Hej!

Jag har ett hus från -73 och jag ska tilläggsisolera vinden i oktober. Huset har självdragsventilation MEN fönster byttes 2004, och inga friskluftsventiler sattes in i samband med det. (Har bott här i 4 år) badrummen har endast frånluftskanaler och alltså inga fläktar. Behöver inte vara ett geni för att förstå att vi har dålig luft på vintern med fukt och svartmögel på insidan av sovrumsfönsterna.

Min fråga nu. Är det värt 125tkr (fått offert) plus filterbyten varje år plus elräkningen som går upp (ca 1000kwh per år) att installera FTX nu i samband med isoleringen. Eller ska jag nöja mig med paxfläktar i våtutrymmen och sätta in friskluftsventiler i de torra utrymmena. Blir ventilationen tillräckligt mycket bättre? Kan tillägga att vi kommer bara bli färre i huset med åren. Barnen är i övre tonåren nu.

Hjälp mig snälla med era goda råd!
 
Värt varje krona! Tänk på att systemet återvinner värme och sparar en del på uppvärmningskostnaderna. Själva fläktarna i enheten drar ca 60W konstant, alltså som en gammal glödlampa. Vad har ni för uppvärmningssystem ?
 
  • Gilla
CarVal och 3 till
  • Laddar…
Hej, tack för svar! Direktverkande el med luft/luft värmepump. Faktiskt köpt en gasolkamin också för inomhusbruk inför vintern.

Försäljaren sa att fläktarna i det aggregatet han sålde (swegon) skulle dra 150w på 50% effekt vilket blev, när vi räknade snabbt ca 1000kwh per år.

Vill ju helst inte höja elräkningen.

125tkr räcker ju till att byta min luft/luft till luft/vatten. Vad är bäst att investera i billigare uppvärmning eller ett ventilationssystem med värmeåtervinning?
 
Att byta till luftvattenpump skulle vara prio 1 för mig, ta FTX som steg 2 när ni har råd istället. Installera då pax-fläktar i badrum och tvättstugan samt friskluftsventiler i sovrum och v-rum. Spara gamla luftpumpen som reserv och a/c på sommarn ;)
 
  • Gilla
Ninashus
  • Laddar…
Ja det är nog lite åt det hållet jag lutar. Men nästa gång jag har 130tkr över vill jag väl renovera badrummet .

Hade önskat att det fanns något alternativ som var lika bra (eller nära i alla fall) som FTX men till halva priset och som inte tuggar el dygnet runt. Värmeåtervinningen verkar inte vara så enorm utifrån det jag läst på forum.
 
Återvinningen av energin i frånluften ligger på ca 75-80% så du får en mycket behaglig temperatur på tilluften. Väldigt stor skillnad att få tex +15 på vintern istället för nästan samma temp som ute!
 
Absolut, det är ju därför jag velar så fram och tillbaka.

Sen bor jag i Skåne så vinsten blir inte fullt lika stor här som norröver om jag fattat rätt. Bara några få veckor om året med riktigt kallt. Vissa år inte ens under -5 en enda dag.

Men samtidigt känns det ju som att man fixar det 100% med FTX medans pax fläktar och friskluftsventiler blir lite "good enough".
 
Jag förstår inte hur du kan konvertera värmesystemet till vattenburet och installera LVVP för 125 tkr.

Är du VVS:are och har tillgång till gratis material?
 
Det kanske var något av en glädjekalkyl men jag har fått offert på ca 150tkr för lvvp och nya radiatorer förra året. Det kanske har blivit mycket dyrare? Vad skulle du säg att det kostar? Hus på 125kvm.
 
Verkningsgraden på ett modernt FTX ligger ju som redan sagts runt 75-80%

Vilket i teorin kan översättas till att du sänker ditt behov av tillsätta värme med samma siffra.

Det är ju utan tvekan en god affär att öka elanvändningen med 1000kwh/år för att driva fläktarna i ventilationen om det samtidigt sänker energiåtgången i uppvärmningen med 75-80% ?
Förutom att det är en god affär rent ekonomiskt så ger det ju även en ökad komfort i huset. Har du braskamin så hjälper ju även FTXen till med att sprida värmen i hela huset.

För mig personligen skulle detta inte vara något att ens fundera på, bara aspekten att man slipper kallraset från tilluften är ensamt skäl nog för att genomföra detta.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Åh så svårt du gör det för mig

Ville ju få svaret att det är sjukt onödigt med FTX!
 
Varför försvinner mina smileyfaces? Jag ligger här och ler när jag skriver, tack för att ni tar er tid och svarar!
 
Ninashus Ninashus skrev:
Det kanske var något av en glädjekalkyl men jag har fått offert på ca 150tkr för lvvp och nya radiatorer förra året. Det kanske har blivit mycket dyrare? Vad skulle du säg att det kostar? Hus på 125kvm.
Det finns ett ca pris på 8-10 tkr per radiator inkl. allt material och arbete efter att snickare spårat golvet. Sedan måste ju golvet återställas. Det går att installera utanpåliggande rör på vägg istället men det brukar man endast göra i enklare byggnader.
 
Ninashus Ninashus skrev:
Det kanske var något av en glädjekalkyl men jag har fått offert på ca 150tkr för lvvp och nya radiatorer förra året. Det kanske har blivit mycket dyrare? Vad skulle du säg att det kostar? Hus på 125kvm.
Låter extremt billigt. Bara mina radiatorer kostar 4000kr/st, på det tillkommer alla rör och kopplingar.
 
B Boende45 skrev:
Det finns ett ca pris på 8-10 tkr per radiator inkl. allt material och arbete efter att snickare spårat golvet. Sedan måste ju golvet återställas. Det går att installera utanpåliggande rör på vägg istället men det brukar man endast göra i enklare byggnader.
Jo de räknade på utanpåliggande rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.