T
Brant inlärningskurva jämfört med Nexa, Plejd, Homey.
 
T
P pennybridge skrev:
Konstigt inlägg.
Jag kör HA själv ja. Jag har inte någon koll på hur just du använder HA för att förminska elförbrukning och därför var jag intresserad.

Jag stänger av alla onödiga förbrukare när sista personen lämnat hemmet sedan 5 min, jag styr andra saker för komfort och för att underlätta vardagen osv. Men i övrigt så kan inte HA göra så mycket. Min panna är väldigt effektiv, jag behöver ingen LLVP osv...

Men då vet jag. Då var det inga nya spännande idéer
Då är du nog ingen hejare på HA om du inte kan se mer än detta. Antar du inte kan så mycket om kodningen, utan allt görs i UI…
 
  • Haha
pennybridge
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Då är du nog ingen hejare på HA om du inte kan se mer än detta. Antar du inte kan så mycket om kodningen, utan allt görs i UI…
Det var intressanta antaganden.
Jo tack jag kan HA och jag har inga bekymmer att skriva enkel markup language som systemutvecklare i grunden.

Min poäng är att dina förslag på energisparande åtgärder inte är särskilt relevanta för min egna del. Jag hade hoppats på att få nys om något spännande att se över men dina exempel är inte applicerbara hos mig.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
Man besöker såklart vänner, bekanta och affärer under de tider som elen är som dyrast. Då kan man passa på och sänka värmen hemma hos sig själv.
Jag har bundit på 66öre så jag räknar med att leva som vanligt.
 
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
En tidigare granne kopplade sin diskmaskin på varmvattnet. Han fick inte en krona på försäkringen när diskmaskinen gick sönder så det sprutade varmvatten, försäkringsbolaget hävdade att det inte var fackmannamässigt gjort om jag minns rätt. Resultatet var iaf att hela lägenheten blev vattenskadad och reparationskostnaden landade på ca 300 kkr, som han fick ta ur egen ficka.
vadå fackmannamässigt? alternativet kallt/varmt till diskmaskinen sitter i blandaren.
Det måste vara något annat din granne ställt till med, eller så tyckte denne att det var kul att komma dragandes med en spektakulär mytomanhistoria
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Själv har jag funderat lite på köksfläkten, visst är de jätteskönt att bara blåsa ut allt men man drar samtidigt ut väldigt mycket varm luft. Gillar egentligen inte kolfilter fläktar men det känns som om man borde spara en hel del energi på att byta till cirkulerande luft istället för utblås i köket.
 
T
P pennybridge skrev:
Det var intressanta antaganden.
Jo tack jag kan HA och jag har inga bekymmer att skriva enkel markup language som systemutvecklare i grunden.

Min poäng är att dina förslag på energisparande åtgärder inte är särskilt relevanta för min egna del. Jag hade hoppats på att få nys om något spännande att se över men dina exempel är inte applicerbara hos mig.

Finner det märkligt, om du nu kan skriva i HA, vad är då frågan? Finns ju oändligt med besparingar att göra, bara du har rätt hårdvara. Se mitt exempel ovan med motorvärmare, bara där spar jag fler kWh per dag under vintern.
 
T Thomas' skrev:
Finner det märkligt, om du nu kan skriva i HA, vad är då frågan? Finns ju oändligt med besparingar att göra, bara du har rätt hårdvara. Se mitt exempel ovan med motorvärmare, bara där spar jag fler kWh per dag under vintern.
Du verkar inte förstå mig.
Jag bad dig berätta mer om vad just du använder HA till för besparingar hemma hos dig av rent intresse för att ev hitta något intressant sätt att applicera i min instans. Du delade ett par exempel varav inga var intressanta för min del. Ex så har jag ingen motorvärmare, jag har inte behov av att styra vilken tid disk/tvätt ska startas etc. Så jag fick inte några nya konkreta saker att applicera här hemma.

Ditt svar blev ganska märkligt påstående om att jag då förmodligen inte kan HA.
 
T Thomas' skrev:
Installera Home Assistan/motsvarande smarta hem, då kan ni spara ordentligt med el (och då pratar jag inte på belysning), istället för att hålla på med frysklampar etc…
Om man redan har ett smart hem så självklart!

Tyvärr är det väl så att 95% inte har ett smart hem. Då ska man först köpa saker för några tusenlappar, sen lära sig att ställa in allt.
 
  • Gilla
David Wallin och 3 till
  • Laddar…
T
D dibb skrev:
Om man redan har ett smart hem så självklart!

Tyvärr är det väl så att 95% inte har ett smart hem. Då ska man först köpa saker för några tusenlappar, sen lära sig att ställa in allt.

Precis, även jag var där en dag. Ångrar inte en sekund att jag gav mig in på detta
 
Ni som gått all-in på smarta hem spåret, jag undrar två saker.

Hur mycket drar systemet på tomgång? En Ikea trådfri lampa t.ex. drar 0.5W när den är släckt, och man har trots allt ganska många lampor i ett hus. Inkludera hubbar och allt vad det nu kan vara. Hur många W?

Hur stor vad den totala investeringen kontra besparingen?
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Precis, även jag var där en dag. Ångrar inte en sekund att jag gav mig in på detta
Hur mycket har det kostat dig i pengar i inköp?
 
  • Gilla
David Wallin och 2 till
  • Laddar…
T
D dibb skrev:
Hur mycket har det kostat dig i pengar i inköp?
Under 10.000kr iaf, för ett hus på 200m2, samt garage på 60m2

Jag investerade inte i första hand för energibesparingen. Utan för att jag ville ha ett smart hem. Energibesparingen fick jag på köpet.
 
T Thomas' skrev:
Allt!

Stänger av/sänker värmen i förråd/garage/kontor när man inte är där, skapar automationer för motorvärmare så den bara köra under viss temperatur ute och bara viss tid. LLV stängs av när du lämnar hemmet, slås på igen när du är på väg hem, stänger av tv, lampor etc som ej nyttjas, diskamaskinen startar automatiskt vid lägsta elpriset på natten. Etc etc etc. Man behöver inte bry sig, Home Assistant sköter allt det där åt dig.

Det som gör enorm skillnad är det man sparar på att inte värma upp ytor man inte vistas i, för att sedan värmas upp i förväg när man skall vara där.
Just motorvärmare är kanske något som går att undvara helt. Eller köra med dieselvärmare. Inte något som står på i onödan i vilket fall, det blir ju bastu i bilen efter kort tid.

Mitt tips är att omvänt köra in bilen i huset efter åkturen. Massvis med spillvärme som då värmer upp inne :D.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
T
P Pin skrev:
Just motorvärmare är kanske något som går att undvara helt. Eller köra med dieselvärmare. Inte något som står på i onödan i vilket fall, det blir ju bastu i bilen efter kort tid.

Mitt tips är att omvänt köra in bilen i huset efter åkturen. Massvis med spillvärme som då värmer upp inne :D.
Köra in i vardagsrummet eller?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.