Status
Tråden går ej att kommentera.
J JohanLun skrev:
Jag skulle kunna tycka att man (om man har mätare och infrastruktur som stödjer att både mäta och slå av enstaka hushåll) kunde få en elranson som om man håller sig till den både får rimligt pris och slipper roterande avstängning.

Men principen att jag får min el avstängd 1h/dag ÄVEN om JAG snålar med elen. Men min granne kör vidare med spabad. Det tycker jag inte är sjysst.

Problemet blir att det tex finns pensionärer kvar i stora hus som inte orkar flytta. Även pensionärer (och andra sjuka) som är beroende av el för medicinsk- eller säkerhetsutrustning.

Ransoneringen skulle faktiskt kunna vara baserad på taxeringsinfo och antal boende i hushållet. Och om man har medicinska skäl att inte få elen avstängd får man framföra det.

Säg 200kWh per person i hushållet sommartid och 400kWh vintertid. Har man ett hus med högt energibehov (säg tex äldre än 1970 eller tex att en pensionär bor ensam kvar men inte har råd att flytta) ökas vinterransonen något. Kvadratmeter och byggår finns i taxeringsinfo. Har man för många kvm per person så borde även det ha en gräns, en ensam pensionär i ett 200kvm hus borde kunna kallställa ett par rum. Första åtgärd på ransoneringen kan ju vara att detta "elbidrag" man pratar om bara täcker upp till den ransonering man har för sitt hushåll. Allt över det är "fullt pris". Dock löser det inte att de som ev lyckats binda till ett lågt pris osolidariskt fortsätter med spabadet. Eller att de som är stenrika fortsätter värma 1000kvm kåkar med uppvärmda utomhuspooler. Jag kan tycka att elpriset kunde få vara progressivt (som skatten) så de sista kwh per månad blir dyra. Då lönar det sig för alla att spara. Och man kanske skulle överväga att om man suger 1000kwh/månad för ett hushåll så måste man redogöra varför (det kan ju finnas skäl tex att man har en verksamhet eller liknande) och om man inte kan det så blir just det hushållet avstängt. Bättre än roterande avstängning för alla, även de som redan snålar.

Kan de nya timbaserade mätarna bryta strömmen för ett hushåll?
Kallställning av enstaka rum lär nog inte försäkringsbolagen gilla.
Var tvungen att ha en temperatur logger och kunna visa att jag hade minst 10C om det skulle bli ett 3timmars elavbrott i ett hus jag ville kallställa i Norrland som var svår sålt.
Annars skulle inte försäkringen gälla.

Att kallställa på ett bra sätt som inte skadar fastigheten är jag inte så säker på att "vanligt" folk klarar av. Eller jo om de får information om hur man ska göra är det nog inga problem. Men de vet inte om att man behöver tänka på frys eller fukt risker osv och har ingen vana att ta säkerställa att de gör rätt.
Resultatet kommer att bli tråkigt för många.

"Men hur kunde det bli fuktskador på tapeterna??? Jag gjorde ju som grannen och stängde av värmen i de rum jag inte använder"
Att sen grannen bara kallställde ett rum och har en kamin vägg i vägg ... medans de som fick problem kallställe tre brevid varandra och har en sämre isolerad kåk ... de var inget som tänktes på innan.
Osv osv.
 
  • Gilla
Finnpucko och 9 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
För att förstå hur nätet funkar, ja.

Men oavsett om de över året förbrukat mycket energi, eller har en hög effekt hänger det oftast ihop, så kommentaren är bra oavsett.

Om man har en industri som kan ta sin el när det finns ett överskott och annars vila så är det stor skillnad på dessa mått, men i fallet serverhall eller smältverk så tror jag inget av dem kommer slå av och på sina "processer" utan effekten kommer nog att vara antingen jämn eller repetitivt fördelad, vilket innebär att effekten och den totala energin de tar ändå har ett hyfsat linjärt beroende.

Däremot kan vi nog kräva att tex våra ministrar lär sig skilja på detta.
Ta Hybrit med SSAB i spetsen, de forskar massor på att säkerställa hur de kan minimera elkostnaderna och det är ändå i SE1. Bla massiva vätgaslager. (då de behöver vätgasen både för el och tillverkningen av det fossilfria stålet)
Så de kommer inte att stänga av ... men de bygger nog så att de kan köra extra mycket vätgas då elen är billig och betydligt mindre då elen är dyr och då har de ändå bara räknat på 10tals öre i skilland mellan högsta och lägsta pris.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
B b8q skrev:
Utveckla gärna.
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Hur så?
Kan bli lite jobbigt om man tex laddar elbilen och så tappar man en timmes laddning. Eller om man ligger i badkaret och plöstligt har man inget vatten. Ja ni fattar, det finns 1000 scenarier där det inte vore bra om strömmen försvann.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kan bli lite jobbigt om man tex laddar elbilen och så tappar man en timmes laddning. Eller om man ligger i badkaret och plöstligt har man inget vatten. Ja ni fattar, det finns 1000 scenarier där det inte vore bra om strömmen försvann.
just badkaret var ett dåligt exempel då nästan alla har en varmvattenberedare.
Om det tar slut varmvatten i den då du badar har du för liten VVB.
Det finns dock några få som har flödesberedare/gensomströmingsvärme till varmvattnet.
Lite tråkigt att skölja bort schampot med kallvatten, skulle dock inte ens klassa det som
"inte bra" ... obehagligt och kallt visst ,men ingen som helst övrig påverkan av saker o ting.

Att bara "tappa" en timmes laddning till en elbil är är ju som du säger jobbigt, men långt ifrån "inte bra"

Ett bättre exempel skulle kunna vara hemtjänstlarm som inte fungerar och nån hamnar på sjukhus/dör som följd eller automatiska brandlarm i industier som inte fungerar och hela byggnaden brinner ner för att brandkåren inte fick larmet i tid.

Du har helt rätt i att det finns massor med scenarion där saker bara blir lite extra jobbigt och massor med andra exempel där det verkligen inte är bra om strömmen försvinner.
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 3 till
  • Laddar…
harry73
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kan bli lite jobbigt om man tex laddar elbilen och så tappar man en timmes laddning. Eller om man ligger i badkaret och plöstligt har man inget vatten. Ja ni fattar, det finns 1000 scenarier där det inte vore bra om strömmen försvann.
När det blir planerade avbrott, antar jag att man blir informerat i förväg, så att man kan planera sin elanvändning
 
  • Gilla
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kan bli lite jobbigt om man tex laddar elbilen och så tappar man en timmes laddning. Eller om man ligger i badkaret och plöstligt har man inget vatten. Ja ni fattar, det finns 1000 scenarier där det inte vore bra om strömmen försvann.
Vilka jävla lyxproblem! Om man står i duschen och vattnet blir plötsligt kallt, ja då torkar man av sig och rycker med axlarna. Och badkar är väl inget bra alternativ idag överhuvudtaget.
Om strömmen försvinner under myskvällen framför TV'n so what? detta erbjuder möjlighet till samtal eller annat.
Kyl/frys klarar lätt en timmes elavbrott.
Det skulle snarare bli en tankeställare för oss alla att planera elanvändningen. Jag skulle gladeligen offra en timme el om dagen mot rimliga el-priser.
 
  • Gilla
  • Älska
Österlenskan och 33 till
  • Laddar…
Trots att jag själv har lågt fast elpris drog jag mitt strå till stacken idag.
Ska vara borta i 4 dagar och fällde huvudbrytaren innan jag åkte.
 
  • Gilla
byggatefat och 5 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nä folk vill inte förstå.
Det är för jobbigt.
Man skjuter det ifrån sig.

Och råkar man kunna och vara intresserad och tänker längre än näsan räcker , då är man en besserwisser och jävla pessimist som inte ska få vara med.
Det ska vara glassigt o ytligt och f* jantelag.
Du ska bara prata om dina barn, resor och skvaller.
Får dessa personer (typ 90% av befolkningen i mitt tycke) veta nått om hur verkligheten egentligen fungerar så blir de sura på den som visar på fakta.

Så ja ... elpriserna om de inte tyglas (dvs maxtak på 3-4kr/kWh ) så kommer lågkonjunkturen att sänka Sverige riktigt hårt. Men nej så får man ju inte säga... för så illa kan det ju inte vara och skulle det vara det så illa så kommer staten/politikerna att enas och göra nått åt det ..... (nej det kommer dem inte alls. De kommer att fortsätta vara vuxna dagisbarn som kastar sand i sandlådan ock skylla på alla andra)

Det enda man kan göra är att hålla i hatten , för nu kommer vinterstormen.
"The winter is comming!"

Det enda jag vänder mig mot i din post är att du kallar politiker för dagisbarn.
Jag håller på att skola in grabben och har fått se oerhört fint samarbete av dagisbarn som t.ex flyttat bord ihop och bjudit in min grabb att vara med att rita. Så nej, ge tusan i att jämföra politiker med dagisbarn, så bra är dem inte! :)
 
  • Gilla
  • Haha
P.R och 35 till
  • Laddar…
Jag sitter med bundet elavtal om 53öre/kWh till oktober nästa år men ”åtgärdspaketet” är under utveckling. Bor i ett nytt hus som är skapligt snålt ( ca. 9000kWh per år + 3000kWh elbilsladdning).

Kommer troligtvis bli timprisavtal med styrning av bergvärmepump, elbilsladdning samt ev mindre solcellsanl.

Har ca. 10m2 ved till kamin och möjlighet till att fixa 5-6m2 till direkt från tomten.

Har även elcykel som jag kan nyttja istället för bilen halva året.

På det kan vi pausa en del hemmaprojekt och använda de pengarna till el.

Det kommer bli kärvt som fan men det kommer nog gå fint. Jag har enkla/billiga nöjen.
 
  • Gilla
  • Älska
Finnpucko och 5 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Det enda jag vänder mig mot i din post är att du kallar politiker för dagisbarn.
Jag håller på att skola in grabben och har fått se oerhört fint samarbete av dagisbarn som t.ex flyttat bord ihop och bjudit in min grabb att vara med att rita. Så nej, ge tusan i att jämföra politiker med dagisbarn, så bra är dem inte! :)
Jo du har rätt i att dagisbarn troligen är bättre på att samarbeta än politikerna.
Nu har mina barn lämnat dagis/förskola med några få år men kommer mycket väl ihåg hur det på våren varje år kastades sand mellan barnen (speciellt de mindre 2-3år, som fick tillsägelse av personalen varje gång) då de var i sandlådan.
Iofs så var det sällan med illvilja utan mer bara "ooh det är kul att kasta sand" "ooh fick en reaktion av barn el personal om jag kastar sand"
Politikerna kastar ju sanden med illvilja. Vägrar i sten att samarbeta och uppför sig allmänt kasst.
Har du en bättre liknelse så tas den varmt emot :)
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Ett bättre exempel skulle kunna vara hemtjänstlarm som inte fungerar och nån hamnar på sjukhus/dör som följd eller automatiska brandlarm i industier som inte fungerar och hela byggnaden brinner ner för att brandkåren inte fick larmet i tid.

Du har helt rätt i att det finns massor med scenarion där saker bara blir lite extra jobbigt och massor med andra exempel där det verkligen inte är bra om strömmen försvinner.
I fallet automatiska brandlarmsystem säger reglerna att de ska ha minst 24 timmars reservdriftstid plus 30 minuter i larmläge mha batterier. Tiden kan vara kortare om reservkraft finns att tillgå.
Jag vet inte men antar att även andra typer av larm har liknande regler.

edit: Ovan gäller när det finns en kravställare i form av exempelvis myndighet eller försäkringsbolag. Är det egen ambition kan man ju skita i allt vad regler heter... ;)
 
Redigerat:
T ToRy skrev:
I fallet automatiska brandlarmsystem säger reglerna att de ska ha minst 24 timmars reservdriftstid plus 30 minuter i larmläge mha batterier. Tiden kan vara kortare om reservkraft finns att tillgå.
Jag vet inte men antar att även andra typer av larm har liknande regler.
åfan! Tack för upplysningen! (y)
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Kan bli lite jobbigt om man tex laddar elbilen och så tappar man en timmes laddning. Eller om man ligger i badkaret och plöstligt har man inget vatten. Ja ni fattar, det finns 1000 scenarier där det inte vore bra om strömmen försvann.
Det får ju givetvis vara planeringsbart. Typ "Alla i postnummerområde 123 45 får elen avstängd varje dag kl 15-16". Då är det ju bara att undvika att bada just då.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Jo du har rätt i att dagisbarn troligen är bättre på att samarbeta än politikerna
Men det är i alla fall skönt att de väljare som hänger på forum är så resonliga, kompromissvilliga och benägna att se och reflektera över "motståndarsidans" argument! ;)
 
  • Gilla
  • Haha
cbrolin och 11 till
  • Laddar…
Hemtjänstlarm, eller medicinsk utrustning som kräver ström är faktiskt allvarliga saker om man tappar strömmen.

Därav hoppas jag att man hellre ransonerar och på något sätt följer upp de som kör på som vanligt med förbrukningen och ger dem någon reprimand. Det är mkt bättre än att slå av helt.

Man kan till och med tänka sig att man kräver att hushåll under vissa timmar går ned på en låg nivå, tex slår av panna eller liknande. De som inte respekterar detta och upprepade gånger förbrukar långt mer än de får vid dessa tillfällen och inte har medicinska skäl för det borde då vara de som slås av, kanske "permanent".

Sen kan det ju vara så att man fastnar i bilkö och inte hinner hem och slå av pannan, så säg att det är roterande frivillig avstängning 3 gånger per vecka, om man då missar 1-2 tillfällen i månaden, då bör väl det vara OK. Man kan ju även tänka sig att det är OK att fortsätta ha kyl, frys på, men stänga ned storförbrukare som värmesystem, tvätt, disk och matlagning under denna timme. Det borde de flesta klara att göra, manuellt eller med "smarta" system.

Ang. att kallställa hus, så funderar vi på hur göra på familjens hus på landet, redan förra vintern kopplade min bror in en Homey och ett gäng temp/fukt sensorer på "känsliga" ställen. Krävs väl lite kunskap för detta. Nu överväger vi att stänga av helt eller gå ännu närmare nollan. Både av ekonomiska och solidariska skäl. Huset har tidigare nyttjats ganska frekvent på vintern, men denna vinter får det nog stå tomt, eller att man får elda när man åker dit. Håller man god ventilation och över nollan och inte har soffor och liknande mot ytterväggar så tror jag att risken för skador är liten, men visst, kan man med låg effekt hålla över nollan kan det vara klokare än att slå av helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.