Detta kan väl inte vara rätt utfört?


Jag har sagt åt entreprenören jag kan betala 80 procent av fakturan

Fått faktura på hela installationen ifrån företaget. Fast bara panelerna och växelriktare är uppe på huset.

"Våra montörer är nu klara hos dig. Solcellerna är monterade, alla kablar är dragna och växelriktaren är monterad. Anläggningen är funktionstestad och allt fungerar fint. Vi kommer inom kort att skicka vår faktura till dig. Den kommer via mejl."



Inte hört något när elektrikern kommer och gör sitt. Stod att anläggningen skulle vara nyckelfärdig och faktureras efter den är funktionstestad.. men det verkar väl vara en optimistisk tolkning att de skulle räcka med att bara växelriktare sitter på väggen och paneler upp eller?
 
  • Närbild av takpannor med en installerad solpanelfäste på ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
K
Lite oklart vad som kvarstår om de är klara och har funktionstestat?
Är det bara nätägaren som ska byta mätaren och klarskriva? Då kan det vara rimligt att hålla lite pengar eftersom du inte vet om den presterar som den skall eller hur noga de funktionstestat. Samtidigt som de kan dröja över en månad innan de kommer.

Angående bilden, så borde man ju slipat lite på takpannan kan jag tycka.
 
  • Gilla
Gislaved6
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Lite oklart vad som kvarstår om de är klara och har funktionstestat?
Är det bara nätägaren som ska byta mätaren och klarskriva? Då kan det vara rimligt att hålla lite pengar eftersom du inte vet om den presterar som den skall eller hur noga de funktionstestat. Samtidigt som de kan dröja över en månad innan de kommer.

Angående bilden, så borde man ju slipat lite på takpannan kan jag tycka.
Det som återstår är att göra elarbeten. Dra kabel från växelriktare i källaren ca 10m. Kabel från solcellerna är inte kopplade till växelriktaren heller.
Koppla in den i skåpet. Sätta upp någon smart mätaren från Fronius som ingick i offerten. Ställa ner effekten på.växelriktarrn
Ställa ner effekten på min gamla.


Ska inte vara någon anmälan eller något för mitt elbolag. Jag har redan en anläggning på 12kw och nu tre år senare har jag köpt en ny på 10kw som en helt annan firma installerar
 
B Bonafluff skrev:
Det som återstår är att göra elarbeten. Dra kabel från växelriktare i källaren ca 10m. Kabel från solcellerna är inte kopplade till växelriktaren heller.
Koppla in den i skåpet. Sätta upp någon smart mätaren från Fronius som ingick i offerten. Ställa ner effekten på.växelriktarrn
Ställa ner effekten på min gamla.


Ska inte vara någon anmälan eller något för mitt elbolag. Jag har redan en anläggning på 12kw och nu tre år senare har jag köpt en ny på 10kw som en helt annan firma installerar
Om varken solceller är kopplade till växelriktaren och den inte är inkopplad till skåpet kan du fråga dem hur de funktionstestat.

Låter halvfärdigt så hade inte heller betalt allt.
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Om varken solceller är kopplade till växelriktaren och den inte är inkopplad till skåpet kan du fråga dem hur de funktionstestat.

Låter halvfärdigt så hade inte heller betalt allt.
Nä det är skumt de hela.. har inte varit en jobbig kund eller.något. accepterat de var 1,5 månad sena utan något gnäll.


I onsdags skickade jag mail om takpannan och igår svarade jag att jag inte tyckte jag skulle betala mer än 80 procent innan allt var färdigt och påminde dom om att jag inte hört något från deras elektriker om när han kommer...

Inget svar fakturan går ut nästa vecka på fredag
 
  • Gilla
Katten_Rune och 1 till
  • Laddar…
K
Långt ifrån klart och man har bara gjort egenkontroll på slingan på taket. Så allt på ac-sidan är ju varken kopplat eller testat. Tveksamt om de kunnat provköra växelriktaren på något enkelt sätt heller.

Bestrid fakturan eller betala 80% säger jag.

Tror de behöver anmäla din ökade produktionseffekt.

Mätaren de ska installera är nog ett måste om du har stor anläggning som presterar över din huvudsäkring. Så du kan nyttja din ström till max utöver de roliga siffrorna den ger dig
 
S
Bestrid fakturan och betala när allt är färdigt.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
K knightjocke skrev:
Långt ifrån klart och man har bara gjort egenkontroll på slingan på taket. Så allt på ac-sidan är ju varken kopplat eller testat. Tveksamt om de kunnat provköra växelriktaren på något enkelt sätt heller.

Bestrid fakturan eller betala 80% säger jag.

Tror de behöver anmäla din ökade produktionseffekt.

Mätaren de ska installera är nog ett måste om du har stor anläggning som presterar över din huvudsäkring. Så du kan nyttja din ström till max utöver de roliga siffrorna den ger dig
Ja det verkar rimligt. Mätaren ska strypas till 17kw då min huvudsäkring är 25. Elbolaget skulle inte besikta något. Men har fått en kopia på en föranmälan. Antar elektriker gör sedan en färdig anmäla
 
S sinuslinus skrev:
Bestrid fakturan och betala när allt är färdigt.
Det är det mest logiska. jag beställde anläggningen i början på maj. Nog tycker man att de kunde planera så elektriker och solceller montörer kom i anslutning dxfef varandra. Nu 10 dagar sedan paneler kom upp. Har inget datum när elektriker kommer
 
Pannan tror jag inte är tillräckligt tjock för att kunna slipas hela slangens diameter utan att den bli skör.
 
B Bonafluff skrev:
Nä det är skumt de hela.. har inte varit en jobbig kund eller.något. accepterat de var 1,5 månad sena utan något gnäll.


I onsdags skickade jag mail om takpannan och igår svarade jag att jag inte tyckte jag skulle betala mer än 80 procent innan allt var färdigt och påminde dom om att jag inte hört något från deras elektriker om när han kommer...

Inget svar fakturan går ut nästa vecka på fredag
Kan du ta ett foto på hur det ser ut kring växelriktaren och även där AC kablage bör gå in i fasadmätarskåpet ?
 
Gällande betalning så får du titta i avtalet och hänvisa till en punkt där sen kan du meddela att fakturan betalas när avtalspunkten uppfylls.
 
M mortimer skrev:
Kan du ta ett foto på hur det ser ut kring växelriktaren och även där AC kablage bör gå in i fasadmätarskåpet ?
Det kan jag göra imorgon. Men inget egentligen att se. Kommer ut fyra kablar med kontakter på ur två robot slangar. De hänger 40 cm ifrån växel riktare inget annat är draget. Den sitter i källaren. Därifrån är det ca 15 meter kabel som behöver dras till mitt fasad mätar skåp
 
Jag skulle troligen bestrida större delen av arbetskostnaden samt betala materialet å lite av arbetskostnaden.
 
M merbanan skrev:
Gällande betalning så får du titta i avtalet och hänvisa till en punkt där sen kan du meddela att fakturan betalas när avtalspunkten uppfylls.
I avtalet står det mer att slutfaktura kommer när anläggningen funktionstestad och att kan faktureras löpande eftersom... Men att ifall anläggningen ändå kunde slut fakturaturweas om den inte är kopplad mot nätet.

Detta tolkar jag ju som att slutfaktura skulle kunna skickas när allt deras arbete är klart även om de Hade behövt vänta på mitt el bolag. Här återstår det ju minst 1-2 dagar med elektriker. Och sätta upp smart mätaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.