L lubbe75 skrev:
Tilläggsisolering verkar svårt att få till. På utsidan har vi så lite marginal till utskjutande tak. Det skulle nog bli väldigt konstigt. Att bygga på insidan är väl ganska komplicerat kan jag tänka mig med tanke på fasta inventarier (kök) och alla eluttag. Tilläggsisolering på vinden är ju fullt möjligt, men jag är lite nojig att man stör gamla beprövade balanser med fukt och värme när man gör såna saker. Har hört skräckexempel med folk som har fått mögel och hussvamp när de tilläggsisolerat. Kanske bara skrönor, vad vet jag.

Byta fönster skulle nog göra sit till för kallraset, och det vore skönt att slippa ta hand om gamla fönsterbågar i trä med allt vad det innebär. Men kostnaden kan man nog aldrig räkna hem. Vi har väldigt många fönster.
Byta tätningslister på fönster, kan du göra själv och kostar några hundralappar. Kan nog göra stor skillnad om det är drag vid fönstren. Annars, gardiner att dra för isolerar åxå. Mycket som är nästan gratis och inte "förstör" huset går att göra. Jag delar samma skepsis för tilläggsisolering, men rätt gjort och inte för mycket så kan det funka.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
L lubbe75 skrev:
Tilläggsisolering verkar svårt att få till. På utsidan har vi så lite marginal till utskjutande tak. Det skulle nog bli väldigt konstigt. Att bygga på insidan är väl ganska komplicerat kan jag tänka mig med tanke på fasta inventarier (kök) och alla eluttag. Tilläggsisolering på vinden är ju fullt möjligt, men jag är lite nojig att man stör gamla beprövade balanser med fukt och värme när man gör såna saker. Har hört skräckexempel med folk som har fått mögel och hussvamp när de tilläggsisolerat. Kanske bara skrönor, vad vet jag.

Byta fönster skulle nog göra sit till för kallraset, och det vore skönt att slippa ta hand om gamla fönsterbågar i trä med allt vad det innebär. Men kostnaden kan man nog aldrig räkna hem. Vi har väldigt många fönster.

Ibland kan man byta det inre glaset i ett kopplat fönster till ett isolerglas. Vet dock inte vad det kostar. Om vindbjälklaget är dåligt isolerat kan det vara en snabb pay off. Finns en fuktspärr och vinden har ventilationsöppningar runt om borde det inte vara något större problem
 
Ulltand Ulltand skrev:
Ibland kan man byta det inre glaset i ett kopplat fönster till ett isolerglas. Vet dock inte vad det kostar. Om vindbjälklaget är dåligt isolerat kan det vara en snabb pay off. Finns en fuktspärr och vinden har ventilationsöppningar runt om borde det inte vara något större problem
I gamla hus håller jag med om att det (byta innerrutan) bör vara bästa sättet att förbättra fönster (om man fixat tätningslisterna).

i ett 70-talshus är det nog trötta 3-glas. Är bågarna OK så brukar det väl vara hyfsat billigt byta kasetter i dem, den årgången brukar väl sen länge börjat bli mjölkiga...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Du kan ju också fundera på hur länge ditt nuvarande system håller. Förr eller senare måste du byta 2 lvp och en varmvattenberedare och då är du nästan uppe i kostnaden av en bergvärmepump. Vattenelement och borrhål bör ju kunna höja värdet på huset och då blir det inte lika nödvändigt att räkna hem den delen av kostnaden.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Beror väl också lite på var i landet du bor.

Vi satte in ett par vanliga luft-luft i vår villa ganska snart efter att vi köpt den och jämför vi januari 2021 med direktverkande el och december 2021 med luftvärmepump så landade vi på 1683 kWh med luftvärmepumparna och 2585 kWh för direktverkande. Då låg medeltemperaturen på samma nivå för dessa månader.

Utöver detta så rörde det sig om ett ensamhushåll för januarivärdet och två vuxna med ett barn i förskoleåldern för december. Vi höll även i julfirandet så alla var hemma hela månaden. Huset är på ca 210 kvm och byggdes 1979/1980 och ligger i sydvästra skåne.

Vi funderade också en hel del på om vi skulle konvertera till vattenburet med någon form av värmepump men landade i att det skulle bli ett dyrt arbete. Och med facit i hand så har jag svårt att se hur man skulle räkna hem det också. Med nuvarande elpriser så skulle jag gissa på att solceller skulle spara in mer än en vattenkonvertering. Men båda är stora investeringar och det är svårt att sia om hur elpriserna kommer utvecklas framöver. Tiden att räkna hem en investering förlängs ju avsevärt om priserna snart faller tillbaka till mer normala nivåer.
 
Absolut. Bor i Uppland, så vintrarna varierar väldigt mycket, men generellt märker vi att luftvärmepumparna inte räcker till under de kallare månaderna.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus
  • Laddar…
Excel
Installera båda.

BV kommer ta er till 10.000 kwh
Installera därefter solceller för 10kwh.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
L lubbe75 skrev:
Hög tid att göra något åt värmeekonomin i huset. Vi har en 70-talsvilla på 240 kvm, direktverkande el, en kakelugn och två luft-luftvärmepumpar. Elbil som laddas hemma. Vi gör av med ca 20000 kWh per år, och då stänger vi ändå till och sänker värmen i 2-3 rum under vintrarna.

Elpriset skenar, och vi har som tur bundit ett år till till hyggligt pris, men det kanske man inte kan lita på: [länk]

Hur som helst. Vi funderar på att dra in vattenburen värme och installera bergvärme. Vi funderar också på att sätta solpaneler på taket. Hur skulle ni prioritera här? Vilket skulle ni göra först?

Solceller har lång väntetid har jag hört, och någonstans gnager känslan att det kanske är dags att renovera vårt snart 50-åriga tak först. Annars har vi ett ok läge med brutet tak och garagetak i sydväst.

Bergvärme gissar jag ger bäst ekonomi i längden, men jag är inte säker. Och det blir förstås dyrt att dra in vattenburen värme i ett ganska stort hus.
Vi har bergvärme +solceller på vårat hus (villa byggd 1936, 104 m2+ 37m2 biyta). Huset är dragigt och dåligt isolerat. Jag kommer satsa på att installera en braskamin denna vinter, gärna med tyngre täljsten samt att tilläggsisolera vindsbjälklaget (nu bara 15 cm spån där). Tänker mig att lägga på skivor av 45mm cellulosa för att det ska kunna andas bra.

I ditt fall hade jag övervägt att köra mer i kakelugnen, kanske leta reda på någon ytterligare rökkanal för att installera ytterligare en kamin på övervåningen (misstänker att kakelugnen står på bv). Detta borde vara görbart i vinter. Sedan till nästa sommar ha offert på takbyte + solceller redo för installation och i drifttagning i april-maj. Lycka till!
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Hej
Jag satt i ganska samma situation som dig med skillnaden att jag har 27000kwh/år i förbrukning. Jag vet att det är galet men med 4 tonåringar hemma är det som det är.
Jag har beställt bv (220k) och måste bryta upp ca 100kvm golv och lägga slingor och sen nytt golv. Uppskattat pris ytterligare 150k. Besparingen är kalkylera till ca 10.000kwh.

Jag har även beställt 18kwp solpaneler för 240k. Jag gick all-in och la till ett batteri (ytterligare 70k)

Bv är mindre ekomisk MEN för futtiga 50k kan man installera frikyla. (Som blir gratis då solcellerna kommer vara aktiva då)

/killen som INTE kommer bidra till konsumtionshetsen på ett par år
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ussee Ussee skrev:
Hej
Jag satt i ganska samma situation som dig med skillnaden att jag har 27000kwh/år i förbrukning. Jag vet att det är galet men med 4 tonåringar hemma är det som det är.
Jag har beställt bv (220k) och måste bryta upp ca 100kvm golv och lägga slingor och sen nytt golv. Uppskattat pris ytterligare 150k. Besparingen är kalkylera till ca 10.000kwh.

Jag har även beställt 18kwp solpaneler för 240k. Jag gick all-in och la till ett batteri (ytterligare 70k)

Bv är mindre ekomisk MEN för futtiga 50k kan man installera frikyla. (Som blir gratis då solcellerna kommer vara aktiva då)

/killen som INTE kommer bidra till konsumtionshetsen på ett par år
så 220 + 150 + 240 = 610k och ändå köpa en hel del el på vintern. Har du räknat med att gå plus på det eller betalar du mest för att det känns bra ?
 
  • Gilla
Bullens Pilsnerkorv123
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Vad jag förstår så beror bergvärme på din förbruknig. Har ni 20k kwh/år nu så tror jag inte de kommer rekommendera bergvärme för er. Moderna LVVP är så effektiva (sägs det) att det inte lönar sig med extra investering för bergvärme.

Men det ingrepp du pratar om är stora pengar. LVVP minst 150k, dra om vatten, säkert 100-150k. sedan Solceller, 200k till. Tot 500k.
Det är mest på nya hus som man säger att man inte kommer att tjäna något. På bergvärme kontra något billigare luftvatten värmepump. Men även på äldre hus gör man en besparing.

J JohanLun skrev:
Jag säger så här, att montera radiatorer mm kommer ta en bra stund och med leveranstider som råder nu på bergvärmepumpar är det sannolikt inget du klarar innan vintern. Solceller gör mest nytta på sommaren, oavsett har nog tåget gått även där.

Jag har bergvärme men har ändå köpt en billig LLVP (luft-luft) som man kan installera på en dag (i mitt fall håller jag på och renoverar där pumpen ska sitta, så har inte fått upp den än). Min tanke är att de är effektivare när det är höst och vår, det är en backup om BVP går sönder. Den kan stödja BVP om jag väljer att tex undvika att värma på dygnets dyraste timmar. Den kan kyla varma sommardagar (om än till en kostnad man kanske inte önskar just nu).

En LLVP kostar ca 15.000 monterad och klar. Det kommer du med stor sannolikhet tjäna in redan första vintern med dessa priser. Bara att beställa. Jag tog (tyvärr) en Jula, men ångrade mig lite då Bauhaus har en Panasonic för 10.000 plus 5 i standardinstallation, där ingår brytare, konsol för utedelen och kanaler. Det gör inte det på Julas "Qlima" (noname kinapump), så skillnaden dem imellan blir väldigt liten om du köper med installation och allt material. Julas gick på 6.000 plus 3.700 i standardinstallation, men med fäste, kanaler, brytare och installation av dessa så misstänker jag man får lägga på minst 3.000 på jula. 12.700 mot 15.000 för att få en Panasonic är det nog värt.

Sen kan du i lugn och ro planera bergvärme och solceller till nästa år! När du planerar detta, se till att kunna värma varmvatten, om du nu väljer luftvärmepump (=luft-vatten) framför bergvärme. Jag inbillar mig att bergvärme i längden trots allt blir billigare, då det vid "nästa byte" borde vara billigare att byta bara innedelen (och behålla borrhål och slangar) mot att byta både inne och utedel i en LVVP.
Har en som bytte innerdel för två år sedan till sin bergvärme anläggning. Priser blev 120k. Men den nya var mer energieffektiv och drog bara 2000 kWh på ett år. Medans den äldre brukade ligga på ca 5000 KWh och då ingick varmvattnet. Till en ensamstående som vill ha 23 grader inomhus.

Bra att du rekommendera en märkes llvp då dessa har bättre cop/scop tal än dessa billigare Jula maskiner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Det är mest på nya hus som man säger att man inte kommer att tjäna något. På bergvärme kontra något billigare luftvatten värmepump.


Har en som bytte innerdel för två år sedan till sin bergvärme anläggning. Priser blev 120k. Men den nya var mer energieffektiv och drog bara 2000 kWh på ett år. Medans de äldre brukar ligga på 4-5000 KWh och då ingår varmvattnet. Till en ensamstående som vill ha 23 grader inomhus.

Bra att du rekommendera en märkes llvp då dessa har bättre cop/scop tal än dessa billigare Jula maskiner.
jag är långt ifrån något proffs i ämnet men en årsförbrukning på 2-5000 kwh låter onekligen lågt, även med bergvärme.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
jag är långt ifrån något proffs i ämnet men en årsförbrukning på 2-5000 kwh låter onekligen lågt, även med bergvärme.
Men hushållselen är separat. Och hon har ett litet hus utan källare. Annars brukar elspetsen till äldre bergvärmeanläggningar ligga på 6-7000 kWh lite beroende på storlek på hus och ort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
En sak som jag inte såg i alla inläggen. Man har troligen ett varmare inomhusklimat med bergvärmen. Alla de hus jag har varit i med direktverkande el känns kalla. Man kan ju spara ganska mycket pengar på att sänka värmen i ett sådant hus. Har man bergvärme kan man ligga på 22-23 grader. Där sparar man inte lika mycket på att gå ner till 20 grader. Bor själv i ett 70 tals hus. 150m2 å cirka 40m2 garage. Garage håller ca 16-18 grader å huset 22. Pumpen förbrukar ca 6500Kwh hushållselen 4500. Huset är inte bra isolerat. Ligger i norra Värmland. Så jag tycker att man ska ta med komforten i beräkningen
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ussee Ussee skrev:
Hej
Jag satt i ganska samma situation som dig med skillnaden att jag har 27000kwh/år i förbrukning. Jag vet att det är galet men med 4 tonåringar hemma är det som det är.
Jag har beställt bv (220k) och måste bryta upp ca 100kvm golv och lägga slingor och sen nytt golv. Uppskattat pris ytterligare 150k. Besparingen är kalkylera till ca 10.000kwh.

Jag har även beställt 18kwp solpaneler för 240k. Jag gick all-in och la till ett batteri (ytterligare 70k)

Bv är mindre ekomisk MEN för futtiga 50k kan man installera frikyla. (Som blir gratis då solcellerna kommer vara aktiva då)

/killen som INTE kommer bidra till konsumtionshetsen på ett par år
Tycker snarare du har kommit in i konsumtionshetsen på att spara på el.

Vad skulle det kosta att dra till Thailand hela familjen januari och februari. Där ni kan diskutera era kommande sparkrav.:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.