K knightjocke skrev:
[bild]
Så här verkar tigos övervakning fungera. Så det är två grunkor, ska läsa på mer senare
Precis vad jag behövde, tack! Har beställt!
 
Det finns en kapsling för Tigos CCA om man vill montera CCA utomhus.
 
  • Skyddskapsling för Tigo utomhusmontage, Tigo Access Point och Cloud Connect Advanced enheter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
@Michaelamela : hur går det här, några framsteg sista dagarna?
 
M mortimer skrev:
@Michaelamela : hur går det här, några framsteg sista dagarna?
M mortimer skrev:
@Michaelamela : hur går det här, några framsteg sista dagarna?
Som väntat lång leveranstid då de 16 optimerarna inte kommer förrän oktober. Jag fick tag i (vad det kändes som) sista Tigo CCA och TAP i Europa som levereras nästa vecka. Så det är väl bara att vänta. Och fundera på om man ska vara girig och kräva pengar för bortfallet av elen vi inte kan producera och sälja. Första 7 dagarna med solceller så blev det 163 kWh och 923kr, kunde ha varit nästan dubbelt till om de inte varit sopor…
 
M Michaelamela skrev:
Som väntat lång leveranstid då de 16 optimerarna inte kommer förrän oktober. Jag fick tag i (vad det kändes som) sista Tigo CCA och TAP i Europa som levereras nästa vecka. Så det är väl bara att vänta. Och fundera på om man ska vara girig och kräva pengar för bortfallet av elen vi inte kan producera och sälja. Första 7 dagarna med solceller så blev det 163 kWh och 923kr, kunde ha varit nästan dubbelt till om de inte varit sopor…
Förstår verkligen den känslan.
Men får ni nu en lösning som blir bra/hyffsad så skulle jag nog släppa det.
Kräver för mycket egen energi att "bråka om" det extra, även om det är eg nått firman själva borde inse o erbjuda.

Se den tappade solpengen som en
"Vi tappade åtminstone inte mer" peng.
o grava åt det om ett år.
Kan man vända på det till att bli nått humoristiskt i efterhand så blir man lyckligare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
K
M Michaelamela skrev:
Som väntat lång leveranstid då de 16 optimerarna inte kommer förrän oktober. Jag fick tag i (vad det kändes som) sista Tigo CCA och TAP i Europa som levereras nästa vecka. Så det är väl bara att vänta. Och fundera på om man ska vara girig och kräva pengar för bortfallet av elen vi inte kan producera och sälja. Första 7 dagarna med solceller så blev det 163 kWh och 923kr, kunde ha varit nästan dubbelt till om de inte varit sopor…
Min känsla är att du ska vara glad att anläggningen producerar hälften. Kunde varit fel som gör att växelriktaren inte gått över huvudtaget eller säkringar gått stup i kvarten. Eller att de börjat koppla om och sedan inte fått ihop en komplett anläggning på grund av avsaknad av komponenter
 
K knightjocke skrev:
Min känsla är att du ska vara glad att anläggningen producerar hälften. Kunde varit fel som gör att växelriktaren inte gått över huvudtaget eller säkringar gått stup i kvarten. Eller att de börjat koppla om och sedan inte fått ihop en komplett anläggning på grund av avsaknad av komponenter
Glad och glad - de har väl betalat fullt pris för en fullt presterande anläggning... Då är halv prestanda lite snålt kanske
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M mortimer skrev:
Hur går det för TS här (@Michaelamela ) ?
Det är inte oktober än.
 
N NoiseMaker skrev:
Det är inte oktober än.
Missade den tidigare detaljen;)
 
M mortimer skrev:
Missade den tidigare detaljen;)
En liten uppdatering är att jag hittade en person i ett annat forum när jag sökte på företagsnamnet som har haft exakt samma problem som oss nästan precis samtidigt. Han hade dock plats att flytta panelerna till söder så han bara landade på två väderstreck, firman fixade det utan problem. Han beskrev det som att de ansvariga hade mer hjärta än kunskap över solceller vilket jag håller med om. Det hade kunnat vara värre
; okunskap och ignorera kunden efter. Jag får väl vara tacksam att vi får en lösning på det när allting nu blev som det blev. Är dock fortfarande nervös för vad besiktningsmannen ska säga när allt är klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
V Villläramer skrev:
Vad heter firman?
Tror inte TS vågar skriva ut det, men hade varit bra för andra att få veta
 
En fråga som uppstod nu. Det blir ju 4 i väst och 8 i öst på en slinga där alla har optinerare, men när det då enbart är sol på väst orkar ändå växelriktaren jobba då det enbart är fyra solceller i väst som då får sol? För om jag inte haft optimerare så var fyra solceller för svaga på en egen slinga därför undrar jag om det blir skillnad?
 
M Michaelamela skrev:
En fråga som uppstod nu. Det blir ju 4 i väst och 8 i öst på en slinga där alla har optinerare, men när det då enbart är sol på väst orkar ändå växelriktaren jobba då det enbart är fyra solceller i väst som då får sol? För om jag inte haft optimerare så var fyra solceller för svaga på en egen slinga därför undrar jag om det blir skillnad?
Enbart 4st paneler i en sträng får oftast inte VR att starta(inte ens med optimerare, optimerare ökar ju inte startspänningen på panelerna) utan det behöver oftast vara minst 5st paneler i en sträng för att VR ska starta(står i databladet för VR vilken startspänning som behövs för resp. VR)
Mitt på dagen när solen står rakt upp så kommer de dock bidra med sin effekt/ström i strängen de sitter i tillsammans med flera paneler.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.