100fall av 100. Anställ endast hantverkare med firma/enskild näringsidkare. AB betyder att dom är mera intresserade av att tjäna snabba pengar och mindre intresserade av att göra ett bra jobb.
Och vem vill jobba för att kunden ska klara sig billigt undan?? Alla som jag känner som driver företag vill tjäna pengar, vill man inte det är det bättre att jobba som anställd. Det är ju ingen välgörenhet man sysslar med som företagare.
 
  • Gilla
Räknestickan
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Val av företagsform säger mer om personligheten än du tror.
Vi får nog enas om att vi är oense för jag tror det är helt andra saker än graden av girighet som är väsentliga när man som företagare väljer vilken associationsform som man ska driva sin verksamhet i.
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
J jesper--- skrev:
hantverkaren är enbart en mellanhand
Det kan man väl säga om alla som säljer produkter som de inte tillverkar själva? Ahlsell, Ica, Systembolaget är väl alla bara mellanhänder? De köper av någon och säljer vidare till någon.
 
S Stefan1972 skrev:
tja vad har du själv för erfarenhet på timpenningar på arbeten som inte kräver material. Är ju inget ovanligt med debiteringar som rör sig långt över dessa summor om man pratar anläggningsbesiktningar eller vad som egentligen. Besiktiga bilen kostar typ 500 spänn och det tar en kvart. En kontroll av en skorsten kan kosta ännu mer. Vi har redan idag timpenningar på runt tusenlappen i många områden. Jag är 100% säker på att de inte stannar kvar där om man tar bort avansen på produkterna och jag anser inte att de täljer guld för det. Nu bortser jag helt från de som lägger på flera hundra procent.....
Klarar du inte att gå runt med godo på 1000/h utan skulder som hantverkare har du ett spelmissbruk, substansmissbruk, mm.

Det kan vara grävmaskin drivmedel vilket säger sig självt.
 
E elmont skrev:
Och vem vill jobba för att kunden ska klara sig billigt undan?? Alla som jag känner som driver företag vill tjäna pengar, vill man inte det är det bättre att jobba som anställd. Det är ju ingen välgörenhet man sysslar med som företagare.
Låt mig gissa, du och alla du känner driver AB?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan man väl säga om alla som säljer produkter som de inte tillverkar själva? Ahlsell, Ica, Systembolaget är väl alla bara mellanhänder? De köper av någon och säljer vidare till någon.
Dem förser med en bredare geografisk skala och är fullt transparanta med sina priser som konkurrerar och ständigt strävar att sänka priserna. Utöver så driver dem butiker vilket rättfärdigar ett högre pris. Desdutom köper dem i bulk, vilket gör att kunden inte behöver köpa pallar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vi kan gå ett steg längre och konstatera att vinstsyfte är ett krav för att det över huvud taget ska handla om näringsverksamhet. Från
[länk]

[bild]
Det är skillnad på vinstintresse och girighet. När jag t.ex. jobbade med försäljning av byggmaterial så var det byggföretagen som hade Ab som alltid skulle ha materialet fakturerat genom sig själva så att de kunde ta ut maximala påslag. De som drev firma beställde oftast materialet direkt så att fakturan gick direkt till slutkunden.

Begriper inte varför man skulle fakturera påslag som hantverkare, man tar ju redan timdebitering för att hämta grejerna. Girighet och rövhålsmentalitet handlar det om.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
A AbRhesus skrev:
Hej alla,

Vad tycker ni om priset på kabel, detta är ex-moms.

[bild]
Vägguttag för 623 kr måste vara av guld.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.