Status
Tråden går ej att kommentera.
U Ulf2121 skrev:
Att låta det vara obehandlat
Det är ingen som sagt att det ska lämnas obehandlat. Men att klippa/rycka/slå parksliden med några veckors intervall tar kraften ur den. Men det tar tid att bli av med den på det sättet.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Att låta det vara obehandlat
Jag har inte skrivit att du ska låta det vara obehandlat.

Du har väl lov att bekämpa parksliden på grann fastigheten och kan sannolikt få lov att ta bort det trädgårdsavfall som stör dej. Varför ska du lämna det obehandlat?
 
U Ulf2121 skrev:
Är ingen fantast av att bränna skräp
Nä, det är nog både lindrigare för kroppen och bättre för miljön om det biologiska får multna på platsen.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen som sagt att det ska lämnas obehandlat. Men att klippa/rycka/slå parksliden med några veckors intervall tar kraften ur den. Men det tar tid att bli av med den på det sättet.
Njae - funkar tyvärr inte om du läser på. Men skit i parksliden återigen
 
F fribygg skrev:
Jag har inte skrivit att du ska låta det vara obehandlat.

Du har väl lov att bekämpa parksliden på grann fastigheten och kan sannolikt få lov att ta bort det trädgårdsavfall som stör dej. Varför ska du lämna det obehandlat?
Därför att jag inte har råd...
 
F fribygg skrev:
Nä, det är nog både lindrigare för kroppen och bättre för miljön om det biologiska får multna på platsen.
Absolut, men kass för oss o vår altan... o övriga grannar...
 
U Ulf2121 skrev:
Därför att jag inte har råd...
Då får du lyssna på @Daniel 109, han brukar inte rekomendera några dyrbara metoder för parkslide bekämpning och hans modell är billigare och miljövänligare än att spruta gift och köra bort avfall.
 
  • Gilla
Hakke64 och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, men den tillför nog inte tillräckligt mycket energi för att upprätthålla förbränning.
Ett lager ved/grillkol/bricketer i botten, få en riktig glödbädd och sen brinner det mesta. I värsta fall får man blanda upp med torrt ris för att få syretillförsel.
Det enda jag kan tänka mig elda är nog invasiva arter samt slån och hagtorn i större mängder. Senaste gången var det en 5 m hög hagtornshäck.

Nog med OT.

Jag har fortfarande inte fattat vad som är problemet och vem som har gjort vad och när.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
U Ulf2121 skrev:
Njae - funkar tyvärr inte om du läser på. Men skit i parksliden återigen
Har du hittat någon som misslyckats med den metoden?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I miljöbalken finns en reglering mot nedskräpning på platser dit allmänheten har insyn. Till det räknas typiskt sett tomter. I nedskräpning ingår trädgårdsavfall.

Det är kommunens miljönämnd som företräder det allmänna intresset här och efter anmälan tar ställning till om det krävs ett föreläggande mot en person att städa upp eller inte. Man kan få föreläggande att städa upp utanför sin fastighet, miljöbalkens möjligheter till ingripande begränsas inte av fastighetsgränser eller ägande på det sättet. Så i värsta fall kan du åläggas av kommunen att städa upp på grannens tomt om kommunen tycker du har ett ansvar för skräpet. Troligare är dock att grannen får förelägganden. Mest troligt av allt är att kommunen inte vill agera mot en kompostlik hög hos grannen.
Väl formulerat, Claes ! Jag tillägger : En vanlig komposthög är ingen olägenhet. Men en juridisk tolkning skulle kunna vara att Parkslide är att betrakta som en olägenhet. En annan ( mer trolig tolkning, gissar jag) är att det är en vanligt förekommande trädgårdsväxt. Isåfall har grannen inte gjort något fel. Om Parkslide vore en olägenhet skulle ett domslut kunna tas.
Det skulle vara lättare att skipa rättvisa om växterna hade spritt sig från grannen och invaderat din fastighet. Nu verkar det vara tvärtom. Det försvårar domslutet. Jag har inte hört talas om rättsfall med invasiva arter. Det skulle vara kul att läsa. Finns det någon plikt att bekämpa invasiva arter ? Om så vore fallet, vad skulle fastighetsägaren åläggas att göra? Åtgärden måste ju också vara laglig och utgången säker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
Återigen varför tar du inte bort komposten på grannfastigheten? Han påverkar det ej så känns rätt dumt att förvänta sig det av han, dessutom kommer det från din fastighet så även det talar emot att få ham att rensa för nöjesskull.
 
D Daniel 109 skrev:
Du tänker alltså anmäla grannen för skräp som dumpats från din fastighet? Det då möjligen kan få ut av det är att ris flyttas, parksliden är inte skräp.

Kan kommunen verkligen ge dispans för användande av glyfosat? Det låter konstigt i mina öron.

Grannen är alltså inte en tomt som du skev tidigare utan en skogsfastighet eller liknande. Det sätter det ju i ett lite annat perspektiv. Då gissar jag att det är rätt uppenbart var skiten kommer ifrån.

Sluta att bråka med ägaren till grannfastigheten och ta tag i problemet i stället.
Står så här på Naturvårdsverkets hemsida

"Kommunen kan i enskilda fall ge dispens från förbudet för att bekämpa invasiva växter med glyfosat i dessa områden. Ansökan om dispens ska då göras i samråd med person som har behörighet att använda glyfosat. Det finns växtskyddsmedel som du som privatperson får använda men dessa är generellt verkningslösa mot parkslide.

En felaktig hantering av parkslide med kemikalier riskerar att stimulera växten och aktivera tillväxt, med ökad spridning och förvärrade problem som resultat. Eventuell kemisk bekämpning ska därför utföras av yrkeskunnig person som har utbildning och tillstånd för användande, kunskap om gällande lagstiftning om växtskyddsmedel, rätt skyddsutrustning och som vet hur parkslide ska hanteras för att undvika vidare spridning.
"

Så det verkar stämma.
 
Tyvärr är inte parkslide en invasiv art (än) och det finns företag som säger sig ha såååå bra lösningar på hur de får bort dem. Dyra och lösningar som man inte vet än om de fungerar långsiktligt. Är med i olika grupper om parkslide på fb och man lär sig mycket men även en hel drös med ovettig info. Jag hör till de som gillar Mörbylånga metoden.

men nog om det, vi hade en granne innan som hade sjukt mycket ogräs i högar på sin tomt, det var gräs upp till hakan, det var säckar med ogräs i, kompost som var överfull. Och fullt med skadedjur som möss och råttor. Katter älskade smyga runt i det höga gräset. Vi ringde överallt, frågade hur vi skulle göra osv. Men de kunde inte göra något om det var ’rensat närmast runt huset’ fick vi som svar. Vi gav helt enkelt upp och klippte det som växte ut från tomten så man kunde gå förbi. Folk frågade t o m om stället var övergivet.

hoppas att du får tag i någon som kan hjälpa dig, annars så är det nog tyvärr bara så att man får ’blunda och hoppas att det en dag löser sig’ eller lösa det själv.
 
  • Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
Vi fick Parkslide in på vår tomt när grannen planterade den som häck. Vi bad henne ta bort häcken men den spred sig ändå. Grannen flyttade och nya grannen slår ned det med gräsklipparen.
på vår tomt som är skog får jag gå flera gånger per år och dra upp dem, packa i säckar och lämna dem på deponi. Nu är vi 5 året och de blir lite klenare. Det är så man får göra fast det är andras fel.
 
  • Gilla
Ulf2121
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ingen som sagt att det ska lämnas obehandlat. Men att klippa/rycka/slå parksliden med några veckors intervall tar kraften ur den. Men det tar tid att bli av med den på det sättet.
Nej så ska man ej bekämpa!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.