Ska dra lite nätverkskabel från vårt hall där Inkommande fiber sitter, upp till vinden och sen ner på 2-3 andra ställen.

Självklart vill man ha upp kabeln till vinden i ett hörn, tänkte borra med lång borr, så snyggt som möjligt, men hur gör man för det skall bli så nära hörn som möjligt men ändå snyggt och inte snett upp?

Från hallen tänker jag eventuellt göra lite större hål (för att i framtiden kunna dra fram flera kablar).
Hur tätar jag bäst de hål som blir?

Hur tätt bör jag klamra kabeln?

Annat att tänka på?


/Jocce
 
Om frågan är "hur träffar man rätt på andra sidan väggen när man borrar långt" så är svaret. "Man har tur". Eller har gjort det många, många gånger. Använd iaf spiralborr så det går att styra. Tipset är alltså att borra mot det håll där det inte gör så mycket om det blir lite snett.

Om frågan istället är "Hur fixar man till det när det blev lite snett" så lägger man kabel i en kanal istf. att klamra. Så köp en snygg och smidig kanal (kan målas, eller tapetseras om den är tillräckligt stor) med snäpp lock och skruva (inte klistra, det håller aldrig) dit den.

Exv. en sådan här: https://www.hornbach.se/shop/Kabelk...15mm-renvit-2-m/4685159/artikel-detaljer.html
 
Med långt bort och eventuellt med en/flera förlängare så går det att borra ganska lodrätt tack vare att man kan böja borret lite samt att det är lång ”axel”.

Var har du tänkt ha routern. För det är bara efter routern som du kan dela upp internetanslutningen till flera enheter.
En traditionell router har max fyra LAN-portar, om det ska anslutas fler enheter via kabel så behövs extern switch.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Om frågan är "hur träffar man rätt på andra sidan väggen när man borrar långt" så är svaret. "Man har tur". Eller har gjort det många, många gånger. Använd iaf spiralborr så det går att styra. Tipset är alltså att borra mot det håll där det inte gör så mycket om det blir lite snett.

Om frågan istället är "Hur fixar man till det när det blev lite snett" så lägger man kabel i en kanal istf. att klamra. Så köp en snygg och smidig kanal (kan målas, eller tapetseras om den är tillräckligt stor) med snäpp lock och skruva (inte klistra, det håller aldrig) dit den.

Exv. en sådan här: [länk]
Frågan är mer, hur borrar jag så nära hörnet som möjligt men ändå rakt. Typ...
Samt med vad / hur bör jag täta efteråt?


/Jocce
 
  • Gilla
Pontus Berg
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Med långt bort och eventuellt med en/flera förlängare så går det att borra ganska lodrätt tack vare att man kan böja borret lite samt att det är lång ”axel”.

Var har du tänkt ha routern. För det är bara efter routern som du kan dela upp internetanslutningen till flera enheter.
En traditionell router har max fyra LAN-portar, om det ska anslutas fler enheter via kabel så behövs extern switch.
Då det är kallvind vet jag inte om routern/switchen bör stå där uppe, så den lär stå i hallen. Dvs upp med flera kablar från den.


/Jocce
 
C
Lång borr / borrförlängare, excenteradapter och borra från båda sidorna om möjligt (dvs. om det finns ett hålrum i väggen/bjälklaget) är hjälpmedel för att få det snyggt. I USA är det populärt med långa böjbara installationsborr men de är svåra att få ta på här.

o240865v82_P_A_GSR_12V-15_FC_excenter_dyn_faded.png
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
jag har min tjänstefördelare och nån switch i en svinkall och ibland fuktig vrå i källaren. Suttit där i typ 15 år nu.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sådan vill jag ha till mina Boschmaskiner(y)
Jag har :) och den är skitbra när den behövs! (y)
 
C
A AndersS skrev:
Sådan vill jag ha till mina Boschmaskiner(y)
Ja, excenteradaptern är en del av deras "FlexiClick"-system. Finns en väldigt smidig vinkeladapter också. Men det passar väl bara vissa Bosch-maskiner. Köpte en "extra" GSR 12V-35 FC (billigt på Amazon.se) just för denna funktion.
 
  • Gilla
petersv
  • Laddar…
C
A AndersS skrev:
Nu gjorde ni mig osäker, kan vara så att mina som tillhör första generationen inte passar.
Tror maskinen måste ha "FC" i modellbeteckningen. Kikade också lite på GWB men precis i samma veva kom adaptersystemet som passade mina behov (just kabelgenomföringar i hörn) mycket bättre.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Köpte en "extra" GSR 12V-35 FC (billigt på Amazon.se) just för denna funktion.
Det brukar gå att hitta kit med L-Box, laddare två batterier och dessa adaptrar för ner mot 2500:- Har ett själv och använder den lilla dragaren till nästan allt.

Bosch skruvdragare med utbytbara adaptrar, två batterier och laddare i L-Boxx.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen finns det en enklare maskin som ser snarlik ut, GSR 12V-15 FC, så ta inte fel om det är GSR 12V-35 FC som ni är ute efter. Och givetvis finns det en (kort) tråd om dessa :):

https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-12v-15-fc-eller-35-fc.401991/
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.