Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K kortis skrev:
Jag vet att även mycket kvalificerade har haft en oerhörd hjälp av facket,
Dumheter. Alla med kvalificerat arbete kan förhandla sin lön bättre än ett mossigt fack. Det krävs ju inte en raketkirurg att förstå man själv bryr sig mer om sin löneökning än en representant på facket. Och samtidigt kryper utrymmet för löneökning då alla ska ha samma. Oberoende av kompetens
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dumheter. Alla med kvalificerat arbete kan förhandla sin lön bättre än ett mossigt fack. Det krävs ju inte en raketkirurg att förstå man själv bryr sig mer om sin löneökning än en representant på facket. Och samtidigt kryper utrymmet för löneökning då alla ska ha samma. Oberoende av kompetens
Nu har ju ibland högavlönade ex civilingenjörer problem med företagen de arbetar på.
 
K kortis skrev:
Nu har ju ibland högavlönade ex civilingenjörer problem med företagen de arbetar på.
Inga problem de inte kan lösa bättre själva
 
  • Haha
Nissens
  • Laddar…
M
K kortis skrev:
Det är ex många restauranger där ingen ens vågar nämna ordet fack och där har jag god insyn, när ni äter på krogen så tänk att det är en av de sämsta arbetsmiljöer man kan tänka sig,
Jag har sett verkstäder med trampat jordgolv och så skitigt att man baxnar men ett restaurangkök på högtryck mitt i sommaren slår det mesta
Stressigt kan jag hålla med om, men dålig arbetsmiljö? Miljö o hälsa är ligger väl på ganska bra för att hålla koll på renlighet och sånt. Stressigt är ju självvalt dessutom, det har ju inget med facket att göra.
Vill man jobba i en verkstad med trampar jordgolv så kan jag tycka att-man-är-lite-korkad...
 
M
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dumheter. Alla med kvalificerat arbete kan förhandla sin lön bättre än ett mossigt fack. Det krävs ju inte en raketkirurg att förstå man själv bryr sig mer om sin löneökning än en representant på facket. Och samtidigt kryper utrymmet för löneökning då alla ska ha samma. Oberoende av kompetens
Vi har alla samma lön på min arbetsplats, vi inom samma yrkeskategori alltså. Mina kollegor och jag tycker systemet är helt åt helvete att alla ska ha samma. Alla man pratar med vill ha individuella löner men vi vet ju vad det är som är problemet...precis ”det” som tråden handlar om.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vi har alla samma lön på min arbetsplats, vi inom samma yrkeskategori alltså. Mina kollegor och jag tycker systemet är helt åt helvete att alla ska ha samma. Alla man pratar med vill ha individuella löner men vi vet ju vad det är som är problemet...precis ”det” som tråden handlar om.
Spelar ingen roll hur många som rapporterar det i tråden. De vägrar se problemet
 
  • Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Stressigt kan jag hålla med om, men dålig arbetsmiljö? Miljö o hälsa är ligger väl på ganska bra för att hålla koll på renlighet och sånt. Stressigt är ju självvalt dessutom, det har ju inget med facket att göra.
Vill man jobba i en verkstad med trampar jordgolv så kan jag tycka att-man-är-lite-korkad...
Finns ju de som vill, tex smedjan i wira bruk. Tror inte de tycker det är negativt med trampat jordgolv

Gammal smedja med anvil på stock, rörliga delar och sparkad jordgolv belyst av solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Vi har alla samma lön på min arbetsplats, vi inom samma yrkeskategori alltså. Mina kollegor och jag tycker systemet är helt åt helvete att alla ska ha samma. Alla man pratar med vill ha individuella löner men vi vet ju vad det är som är problemet...precis ”det” som tråden handlar om.
Det finns inget i ett fackligt avtal som hindrar dig att förhandla fram bättre villkor för dig själv. Ett kollektivavtal är bara en minimigrund.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
M
M mattias1343 skrev:
Det finns inget i ett fackligt avtal som hindrar dig att förhandla fram bättre villkor för dig själv. Ett kollektivavtal är bara en minimigrund.
Märkligt då min arbetsgivare hänvisar till kollektivavtalet när jag påkallat detta.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag har redan sagt i tråden att jag kan se en poäng för icke kvalificerat arbete
Du är ju en riktig komisk tomte du. Dina svar visar bara det jag påtalat om din förmåga och se ur andras eller för den delen annat perspektiv
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
M mattias1343 skrev:
Det finns inget i ett fackligt avtal som hindrar dig att förhandla fram bättre villkor för dig själv. Ett kollektivavtal är bara en minimigrund.
Facket kommer tyvärr normalisera lönerna hur du än ser på det. På ett icke anslutet bolag kommer du ha mycket större variation på lönerna
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Kanske på en sylta. Inte på fine dining. De har tom chefs table så du kan se rakt in i köket
Jo även finare resturanger. Vi hade en sån förr i tiden, ägaren var en riktig jävla ragata mot sina anställda men det var riktigt bra mat.
Det fick läggas ner till sist, ingen ville väl jobba åt ett svin =)
 
M Markarbetaren skrev:
Märkligt då min arbetsgivare hänvisar till kollektivavtalet när jag påkallat detta.
Du låter nu inte som en vidare bra förhandlare om det är allt chefen behöver göra för att stänga ner förhandligarna... Kanske tur ändå kollektivavtalet fanns.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Märkligt då min arbetsgivare hänvisar till kollektivavtalet när jag påkallat detta.
Ja, för det är enkelt, men ett kollektivavtal hindrar dig inte från att försöka få bättre villkor. En arbetsgivare får ge bättre villkor än avtalet, men aldrig sämre och det finns inget som hindrar att du förhandlar för dig själv.

Märkligt, det klagas på facket sen kan man inte ens avtalet eller hur de fungerar....
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Sen är det många arbetsgivare som vägrar förhandla enskilt för det kostar pengar, inte främst i form av löner eller förmåner, utan i tid de kunde lagt på annat som kan generera inkomst istället. För varje minut det förhandlas är en minut då 2 anställda drar lön enbart. Dylika arbetsgivare ger oftast exakt samma villkor till de ej fackanslutna som de anslutna, för det är snabbaste och därmed billigaste lösningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.