DennisCA DennisCA skrev:
Låter bra tycker jag, sen kan staten köpa upp dom billigt och förstatliga. Win Win!(y)
Men varför? De har inget värde i bolagen.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Låter bra tycker jag, sen kan staten köpa upp dom billigt och förstatliga. Win Win!(y)
Tyvärr är det nog bolagen utan produktion som konkar. De med egen produktion som är nåt att ha är antingen redan statliga eller tjänar pengar som gräs.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Nu ska man inte strö salt i såren, men vad var det jag sa för ett par månader sedan....
 
JanneJanne123
Finns hundratals elhandelsbolag, några får gärna konka utan att staten behöver/borde engagera sig.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja det blir spännande att se om de har någon chans till det där avtalsmässigt.
Det får vi väl veta först om/när någon tar dem till tinget och vidare uppåt? Försöka lär de ju göra i vilket fall..
 
Utgick från egen produktion fanns om inte så bara låt dom konkursa.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Tror du inte alla bolag med egen produktion ändå strukturerat sina dotterbolag på så sätt att ett kan gå i kk utan att övriga påverkas?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Tror du inte alla bolag med egen produktion ändå strukturerat sina dotterbolag på så sätt att ett kan gå i kk utan att övriga påverkas?
Legalt brukar man inte kunna göra upplägg där risk och ansvar läggs i ett bolag och vinst i ett annat. Det håller inte och moderbolaget får ansvara om dotterbolaget kkar.
 
DennisCA DennisCA skrev:
Utgick från egen produktion fanns om inte så bara låt dom konkursa.
tveksamt tveksamt skrev:
Det får vi väl veta först om/när någon tar dem till tinget och vidare uppåt? Försöka lär de ju göra i vilket fall..
Om de inte har egen produktion har de nog säkrat priset med handel på terminer och liknande. Om den också görs ogiltig (vilket vore logiskt isåfall) så kan man säga att en till pusselbit att revidera prismodellen lagts.
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Det är som vanligt när det ska lajvas marknad, vinsterna går till kompisarna och när det inte är roligt längre så får skattebetalarna plocka upp notan, -here we go again.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]
Ja många av bolagen svettas nog lite nu. Mitt lokala elbolag i SE3 tar 412öre för att binda i 3 år nu, vilket ligger en bra bit över där många andra elbolag ligger just nu. Det måste man ju tolka som att dom inte vill att folk ska teckna bundet....
 
D
J JohanLun skrev:
Tex vattenfall borde inte kunna bryta sina avtal då de äger sin produktion med bland annat vatten och kärnkraft som inte blivit dyrare.

Force majeure pga kriget borde många kunna bryta avtal. Bundna räntor, vad mer kan komma...
De menar att de har hittat någon som vill betala mer och i deras oligopolvärld där de är vana att kunna bete sig precis hur som helst, så är detta nog fullt logiskt.
 
  • Gilla
  • Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
[bild]

Får jag också säga upp mitt rörliga avtal då? Jag räknade inte heller med att det skulle bli så dyrt.

Helt galet ju, betalar för en försäkring som sen inte funkar när man faktiskt behöver den.
 
S
Jag kommer överklaga om dom säger upp mitt avtal. Force majeur avser ju en händelse man inte kunnat räkna med. Mitt avtal skrevs på eftermiddagen samma dag som kriget bröt ut, det var vida känt att Europa var i krig då.
 
  • Gilla
Greger_08
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag kommer överklaga om dom säger upp mitt avtal. Force majeur avser ju en händelse man inte kunnat räkna med. Mitt avtal skrevs på eftermiddagen samma dag som kriget bröt ut, det var vida känt att Europa var i krig då.
Elpriserna var dessutom på väg upp redan förra hösten/vintern. Att Europas energiförsörjning skulle visa sig bristfällig har man ju kunnat förutse med röven och en bit krita.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.