Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M Markarbetaren skrev:
Stressigt kan jag hålla med om, men dålig arbetsmiljö? Miljö o hälsa är ligger väl på ganska bra för att hålla koll på renlighet och sånt. Stressigt är ju självvalt dessutom, det har ju inget med facket att göra.
Vill man jobba i en verkstad med trampar jordgolv så kan jag tycka att-man-är-lite-korkad...
Nu var det ju ganska många år sedan det golvet.
Jag tycker du ska försöka komma in o ett restaurangkök en kväll när det är lite drag så får du dig nog en tankeställare själv blev jag förskräck en värre stress går nog inte att finna och pratade med anhörig i somras i går hade vi 45 grader 200 sittningar på två kockar
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Spelar ingen roll hur många som rapporterar det i tråden. De vägrar se problemet
Vilket är problemet
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dumheter. Alla med kvalificerat arbete kan förhandla sin lön bättre än ett mossigt fack. Det krävs ju inte en raketkirurg att förstå man själv bryr sig mer om sin löneökning än en representant på facket. Och samtidigt kryper utrymmet för löneökning då alla ska ha samma. Oberoende av kompetens
Trots att jag jobbat många år på olika företag som haft kollektivavtal så har alla haft olika lön och olika förmåner som är förhandlade med chefen. Alla över minimilönen som kollektivavtalet har som krav.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
K kortis skrev:
Vilket är problemet
Att fackanslutna bolag är hämmande för löneutvecklingen
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att fackanslutna bolag är hämmande för löneutvecklingen
Det stämmer. Det hämmar den utväckling som du vill ha nämligen lönesänkningar till en nivå där man rent fysiskt inte överlever på lönen utan dör av undernäring efter att ha gjort herrarna rika.

Det är helt normala lönevillkor i många länder där det inte finns starka fackföreningar.
 
  • Gilla
gunric och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det stämmer. Det hämmar den utväckling som du vill ha nämligen lönesänkningar till en nivå där man rent fysiskt inte överlever på lönen utan dör av undernäring efter att ha gjort herrarna rika.

Det är helt normala lönevillkor i många länder där det inte finns starka fackföreningar.
Nej jag förespråkar ju högre löner. För de som är värda det
 
  • Gilla
  • Haha
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
K
H heimlaga skrev:
Det stämmer. Det hämmar den utväckling som du vill ha nämligen lönesänkningar till en nivå där man rent fysiskt inte överlever på lönen utan dör av undernäring efter att ha gjort herrarna rika.

Det är helt normala lönevillkor i många länder där det inte finns starka fackföreningar.
Har man huvudet så långt i det blå och har en verklighetsuppfattning som är så åt helvete så kan man säkert tro att alla som jobbar på bra får bra lön men det som verkar vara omöjligt att förklara för någon är ju att man ger företagen chans att utnyttja även kompetenta och duktiga arbetare för piss löner . Vi ska nog vara glada för facket så Dessa snedvridna ideer inte blir verklighet
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
K Krux skrev:
Har man huvudet så långt i det blå och har en verklighetsuppfattning som är så åt helvete så kan man säkert tro att alla som jobbar på bra får bra lön men det som verkar vara omöjligt att förklara för någon är ju att man ger företagen chans att utnyttja även kompetenta och duktiga arbetare för piss löner . Vi ska nog vara glada för facket så Dessa snedvridna ideer inte blir verklighet
Jag har ju sagt gång på gång det inte räcker vara bra. Man måste kunna sälja in det också. Bolagen har ingen skyldighet ge dig hög lön bara för du är duktig på jobbet. Det är inte så marknadsekonomi fungerar
 
M Markarbetaren skrev:
Vi har alla samma lön på min arbetsplats, vi inom samma yrkeskategori alltså. Mina kollegor och jag tycker systemet är helt åt helvete att alla ska ha samma. Alla man pratar med vill ha individuella löner men vi vet ju vad det är som är problemet...precis ”det” som tråden handlar om.
Problemet är att ni har en arbetsgivare som inte vill sätta individuella löner.

Och det är fackets fel... exakt hur, igen?
 
  • Gilla
mattias1343 och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Har man huvudet så långt i det blå och har en verklighetsuppfattning som är så åt helvete så kan man säkert tro att alla som jobbar på bra får bra lön men det som verkar vara omöjligt att förklara för någon är ju att man ger företagen chans att utnyttja även kompetenta och duktiga arbetare för piss löner . Vi ska nog vara glada för facket så Dessa snedvridna ideer inte blir verklighet
De som verkligen arbetade hårt var de med lägst löner där jag arbetade.
När jag har ”arbetat” med kontorsarbete så har jag varit pigg när jag kom hem eft arbetet.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ju sagt gång på gång det inte räcker vara bra. Man måste kunna sälja in det också. Bolagen har ingen skyldighet ge dig hög lön bara för du är duktig på jobbet. Det är inte så marknadsekonomi fungerar
Dålig ledning om den låter sig påverkas av ordbajsare
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Dålig ledning om den låter sig påverkas av ordbajsare
Så kan det ju åtminstone inte vara i Addes bolag, där är det ju ordbajsaren som är ledningen...
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
haha, i mitt bolag är det precis tvärt om. Folk som kan akronym och enbart akronym ser vi igenom på två röda. Men det betyder inte man automatiskt höjer de duktigas lön med 15 procent varje år.

Det här jobbade vi med igår. Skriver egen nätkod, det är lite på en annan nivå än er blåställare

 
Redigerat:
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har ju sagt gång på gång det inte räcker vara bra. Man måste kunna sälja in det också. Bolagen har ingen skyldighet ge dig hög lön bara för du är duktig på jobbet. Det är inte så marknadsekonomi fungerar
Eftersom du inte kan se saker från andras perspektiv och situation förstår jag att du kan dra sådana slutsatser. Du vet säkert väl hur din bransch funkar men du vet uppenbarligen bara det och ingenting om andra branscher. På andra jobb finns det annat som väger in tyngre än att slicka röv
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K Krux skrev:
Eftersom du inte kan se saker från andras perspektiv och situation förstår jag att du kan dra sådana slutsatser. Du vet säkert väl hur din bransch funkar men du vet uppenbarligen bara det och ingenting om andra branscher. På andra jobb finns det annat som väger in tyngre än att slicka röv
Det handlar inte om att slicka röv. Men ni fackidioter fattar nog inte det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.