galento
Var och bes pickupen och fick nedslag på bromsar v bak , justerade ut bromsbanden via hålet i trumman och in till bes igen. Lika
dåligt än , upp med bilen igen på pallbockar och av med trumman . Det främre bromsbandet var mkt mer slitet än det bakre. Hade nya bromsband liggande så får vi se :thinking:;) Bromsdelar på ett fordon, synliga med avtagen trumma, och bromsband framför en pallbock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Var och bes pickupen och fick nedslag på bromsar v bak , justerade ut bromsbanden via hålet i trumman och in till bes igen. Lika
dåligt än , upp med bilen igen på pallbockar och av med trumman . Det främre bromsbandet var mkt mer slitet än det bakre. Hade nya bromsband liggande så får vi se :thinking:;)[bild]
Märkligt, väldigt jämt slitna iaf.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Hade en Hi Lux i 9 år, 27" mil. Köpte hem backar nån gång för jag tänkte att det måste vara dax snart.
Men det så ut som nytt där inne när jag tog bort trumman, så jag satte tillbaka den.
Sålde bilen och hade de där nya backarna i garaget i över 10 år. Nu har jag flyttat 2 ggr och de har nog försvunnit, eller så ligger de i nån låda jag inte tittat i på länge.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick själv jobba med plåt här i augusti:
Jv80N1ql.jpg

MPJYBH1l.jpg

Blev å byta hela undersidan av tröskeln från hjul till hjul dock... Även ungefär samma del som i bilden ovanför blev bytt vid framhjulet. 1.2 mm plåt på det nya.

WETBpC9h.jpg

Biltemas primer på insidan:
soPWSswh.jpg

wwdFawHh.jpg
 
  • Gilla
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Det blev bra det där.

Jag har ingen migsvets och litet dåligt med tid så jag måste leja på rostsvetsningen den här gången.
Jag håller på och sandblästrar och målar bottnen på min Ford Transit Connect. Ungefär 15 säckar blästersand har gått åt såhär långt. Det blir epoxygrundfärg och två varv tvåkomponents lastbilsfärg och så fullständig Tectylbehandling på det. Tyvärr var trösklarna slutrostade på baksidan. Överallt annars var det bara ytrost som går att blästra och måla.
 
  • Gilla
galento och 2 till
  • Laddar…
Har du så du kan lyfta bilen nåt eller blir det att ligga på rygg? Jag tycker jag kommer inte åt ens med ramperna jag har för framhjulen för att blästra å måla så jag sprutar mest bara Dinitrol ML på allt varje år nu, tills jag kommer på nåt bättre.

Vad jag egentligen vill ha är en tvåpelar lyft. Tänkte gjuta golv i det nya förrådet nästa vår om inte priserna är heltokiga. Får bli verkstad av det hela, känns redan för litet, som jag borde förlänga några meter...

15 säckar sand låter dyrt det också, tror det blir svårt för mig att göra där jag bor, grannar och sånt. Nån sorts uppsamling och återanvändning kanske behövs.
 
Redigerat:
T
H heimlaga skrev:
Det blev bra det där.

Jag har ingen migsvets och litet dåligt med tid så jag måste leja på rostsvetsningen den här gången.
Jag håller på och sandblästrar och målar bottnen på min Ford Transit Connect. Ungefär 15 säckar blästersand har gått åt såhär långt. Det blir epoxygrundfärg och två varv tvåkomponents lastbilsfärg och så fullständig Tectylbehandling på det. Tyvärr var trösklarna slutrostade på baksidan. Överallt annars var det bara ytrost som går att blästra och måla.
15 säckar? Ursäkta nu men hur har du lyckats göra av med så mycket? Du måste ha för hög sandåtgång inställt eller nåt för så mycket kan bara inte gå åt. För mycket sand och för lågt lufttryck eller luftfölde.
Om du menar vanliga säckar som är 25 eller 30kg?
 
Jag använde alltid den där svarta sanden, som väl är nån typ av slagg, grymt bättre än sand att blästra rost med.
 
galento
Isakare Isakare skrev:
Märkligt, väldigt jämt slitna iaf.
Ja och det blir märkligare , ställde in bromsbanden och tänkte att man skulle
lufta bromsarna för säkerhets skull och på vänstersidan kom ingen bromsvätska
förrän man pumpat flera gånger på pedalen. Ser inget läckage nånstans och kollar
nivån i bromsvätskebehållaren ofta. Trodde först att luftningsnippeln var
tät av nåt så jag tog ur den och blåste rent. Men vi luftade båda sidor och provade
bes igen = lika dåligt på vänster sida. Ser bra ut på båda sidor och smörjt med
kopparpasta där backarna rör sej mot skölden. Har bes flera ggr förut och det har
varit jämna bromsvärden :thinking::thinking:

Bromstrumma med bromsband och mekaniskt system synligt, inga synliga läckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trommelbroms på fordon med synliga bromsband, fjädrar och justerskruvar, inga läckage synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DennisCA DennisCA skrev:
Hittade denna kanal igår, tycker den är väldigt intressant, han tillverkar nya plåtdelar för bilar med enkla verktyg.

[länk]
Har fortsatt titta på denna och tycker det är mycket bra info där om hur man tillverkar plåt och reparerar rost...

Han hade en intressant svetsvideo där han jämförde 0,6 0,8 och 0,8 flusstråd (gasfri).

På basisen av hans demo är jag intresserad att prova en rulle .6mm. Det jag även fann intressant var att han kör kolsyra istället för dyrare gas. Menade att man för bilplåtsjobb slipper undan med kolsyra. Det ger inte snygga svetsar och är inte bra för grövre jobb, då ska man ha riktig blandgas menar han.

Men för bilplåt så det ger en hållbar svets och man slipar ju bort svetsfogen ändå så vad gör det om det ser fult ut. Så för bilplåt verkar det som det kunde va en ide att hålla sig med en flaska med CO2 och en rulle 0,6mm. Det går mycket gas då man punktar och punktar och punktar.....
 
Patrik440
:thinking::rolleyes::rofl:
Olika biltyper anslutna till en CTEK-batteriladdare på ett garagegolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Behöver inte gå så långt för att hitta en virituos på plåtbearbetning.
Kolla in Henke när han breddar hjulhusen på Mercedesen åt Biltokig.
 
T Tamak skrev:
15 säckar? Ursäkta nu men hur har du lyckats göra av med så mycket? Du måste ha för hög sandåtgång inställt eller nåt för så mycket kan bara inte gå åt. För mycket sand och för lågt lufttryck eller luftfölde.
Om du menar vanliga säckar som är 25 eller 30kg?
25 kilos säckar. Trycket varierar mellan 6 och 8 bar. Kompressorn är en stor ganska lågvarvig kolvkompressor som drivs av en 4kW trefasmotor. Vad den ger för flöde vet jag inte för den var tänkt att drivas med högre varvtal och allt som står på märkskylten utgår från det ursprungliga varvtalet.

Sandinställningen är svår att få bra på min blästerspruta så den ger ibland onödigt mycket sand men mer beror åtgången på mängden rost under bilen. Jag har också kört slut på tre keramiska blästermunstycken och en blästerslang under projektet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.