LOU, respektive ramavtal i den privata sektorn, är egentligen kontraproduktiva och minskar möjligheten till konkurrens samt missgynnar mindre och/eller högkvalitativa producenter att få plats på marknaden.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ja, det finns definitivt nackdelar med de lagarna. Men de minskar risken för korruption. Tyvärr är nog lagarna nödvändiga.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Sedan finns det "flexibla lösningar" om det finns befintliga avtal, med t.ex. senare "tillägg" men de kan bli besvärliga för bägge parter efter ett tag när ursprungsavtalet gör tilläggen svårtolkade.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det finns definitivt nackdelar med de lagarna. Men de minskar risken för korruption. Tyvärr är nog lagarna nödvändiga.
Det håller jag med om.
Utan dem så är korruptions risken betydligt större.
 
A
tommib tommib skrev:
Och då får man en överklagan på upphandlingen från Dell eller HP och så tar det längre tid och kostar mer för alla inblandade.



Nja, jag skulle säga att det i stor utsträckning handlar om att väldigt många små leverantörer inte har råd att delta i offentliga upphandlingar och att de stora vet detta och kan salta räkningen. Många offentliga upphandlingar är också dåligt skrivna.
Du har rätt men jag har inte fel
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
öh nej.
Det är hur lätt som helst.
Man skriver bara kriterierna för upphandlingen så att det bara är en leverantör som kan uppfylla kraven.
Kan du inte skriva en sådan upphandling ska du inte jobba med inköp och upphandlingar.
M MrDizzy skrev:
Exempel
Man vill upphandlinga datorer av en viss leverantör(Säg ibm).
Då skriver man i kravspecifikationen att datorna måste uppfylla vissa tekniska krav så att bara just de datorer som ibm säjer kan uppfylla kraven.
Sen kravställer man hur volym och hur denna volym ska kunna leveras
Att leverantören ska ha kollektivavtal
Att supporten ska vara hyper snabb mot stort vite.
Hej

Om ni läser målen med den offentliga upphandlingen i Sverige, så ser ni att en del av det som här föreslås i vissa inlägg för att kunna ”styra” uppköpen mot vissa leverantörer (begränsa konkurrensen), är just det man vill förhindra med lagstiftningen.

Bl.a. så står det; ”Ska ta tillvara samhällsintressen
När upphandlande myndigheter och enheter (upphandlande organisationer) inom offentlig sektor gör inköp måste de följa vissa bestämmelser för att på bästa sätt ta tillvara konkurrensen på marknaden och hushålla med skattemedlen. Detta framgår av reglerna för offentlig upphandling.
Offentlig upphandling finns till för att ta tillvara på en rad samhällsintressen:
· främja kostnadseffektivt användande av skattemedel
· främja fri rörlighet inom EU
· undanröja ageranden som begränsar konkurrens
· underlätta för företag att göra affärer med offentlig sektor
· se till att det företag som säljer de efterfrågade varorna, tjänsterna eller entreprenaderna till de mest förmånliga villkoren vinner.
Reglerna om offentlig upphandling bidrar även till att motverka korruption, bland annat genom att det ställs krav på transparens och insyn i upphandlingsprocessen.
Offentlig upphandling används även som ett styrmedel för att uppnå samhälleliga mål avseende till exempel hållbarhet och innovation.”

https://www.upphandlingsmyndigheten.se/regler-och-lagstiftning/om-regler-for-upphandling/
 
TRJBerg
Det största problemet med LOU är att de som skriver/ska skriva kravspecarna ofta(st?) är inkompetenta i frågan. Därför ser vi de många problemen med resultatet av upphandlingen.
Och då tänker jag inte bara vid överklaganden utan också den dåliga kvaliteten på de som vinner upphandlingen.
 
A
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Om ni läser målen med den offentliga upphandlingen i Sverige, så ser ni att en del av det som här föreslås i vissa inlägg för att kunna ”styra” uppköpen mot vissa leverantörer (begränsa konkurrensen), är just det man vill förhindra med lagstiftningen.

Bl.a. så står det; ”Ska ta tillvara samhällsintressen
När upphandlande myndigheter och enheter (upphandlande organisationer) inom offentlig sektor gör inköp måste de följa vissa bestämmelser för att på bästa sätt ta tillvara konkurrensen på marknaden och hushålla med skattemedlen. Detta framgår av reglerna för offentlig upphandling.
Offentlig upphandling finns till för att ta tillvara på en rad samhällsintressen:
· främja kostnadseffektivt användande av skattemedel
· främja fri rörlighet inom EU
· undanröja ageranden som begränsar konkurrens
· underlätta för företag att göra affärer med offentlig sektor
· se till att det företag som säljer de efterfrågade varorna, tjänsterna eller entreprenaderna till de mest förmånliga villkoren vinner.
Reglerna om offentlig upphandling bidrar även till att motverka korruption, bland annat genom att det ställs krav på transparens och insyn i upphandlingsprocessen.
Offentlig upphandling används även som ett styrmedel för att uppnå samhälleliga mål avseende till exempel hållbarhet och innovation.”

[länk]
Du lever i dunkel. Jag lever i upphandlingar. Det går att styra hur som helst. Om användarna gillar det så blir inköparen tvungen att skriva upphandlingen så den passar.
när en upphandling förloras så överklagas den, då kan man sälja några månader till. Det kostar skattebetalarna några miljoner extra med domstolar när man överklagar, men kvittar då man tjänar på det.
 
M Martin Lundmark skrev:
Om ni läser målen med den offentliga upphandlingen i Sverige, så ser ni att en del av det som här föreslås i vissa inlägg för att kunna ”styra” uppköpen mot vissa leverantörer (begränsa konkurrensen), är just det man vill förhindra med lagstiftningen.
Ramavtalen är helt klart till för att minska konkurrensen för att effektivisera verksamheten. Det är inte vettigt att behöva göra upphandlingar för varje ny laptop eftersom det kostar arbetstid (och därmed skattepengar) och om den då kostar någon hundralapp eller tusenlapp extra så är det totalt sett fortfarande billigare.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Hej

Om ni läser målen med den offentliga upphandlingen i Sverige, så ser ni att en del av det som här föreslås i vissa inlägg för att kunna ”styra” uppköpen mot vissa leverantörer (begränsa konkurrensen), är just det man vill förhindra med lagstiftningen.

Bl.a. så står det; ”Ska ta tillvara samhällsintressen
När upphandlande myndigheter och enheter (upphandlande organisationer) inom offentlig sektor gör inköp måste de följa vissa bestämmelser för att på bästa sätt ta tillvara konkurrensen på marknaden och hushålla med skattemedlen. Detta framgår av reglerna för offentlig upphandling.
Offentlig upphandling finns till för att ta tillvara på en rad samhällsintressen:
· främja kostnadseffektivt användande av skattemedel
· främja fri rörlighet inom EU
· undanröja ageranden som begränsar konkurrens
· underlätta för företag att göra affärer med offentlig sektor
· se till att det företag som säljer de efterfrågade varorna, tjänsterna eller entreprenaderna till de mest förmånliga villkoren vinner.
Reglerna om offentlig upphandling bidrar även till att motverka korruption, bland annat genom att det ställs krav på transparens och insyn i upphandlingsprocessen.
Offentlig upphandling används även som ett styrmedel för att uppnå samhälleliga mål avseende till exempel hållbarhet och innovation.”

[länk]

Mjo, det må så vara att det är syftet ... men det är inte verkligheten.
Verkligheten = styrda/vinklade upphandlingar oavsett branch
Och på IT sidan har jag själv sett det på mycket nära håll.
På entreprenad sidan känner jag inköpare på privata firmor som öppet pratar om hur de hjälper beställare att vinkla kravspecen.
Är något av det jag sett/hört, något som kan bevisas att det bryter mot LOU i domstol? Nope.
Notera här bevisas.
Går det inte bevisa, har det inte hänt enl lagen och verkligheten fortsätter att ticka på med styrda/vinklade upphandlingar.
 
  • Gilla
Boilerplate4U
  • Laddar…
M mnils skrev:
Och kompetensen hos SvK kan man verkligen ifrågasätta, man handlade upp ledningen Bankeryd - Hurva av ett företag som aldrig någonsin byggt något liknande då de var marginellt billigare än ABB. Resultatet blev enorma fördyringar och förseningar och när förbindelsen väl var klar så hade politikerna hunnit stänga två Ringhalsreaktorer vilket gjorde att länken bara kan överföra 2/3 av effekten den var byggd för!
M MrDizzy skrev:
h nej.
Det är hur lätt som helst.
Man skriver bara kriterierna för upphandlingen så att det bara är en leverantör som kan uppfylla kraven.
Kan du inte skriva en sådan upphandling ska du inte jobba med inköp och upphandlingar.
Hej MrDizzy

Diskussionen om offentlig upphandling, startade i denna tråd i inlägg #1919 gällande Svenska Kraftnäts (SvK) upphandling av ledningen Bankeryd – Hurva (SydVästlänken).

Ska jag tolka era svar här som att ni rekommenderar statliga Svenska Kraftnät att inte följa statens regler gällande offentlig upphandling?

Bedömer ni att det hade passerat obemärkt, utan att någon då protesterat, innebärande extra kostnader och förseningar?

Det skulle ju, i så fall, kunna innebära stora besparingar (i både tid och pengar) för svenska folket om ni spred den informationen till alla, och inte bara skrev det i ett inlägg här. :)
 
Redigerat:
M Martin Lundmark skrev:
Hej MrDizzy

Diskussionen om offentlig upphandling, startade i denna tråd i inlägg #1919 gällande Svenska Kraftnäts (SvK) upphandling av ledningen Bankeryd – Hurva (SydVästlänken).

Ska jag tolka era svar här som att ni rekommenderar statliga Svenska Kraftnät att inte följa statens regler gällande offentlig upphandling?

Bedömer ni att det hade passerat obemärkt, utan att någon då protesterat, innebärande extra kostnader och förseningar?
att vinkla en upphandling är inte mot reglerna ... bara man kan motivera bedömningsmallen & kriterierna. (som är oftast ganska lätt om man tänker till lite innan man skriver)
Det har förvaltningsrätten sagt otaliga gånger då det gäller IT upphandlingarna.
Vad är skillnaden om SvK gör det? Jag ser ingen
 
  • Gilla
Boilerplate4U och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Ett annat grundproblem är att kostnaden och tidsfördröjningen vid upphandling ofta överstiger (ibland mycket) vad man eventuellt vinner i upphandlingen. I den öppna/privata marknaden tror jag ett företag oftast inte försöker göra en upphandling även för relativt dyra saker pga just den kostnaden. I stället tittar företaget på befintliga leverantörer som de då känner väl och har goda erfarenheter av eller leverantörer som de på annat sätt har god kunskap om. Det här gäller väl främst mindre företag där ledarna av verksamheten har god uppfattning om kostnader och leverantörer.
 
E
Jag vet inte vad den här jäkla upphandlingen generellt har med trådens ämne att göra öht, kanske kan vara idé att göra en egen tråd om hur upphandlingar går till och istället återvända till ämnet om inför vintern?
 
  • Gilla
Hjaal och 3 till
  • Laddar…
Liten gård på landet som används som fritidshus. Rörligt pris i zon 4

När vi tog över2017 fanns det en vedspis i köket och elelement.
Bostadsytan är 70 m2 nere och ca 40 m2 uppe.
Det första vi gjorde var att sätta upp en luftluftvärmepump 2018.
Därefter har vi satt in en Contura braskamin på övervåningen.
Förra året satte vi in en kakelugn i stora rummet.
Vi ligger på 1 349 kwh sedan 1 januari, vilket är en halvering av förra årets förbrukning. All mat lagas på vedspisen/ mikron, snabbduschning. Varmvatten till disk värms på vedspisen/ elektrisk vattenkokare.
Vi är i stugan 2 dagar i stöten. Jordkällare finns. Tvättmaskinoch torktumlare finns, men vi tvättar i stan.
Inga problem med att hålla värmen mellan besöken. wifi till luftluftvärmepumpen om det dröjer mer än 2 dagar innan vi kommer tillbaka. Innetofflor/ yllestrumpor ibland. Byter till arbetskläder när vi jobbar- blir mindre tvätt.
Tillbaka till 40-50 talet! OBS vi är pensionärer.
 
  • Gilla
a.o.f och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.