D
Tja då var det dax att skapa en tråd i detta underbara forum. Jag har varit en tyst åskådare i ett tag här men nu är det tid för en egen tråd :)

vi har köpt en villa från 69 i södra Skåne och kommer total renovera denna. Det är det största projekt vi har gett oss på någonsin :)

vi har sen innan renoverat 3 lägenheter var av en totalt samt vårt nuvarande radhus så visst har vi koll på en del men där är mycket vi inte riktigt känner oss hundra med ännu Hahah

men vi ser fram emot ett projekt som kommer sträcka sig så långt vi behöver i tid även om vi hoppas att vi har vissa delar klara inom ett par år

det som skall göras är
Takbyte
Renovering av hela övervåningen, och indelning så att barnen får 2 sovrum + ett allrum
Flytt av trappa inkl ny trappa
Blåsa ut vardagsrum, kök, hall, sovrum
Flytta ett par väggar
Renovering av garage, tvättstuga, förråd
Sen finns där så klart en del på utsidan som skall fixas
som ni förstår så har vi att göra men allt skall inte fixas på en gång som tur är
Prio är tak + ovanvåning sen får resten bli när det blir

projektet startar i början av sep och fram tills dess blir det budgetering/planering och inköp av diverse verktyg + material

nedan har ju en liten bild av huset men där
Kommer en hel del framöver, tanken med denna tråd är att samla allt vi gör så man kan ha något att titta tillbaka till när man börjar bli färdig
 
  • Villa från 1969 i södra Skåne som ska totalrenoveras, vy från gatan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hemmabygg och 5 till
  • Laddar…
D
Inför renoveringen kände jag att det var dax att köpa på sig en del olika verktyg. Så jag fick lite hjälp av en polare som har byggfirma

Hatar att behöva köra och låna verktyg så nu har man det mesta man behöver… hoppas jag
 
  • Flera nya verktyg från Makita inköpta för renovering, inklusive en borr, såg och uppblåsare, fortfarande i sina lådor på ett träbord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinköpta Makita verktyg i en öppen verktygsväska på en träyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen, tom Makita-verktygsväska i svart och turkos med en delvis synlig plastpåse inuti, ligger på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greatstomp
  • Laddar…
D
Vi börjar verkligen närma oss starten på detta projekt och det känns helt klart lite pirrigt. Vi vet vad det innebär att renovera och vi vet hur tungt det kan vara vissa perioder men samtidigt så ser vi vår vision där borta i framtiden :D

men vi har beställt en hel del iallafall

Takläggarna är bokade

ny ytterdörr beställd denna gången fick det bli en grön dörr från diplomat
Grön halvdörr från Diplomat med fönster för en renoveringsprojektbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

luft värme pump blev beställt i helgen en Mitsubishi sumo 35 som vi hoppas skall värma större delen av huset
Luftvärmepump från Mitsubishi Sumo RW35VGHZ-SC, inomhusdel och utomhusdel visas plus logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golv till ovanvåningen och nedre våningen är också beställt
Vinyl där uppe för att tåla 2 kids (9år och 6år)
Vinylgolv Amarillo Oak med träeffekt, vattentåligt och klicksystem för enkelt montage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Parkett till oss där nere
Vitlackat parkettgolv Ek 3-stav från Kährs, detaljvisning av ytan och klicksystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bredband är också beställt så det blir omgrävt i början av sep

samt större delen av material som behövs under renoveringen

så det känns som att mycket är på gång och på torsdag nästa vecka drar vi igång med rivningen. Får bara hoppas att vi inte hittar allt för många överraskningar och att de inte är så dyra att fixa till :crysmile:
 
  • Gilla
Ulrika M.M och 2 till
  • Laddar…
D
Idag drog det igång tak pannorna flög ner i rasande fart

vi tog tag i insidan och börja riva på ovanvåningen.
Hur det såg ut när vi börja
Ovanvåning med trägolv och -räcken vid start av renovering, tjocka plankor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träpanelklädd ovanvåning med öppna spjäl i räcket, plankgolv mitt i renovering och synliga takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av en vindsinteriör med tjocka trägolv och delvis rivna garderober.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med träpanel på väggar och tak före renovering, tjocka plankor synliga på golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanvåning med träpanel och parkettgolv före renovering, solljus genom fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi avsluta för dagen hade vi ändå hunnit med en hel del
Garderoben är nu nästan helt riven och golvet har vi dragit igång med att riva också.
trodde att det var plankor och Golvspån men istället möttes vi av tjocka plankor och ingen spån så det gör det lättare att dra all el och fiber samt hålet för trappan.
Renoveringsarbete i en vindsvåning med delvis riven garderob, träplankor på golvet och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete på ovanvåning med halvt riven garderob och upprivet golv av tjocka plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete i gång på en ovanvåning med träpaneler och nedrivet golvspån och garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Besök av VVS och Elektriker så nu rullar det en hel del :)
 
  • Gilla
Nickesågen och 1 till
  • Laddar…
Spännande att se, väldigt 70-tal med furu och direktverkande el :)

Varför ska ni riva golvet?
 
  • Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…
D
maah maah skrev:
Spännande att se, väldigt 70-tal med furu och direktverkande el :)

Varför ska ni riva golvet?
där är en lutning längs med halva sidan av golvet troligen pga att balkarna har gett sig lite. Så tanken är att komma åt dem och förstärka samt få bort lutningen.

vi skall även flytta trappan vilket hade gett oss fler olika golv om man skulle behålla detta furugolv

själv tycker jag golvet är snyggt speciellt om man hade slipat upp det och vitoljat men tyvärr blir det inte bra med alla ändringar
 
D
Inte så mycket att visa men en större del av golvet är nu upprivet. Fick även ner en hel del material till bottenvåningen så där är fritt att riva

nu har man en hel helg att riva mer
Rivningsarbete i ett hus med trägolv och isolering synligt, rör och bråte på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
D DSOS skrev:
där är en lutning längs med halva sidan av golvet troligen pga att balkarna har gett sig lite. Så tanken är att komma åt dem och förstärka samt få bort lutningen.

vi skall även flytta trappan vilket hade gett oss fler olika golv om man skulle behålla detta furugolv

själv tycker jag golvet är snyggt speciellt om man hade slipat upp det och vitoljat men tyvärr blir det inte bra med alla ändringar
Spännande att följa! Hur har ni tänkt att få bort lutningen?
 
D
ErikT0 ErikT0 skrev:
Spännande att följa! Hur har ni tänkt att få bort lutningen?
läst på en del i detta forum och många verkar välja att limma och skruva dit en ny balk på balken som hänger
Den nya balken sätts lite högre så klart så att lutningen försvinner och Golvspån lägga sen ovan.

Jag har några skickar kompisar så jag får väll gå igenom min plan med dem först
 
Spännande men synd med golvet. Jag målade liknande tak i mitt förra hus dvs rester av en 70talsrenovering. Det blev väldigt fint (högblank vit med gnutta grått i).
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
D
yonna yonna skrev:
Spännande men synd med golvet. Jag målade liknande tak i mitt förra hus dvs rester av en 70talsrenovering. Det blev väldigt fint (högblank vit med gnutta grått i).
ja det kan säkert bli snyggt men här blir det gips och släta väggar och tak :)
 
D
Då var det en heldag i huset. Jag fortsatte riva golv på ovanvåningen och har tagit så mycket jag kan nu, där är en luftvärmepump som hänger på en liten vägg och där är golvet kvar så vi kan avinstallera den.
Renoveringsarbete på en ovanvåning där delar av trägolvet är uppbrutet och isolering exponerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ovanvåningsrum med rivet golv, synlig isolering och träpanel på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Tog ner allt material man har rivit, det får ligga i vardagsrummet så länge tills vi kan rulla in ett släpp och fylla. Just nu är där ställningar och containers i vägen.
Röjt rum med riven golvvirke och väggskivor staplade på golvet under en renoveringsprocess.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


efter jag var färdig med golvet rev jag ner väggen mellan vardagsrum och sovrum, tanken är att nya trappan skall upp mot väggen till vårt sovrum
Rivet hål i en vägg med synligt träavfall och rester från golvrivning genom öppningen, i en pågående husrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsröra i ett rum med högar av rivet isoleringsmaterial och golvrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i rum med rivet golv och nedtagen vägg, byggsopor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fru har röjt rejält i trädgården och vi ser att vi kommer få betydligt mer yta än vi trodde
Ett renoveringsprojekt med en person på en stege mot en byggnads fasad, trädgårdsavfall och arbetsmaterial i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgård med nyligen röjt grönområde och borttagna växter framför ett hus med takfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppröjd trädgård framför ett hus med tegeltak och taken på grannhusen i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ett par bilder på vårt tak och hur det ser ut framför huset just nu :)
Renoveringsmaterial framför hus under ombyggnation med omonterat tak och byggställningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på ett hus med ställningar och en person som arbetar i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hus med ställningar och renovering pågår, täckt tak och en del av trädgården syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för idag
 
  • Gilla
magnfris och 2 till
  • Laddar…
D
Lite smått jobb idag

drog ner alla dörrkarmar som vi inte skall ha, fanns även en lite glasvägg som nu är bortplockad.

bila upp all klinker från hallen
Renoveringsarbete med bortplockad klinker och plastmatta på ett golv med synliga limrester och en hög med klinkerskärvor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med borttagen klinker och dörrkarmar, svart trappstege på plastmatta med limrester.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Drog även upp plastmattan i köket vilket så klart lämna en del lim rester så det får vi ta hand om
Köksgolv med borttagen plastmatta som visar limrester och rullad matta vid skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golv med limrester efter borttagen plastmatta, diskbänk och stol i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen har jag snickaren på besök och han såg som tur var att där är 1200 mellan bjälkarna på ovanvåningen, Golvspån behöver 600

så enklast åtgärd blir att dra närmare 100st 1200mm långa bitar mellan varje balk ca 7-10 / utrymme (om ni hänger med :)

så vi utöka material beställningen med rät trycket mer material….tyvärr
Ang lutningen så kommer jag sätta varje ny bit i rätt höjd för att få bort lutningen så förhoppningsvis har vi ett väldigt starkt och rakt golv när detta är klart

man är en glad amatör i allt man gör just nu så det är lite smått nervöst varje gång det blir något nytt moment men fan va man lär sig grejer !
 
  • Gilla
magnfris och 4 till
  • Laddar…
D
Började dagen med att hämta restade balkskor och sen var det igång :) har satt ca 90 och har nog 50 till innan allt är på plats. Imorgon sitter troligen de sista skorna sen blir det att såga balkar för att sätta in i alla skor. Renoveringsarbete med upprivet golv och exponerad isolering i ett trähus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med balkskor ojämnt fästa på golvbjälkar för att korrigera lutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


alla balkskor sitter lite olika i höjd för att kompensera lutningen på golvet så jag hoppas att jag har mätt rätt och att vi får ett fint plant golv… annars blir det en jäkla massa mer jobb
 
  • Gilla
magnfris och 3 till
  • Laddar…
Snyggt! Det ser ut att vara rätt höjd i alla fall. Gick det att komma åt med en krysslaser eller fick du mäta varje balksko individuellt? Hur gör du med den sista balken mot ytterväggarna? Och vilken fart du har i bygget, man blir inspirerad!
 
  • Gilla
Bjonil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.