S super70 skrev:
Är bara å koppla som på min fina ritning, fast givaren I vvb istället för utegivaren, shelly 1 med potentialfri kontakt funkar bra, vilken ntc givare beror på hur mycket du vill ändra temperaturen,går även med fast motstånd men då blir tempskillnaden högre ju kallare det är i tanken men det spelar kanske mindre roll
[bild]
Precis så hade jag tänkte koppla, med ett motstånd parallellt som förskjuter kurvan till tillslag. Men jag funderar på om inte en "by pass" med ett fast motstånd som visar 65 grader konstant hade varit bättre, vilket borde förhindra vv-produktion att starta över huvud taget till dess att tankens originalgivare slås på igen. Men en sådan koppling kanske inte är möjlig med en Shelly 1? Å andra sidan, räknar med att vv-produktion kommer köras varje natt och så länge förskjutningen är tillräckilgt stor för att täcka värmeförlusten under dagen så borde ett motstånd parallelt också förhindra vv-produktion helt och hållet.
 
B burton skrev:
Tusen tack, här har du två gula orginal varav en går till utegivare(vvb) och en till shelly 1. I nuläget har jag bara en gul till vvb. Skall jag koppla både ny gul


angående givare och ändra temperaturen, vad är att rekommendera? Jag kopplar alltså ny gul till


angående givare, vad är att rekommendera när det gäller ändring temperatur? Jag kopplar alltså ny gul till shelly 1 och vidare till vvb. Sedan grå fr Shelly 1 till vvp. Den gula mellan vvp och vvb har jag sedan innan.
Är inte riktigt med hur du menar, idag måste du ha 2 gula till din givare,klipp den ena gula å koppla dom på relät å sedan dra en ny grå som ritningen.
I verkligheten kan det vara lättare att klippa båda gula dit med en sockerbit å sedan koppla 2 st nya kablar som går till relät från sockerbiten med såklart motståndet i den slingan
 
S super70 skrev:
Är inte riktigt med hur du menar, idag måste du ha 2 gula till din givare,klipp den ena gula å koppla dom på relät å sedan dra en ny grå som ritningen.
I verkligheten kan det vara lättare att klippa båda gula dit med en sockerbit å sedan koppla 2 st nya kablar som går till relät från sockerbiten med såklart motståndet i den slingan
Idag ser jag bara en vit tunn kabel som går från bvp till vvb. Den går in i toppen av vvb. Antog att det var motsvarande din gula som går från bvp till vvb. Kan ju hända att det går fler tåtar i min tunna vita kabel. Har ej öppnat upp något så jag vet inte hur de sitter inne i bvp och vvb.
 
E Emanr skrev:
Precis så hade jag tänkte koppla, med ett motstånd parallellt som förskjuter kurvan till tillslag. Men jag funderar på om inte en "by pass" med ett fast motstånd som visar 65 grader konstant hade varit bättre, vilket borde förhindra vv-produktion att starta över huvud taget till dess att tankens originalgivare slås på igen. Men en sådan koppling kanske inte är möjlig med en Shelly 1? Å andra sidan, räknar med att vv-produktion kommer köras varje natt och så länge förskjutningen är tillräckilgt stor för att täcka värmeförlusten under dagen så borde ett motstånd parallelt också förhindra vv-produktion helt och hållet.
Kan va svårt å koppla med shellyn ,behöver nog ett växlande relä då?
Men är ju bara å välja ett motstånd som ändrar tempen massor så startar den inte.
Själv ändrar jag 10grader men funderar på ändra mer då den kan gå igång nån gång på dan, att det blev 10 var för jag tog vad jag hade hemma
 
B burton skrev:
Idag ser jag bara en vit tunn kabel som går från bvp till vvb. Den går in i toppen av vvb. Antog att det var motsvarande din gula som går från bvp till vvb. Kan ju hända att det går fler tåtar i min tunna vita kabel. Har ej öppnat upp något så jag vet inte hur de sitter inne i bvp och vvb.
Går säkert 2 kablar i den,obs vissa värmepumpar kan styra på flera givare i tanken så det måste du kolla, vad har du för vp?
 
S super70 skrev:
Går säkert 2 kablar i den,obs vissa värmepumpar kan styra på flera givare i tanken så det måste du kolla, vad har du för vp?
nibe fighter 1125
 
B burton skrev:
nibe fighter 1125
Ja den borde bara ha en givare på 3kohm om jag minns rätt
 
S super70 skrev:
Ja den borde bara ha en givare på 3kohm om jag minns rätt
ok tack, antar att jag behöver öppna upp vp för att se hur tåtarna sitter, även vvb. så vad för extra givare bör jag införskaffa? Är den lätt att montera i vvb?
 
B burton skrev:
ok tack, antar att jag behöver öppna upp vp för att se hur tåtarna sitter, även vvb. så vad för extra givare bör jag införskaffa? Är den lätt att montera i vvb?
Beror på hur mycket du vill ändra temperaturen, är du inte så noga om det diffar lite olika vid olika temperaturer kan du lika bra köra med ett motstånd, kör du ntc 3kohm har jag för mig att tempen ändras ca 10 grader. Du kan kolla själv med denna kalkylator å sedan titta i givartabellen https://www.digikey.se/sv/resources...rsion-calculator-parallel-and-series-resistor
 
S super70 skrev:
Beror på hur mycket du vill ändra temperaturen, är du inte så noga om det diffar lite olika vid olika temperaturer kan du lika bra köra med ett motstånd, kör du ntc 3kohm har jag för mig att tempen ändras ca 10 grader. Du kan kolla själv med denna kalkylator å sedan titta i givartabellen [länk]
Använder jag 3kohm blir det 1.5kohm när shelly1 är till. Vp tror att vattnet är ca 10 grader varmare än det egentligen är, dvs den startar inte(dagtid). Är jag rätt ute? Kollade under huven på vp:n och det är 4 trådar i den tunna vita. Bild på öppen värmepumpsenhet med etikett, kablar och terminalblock, och en vit tunn kabel med fyra ledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B burton skrev:
Använder jag 3kohm blir det 1.5kohm när shelly1 är till. Vp tror att vattnet är ca 10 grader varmare än det egentligen är, dvs den startar inte(dagtid). Är jag rätt ute? Kollade under huven på vp:n och det är 4 trådar i den tunna vita.[bild]
Den kan ju ändå starta om det blir tillräckligt kallt i vvb,vill du va säker kanske du ska köra med ännu mindre kohm, du kan även använda kabeln som är dragen då dom kopplat 2 ledare på samma plint vilket jag tror egentligen inte behövs för givarkablar.
 
S super70 skrev:
Den kan ju ändå starta om det blir tillräckligt kallt i vvb,vill du va säker kanske du ska köra med ännu mindre kohm, du kan även använda kabeln som är dragen då dom kopplat 2 ledare på samma plint vilket jag tror egentligen inte behövs för givarkablar.
Hur säker kan man vara på att det är 3kohm i befintlig givare tro. Lyckades pilla ut befintlig givare och det är som du säger 2 ledare till varje. Två elektriska ledare med avskalad isolering som hålls mellan fingrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hand håller en elektronisk givare med två ledare mot en rörig bakgrund med kartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Njae skulle nog tippa på 97% chans att det är 3kohm, dom flesta nibe har det, bäst är väl och ohm mäta om du kan,själv skulle jag chansa..och det finns ntc givare för 5-10kr typ
 
B
B burton skrev:
Hur säker kan man vara på att det är 3kohm i befintlig givare tro. Lyckades pilla ut befintlig givare och det är som du säger 2 ledare till varje. [bild][bild]
Men det är ju bara att skruva loss och mäta, hur många ohm motstånd man får vid en viss temp? Har du inte en multimeter är det läge att skaffa!
 
Är det någon som vet om det går att hitta snitt på timpriser, t.ex. ett år tillbaka? Alltså vad elen det senaste året i snitt kostat timme för timme över dygnet.

Tänker att det kan vara bra information för automationer som inte går att spotpris-styra men köra timers på så att man förhoppningsvis över längre tid utnyttjar dygnets mest förmånliga timmar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.