Och utifrån alla elhandelsbolag som dykt upp så finns något större behov annat än generera lite arbetstillfällen och vinst till ägare. De producerar inget.
 
S SueCia skrev:
Jag kommer överklaga om dom säger upp mitt avtal. Force majeur avser ju en händelse man inte kunnat räkna med. Mitt avtal skrevs på eftermiddagen samma dag som kriget bröt ut, det var vida känt att Europa var i krig då.
Jag tecknande bundet avtal i månadsskiftet juni/juli. Blir svårt att hävda FM då känns det som...
 
J J1jet skrev:
Jag tecknande bundet avtal i månadsskiftet juni/juli. Blir svårt att hävda FM då känns det som...
Blir troligtvis att de hävdar FM på avtal före ett specifikt datum innan kriget bröt ut.
 
Låt elhandelsbolagen konkursa. En stor del av inflationen och de växande statssulderna beror ju på att politikerna räddar företag efter företag i bransch efter bransch med påhittade pengar som kommer ut på marknaden. Samtidigt som statsskulderna växer och måste betalas med riktiga pengar.

Ända sättet att få slut på eländet är att endast rädda företag vars produkter är viktiga för samhället och göra räddningen i sådan form att staten får någonting tillbaka till exempel delägarskap i företagen.
Sedan blir det troligen i något skede nödvändigt att klippa pengarna så som man gjorde i Finland efter kriget.
 
  • Gilla
Klaugust
  • Laddar…
Företagen som äger stamnätet är minst lika skyldiga som politikerna. Grundproblemet är att stamnätet är katastrofalt underdimensionerat och det har man vetat länge men bolagen har valt att maximera vinsten i stället för att investera i ett förbättrat nät.
Politikerna har stått och sett på i politiskt korrekt hjälplöshet. När det enda rätta hade varit att förstatliga stamnätet och förstärka det. Eftersom stamnätsägarna inte tar sitt ansvar.
 
  • Haha
ARJU
  • Laddar…
Nu ägs ju stamnätet av staten... Svenska kraftnät
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Stamnätet ägs av SVK. Vilket är ett statligt affärsverk.
 
Blanda nu inte in sanningen också, diskussionen är redan för komplicerad :crysmile:
 
  • Gilla
  • Älska
djac och 6 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Blanda nu inte in sanningen också, diskussionen är redan för komplicerad :crysmile:
Dagens bästa inlägg
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
Johan1975z skrev:
Lägg ner. Du är bara hjärntvättad.
Angela Merkel gjorde sig beroende av gas. Hon monterade ner kärnkraften och fyllde landet med nyanlända. Svenskarna hakade på.
Nu sitter vi här i skiten. Blir en kul jul.

trump ville att alla natoländer skulle uppfylla kravet på 2% och sluta vara beroende av ryssen.
Jag håller med dig helt och hållet. Och jag säger detta som tysk.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
Ursäkta. Jag utgick från att stamnätet i Sverige var privatägt eftersom alla politiker säger att de inte får/kan göra någonting åt saken. Där ser vi hur man kan luras av en politikers undanflykter.
 
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
M
H heimlaga skrev:
Ursäkta. Jag utgick från att stamnätet i Sverige var privatägt eftersom alla politiker säger att de inte får/kan göra någonting åt saken. Där ser vi hur man kan luras av en politikers undanflykter.
Och då det är så jobbigt att bygga ledningar inom landet med miljötillstånd och massor med markägare som skall ersättas och överklaganden hela tiden, så har de byggt ledningar till grannländerna istället för att ha något att göra.

Och kompetensen hos SvK kan man verkligen ifrågasätta, man handlade upp ledningen Bankeryd - Hurva av ett företag som aldrig någonsin byggt något liknande då de var marginellt billigare än ABB. Resultatet blev enorma fördyringar och förseningar och när förbindelsen väl var klar så hade politikerna hunnit stänga två Ringhalsreaktorer vilket gjorde att länken bara kan överföra 2/3 av effekten den var byggd för!
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Ledsen
AndersS och 2 till
  • Laddar…
Offentlig upphandling gör det omöjligt att välja en leverantör bara för att man tror att de är bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.